23948sdkhjf

Footway lägger bud på Sportamore

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

First North-listade Footway har lagt ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i Sportamore om att förvärva samtliga aktier i e-handelsbolaget. Det framgår av ett pressmeddelande.

Läs också: Sportamores styrelse rekommenderar Footways bud

Sportamore ställer sig positiv till "den industriella logiken bakom erbjudandet och det erbjudna vederlaget". 

Erbjudandet värderar varje aktie i Sportamore till 45:28 kronor och det totala värdet av budet för samtliga aktier i Sportamore motsvarar cirka 439 miljoner kronor. Aktiens stängde på 35:50 kronor på fredagen och budet motsvarar en premie om 27,5 procent.

Ambitionen bakom ett samgående mellan Footway och Sportamore, genom att Footway förvärvar Sportamore, är att skapa en ledande plattform för e-handel inom sport och mode. ”Genom samgåendet skapas en större kundbas, bredare sortiment och starkare operationella förmågor vilket ger förutsättningar för snabbare tillväxttakt, ett starkare och mer serviceorienterat konsumenterbjudande och högre lönsamhet", lyder motiveringen.

För att säkerställa att synergier, kompetens och andra centrala värden i förvärvet tas till vara och för att få en välfungerande kommunikation inom den nya koncernen är avsikten att skapa en ny koncernledning bestående av ledande befattningshavare från respektive bolag. 

Läs också: Ökad försäljning för Footway – påverkades dock negativt av mild vinter och lagertrubbel

Vederlaget i erbjudandet består av en kombination av stamaktier av serie B i Footway och kontanter.

Avseende 67 procent av de aktier i Sportamore som aktieägaren överlåter: 46:40 kronor kontant per aktie i Sportamore, och avseende 33 procent av de aktier i Sportamore som aktieägaren överlåter: 2,5 stamaktier av serie B i Footway per aktie i Sportamore.

Aktieägare i Sportamore som äger 300 eller färre aktier kan välja ett att bara få kontanter motsvarande 45:28 kronor per aktie.

Footway planerar att genomföra nyemission för att finansiera budet, dels en nyemission som ska användas till att täcka aktievederlaget i budet, och dels en riktad nyemission om högst 400 miljoner kronor. Den riktade nyemissionen är till 350 miljoner kronor täckt av bindande teckningsåtaganden.

Läs också: Vd säljer i Sportamore

E-handelsbolaget Sportamore hade en total försäljning på 319 miljoner kronor under årets fjärde kvartal (322), motsvarande en tillväxt på -1,0 procent. Rörelseresultatet blev 1,7 miljoner kronor (8,8).

I sitt vd-ord vittnar Johan Ryding om en "tuff marknad" och ett "extremt varmt väder". Han skriver vidare att bolaget planerade, och agerade, för mer försäljning genom "en rad projekt och insatser".

Under helåret 2019 passerade Sportamore en miljard i omsättning.

Mer om: Footway | Sportamore
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Stor yta på Stockholm och Göteborg berörs.

Helena Helmersson om H&M:s förändrade framtid

”Vi tittar på vad som får kunden att komma tillbaka och handla i butikerna igen."

Sportkedjan permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan

De föreslås till Björn Borg

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Ändrade planer för Ciff Youth

Ciffs planer på att arrangera barnmodedelen som fristående mässa skjuts på framtiden.

Nyhetsbrev

Så parerar H&M coronakrisen

Försäljningen rasade och nära halverades i mars. Samtliga delar av verksamheten berörs av permitteringar och eventuella uppsägningar.

Arkiv

SFD mot målet att inköpsveckan ska äga rum som planerat

Datum för Fashion Week Trade ligger fast.

Positivt för H&M före corona

Puma tar ett rejält miljösprång

Globala sportmärket Puma samarbetar med First Mile. Två miljoner PET-flaskor har blivit en helt ny sportkollektion för idrottare över hela världen.

Intersport permitterar och säger upp

Pitti Uomo med nya datum

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

Anrik herrekipering i konkurs

Na-kd ökar 80 procent

Jobb & Karriär
Duo till Revolutionrace

H&M har inlett dialog om permitteringar

Plus

Sju sjudande trender kompletterar orderblocken

Ökad Inköpsprecision har aldrig varit viktigare. Praktfull nyromantik är höstens starkaste budskap.

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Kemikalieskatt på mode kan bli verklighet

Utredning klar och ett betänkande om hur kemikalieskatt på kläder och skor i så fall skulle utformas har lämnats över till regeringen.

Valerie flyttar "hem" till kunderna

Valerie Aflalo kör liveshopping via egna kanaler.

Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”

Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Zalando vinstvarnar

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Gap fortsätter hålla butiker stängda

Eton startar välgörenhetsinitiativ

Gant avslutar samarbete med kinesisk distributör

H&M vill se hyreslättnader

Så påverkar coronapandemin Odd Molly

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.11