23948sdkhjf

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Halverat butiksbestånd påverkar försäljningen under fjärde kvartalet.

Bolagets detaljhandelsverksamhet, egen försäljning till konsument via butiker och webbshop samt via nyförvärvade secondhandplattformen Used By, minskade med 35 procent till 24,3 miljoner kronor (37,2) under fjärde kvartalet.


Även intäkterna från grossistledet minskade för modebolaget med 34 procent jämfört med föregående år och uppgick under fjärde kvartalet till 19,0 miljoner kronor (28,5).

Försäljningstappet är ett resultat av bland annat färre egna butiker på en utmanande marknad men även minskad kundtrafik samt en lägre grad av rea och kampanjer jämfört med samma period föregående år, menar bolaget i rapporten.

Modebolaget har arbetat med att minska varulagret och sälja kvantiteter av plagg från äldre säsonger samtidigt som inköpen har optimerats utifrån rådande förutsättningar heter det i rapporten.

Varulagret uppgick vid årets slut till 41,7 miljoner kronor jämfört med 80,6 miljoner kronor vid årets slut 2018. ”Med hänsyn tagen till rådande marknadsförutsättningar, där många aktörer erbjuder äldre säsonger till kraftigt rabatterade priser, gjordes en mer konservativ bedömning av värdet på kvarvarande kvantiteter av äldre säsonger vid årets slut", skriver bolaget i rapporten.

Under året har åtta av bolagets egna butiker stängts. Förhandlingar pågår om ytterligare stängningar och fokus ligger på att öka onlineförsäljningen och försäljningen via starka återförsäljare och partner.

Odd Mollys totala nettoomsättningen minskade med 33 procent till 43,9 miljoner kronor (65,7) under fjärde kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till -26,9 miljoner kronor (-22,6).

Resultat efter skatt uppgick till -28,5 miljoner (-20,7). Bruttovinstmarginalen uppgick till 33,4 procent (52,4).

Det nyligen förvärvade fastighetsbolaget genererade intäkter om 0,4 miljoner kronor sedan tillträdet den 19 december.

I rapporten skriver bolaget att ”det pågående åtgärdsprogrammet, som väntas sänka Odd Mollys driftskostnader med omkring 75 miljoner kronor på helårsbasis med full effekt under 2020, löper på och vi realiserar kostnadsbesparingar enligt plan”.

– Vi ser fram emot att möta våren som ett starkare varumärkesföretag och tillvarata möjligheterna med våra förvärv, fortsätta utveckla Odd Molly och relansera Hunkydory, skriver Jennie Högstedt Björk i rapporten.

Under helåret 2019 uppgick den totala nettoomsättningen till 269,4 miljoner kronor (346,9) vilket var en minskning Rörelseresultatet uppgick till -71,6 miljoner kronor (-60,6). Resultat efter skatt uppgick till -75,9 miljoner kronor (-53,5).

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wearcolour i konkurs

Så sent som i oktober i fjol uppgav vd Johan Ullbro till Habit att "vår nya expansionsstrategi och kollektion har hittills gått som på räls". I december lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen.

Gillblads i konkurs

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Nyhetsbrev

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger Johan Ullbro till Habit.

Arkiv

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Har öppnar Decathlon

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Underklädesföretag plockar in ny kompetens

Välkomnar duo med bakgrund inom detalj- och digitalhandel och med kompetens att bygga bolag.

De öppnar i Hede fashion outlet

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

"Vi ska bli modets Airbnb"

I dag lanserar entreprenören Emelie Gustafsson Maistedt sajten Gemme Collective. Målet är att expandera i de största städerna i Europa.

Plus

"Vi vill avsluta eran av snabbkonsumtion"

Asket, som växer med rekordfart, bygger en klassisk och begränsad herrgarderob med material som är spårbart till minsta tråd.

Butiksnytt
Tolfte butiken för Edblad

Butiksnytt
Houdini med pop up-butik för secondhand

Reuse-konceptet blir snart även tillgängligt via företagets webbutik samt Instagram.

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Plus

Miljövänligt engångsmode

Ett modemässigt paradigmskifte, där ägande ersätts av brukande och konsumerade plagg läggs i komposten. Möt eldsjälen bakom textila utvecklingsprojektet Streamateria.

Förbättrat helårsresultat för Lindex

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Nu får Gul & Blå nytt liv

Här öppnar XXL butik om 4 000 kvadratmeter

Qliros vd slutar – Qliro group blir Nelly group

Macy's stänger 125 varuhus i stort sparpaket

Handels flaggar för tuffa förhandlingar

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.094