23948sdkhjf

Footway lägger bud på Sportamore

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

First North-listade Footway har lagt ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i Sportamore om att förvärva samtliga aktier i e-handelsbolaget. Det framgår av ett pressmeddelande.

Läs också: Footways omsättning backar

Sportamore ställer sig positiv till "den industriella logiken bakom erbjudandet och det erbjudna vederlaget". 

Erbjudandet värderar varje aktie i Sportamore till 45:28 kronor och det totala värdet av budet för samtliga aktier i Sportamore motsvarar cirka 439 miljoner kronor. Aktiens stängde på 35:50 kronor på fredagen och budet motsvarar en premie om 27,5 procent.

Ambitionen bakom ett samgående mellan Footway och Sportamore, genom att Footway förvärvar Sportamore, är att skapa en ledande plattform för e-handel inom sport och mode. ”Genom samgåendet skapas en större kundbas, bredare sortiment och starkare operationella förmågor vilket ger förutsättningar för snabbare tillväxttakt, ett starkare och mer serviceorienterat konsumenterbjudande och högre lönsamhet", lyder motiveringen.

För att säkerställa att synergier, kompetens och andra centrala värden i förvärvet tas till vara och för att få en välfungerande kommunikation inom den nya koncernen är avsikten att skapa en ny koncernledning bestående av ledande befattningshavare från respektive bolag. 

Läs också: Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Vederlaget i erbjudandet består av en kombination av stamaktier av serie B i Footway och kontanter.

Avseende 67 procent av de aktier i Sportamore som aktieägaren överlåter: 46:40 kronor kontant per aktie i Sportamore, och avseende 33 procent av de aktier i Sportamore som aktieägaren överlåter: 2,5 stamaktier av serie B i Footway per aktie i Sportamore.

Aktieägare i Sportamore som äger 300 eller färre aktier kan välja ett att bara få kontanter motsvarande 45:28 kronor per aktie.

Footway planerar att genomföra nyemission för att finansiera budet, dels en nyemission som ska användas till att täcka aktievederlaget i budet, och dels en riktad nyemission om högst 400 miljoner kronor. Den riktade nyemissionen är till 350 miljoner kronor täckt av bindande teckningsåtaganden.

Läs också: Sportamores styrelse rekommenderar Footways bud

E-handelsbolaget Sportamore hade en total försäljning på 319 miljoner kronor under årets fjärde kvartal (322), motsvarande en tillväxt på -1,0 procent. Rörelseresultatet blev 1,7 miljoner kronor (8,8).

I sitt vd-ord vittnar Johan Ryding om en "tuff marknad" och ett "extremt varmt väder". Han skriver vidare att bolaget planerade, och agerade, för mer försäljning genom "en rad projekt och insatser".

Under helåret 2019 passerade Sportamore en miljard i omsättning.

Mer om: Footway | Sportamore
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Nyhetsbrev

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Tumba centrum tappar H&M

Scorett stänger butik efter hyrestvist

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.173