23948sdkhjf

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Halverat butiksbestånd påverkar försäljningen under fjärde kvartalet.

Bolagets detaljhandelsverksamhet, egen försäljning till konsument via butiker och webbshop samt via nyförvärvade secondhandplattformen Used By, minskade med 35 procent till 24,3 miljoner kronor (37,2) under fjärde kvartalet.


Även intäkterna från grossistledet minskade för modebolaget med 34 procent jämfört med föregående år och uppgick under fjärde kvartalet till 19,0 miljoner kronor (28,5).

Försäljningstappet är ett resultat av bland annat färre egna butiker på en utmanande marknad men även minskad kundtrafik samt en lägre grad av rea och kampanjer jämfört med samma period föregående år, menar bolaget i rapporten.

Modebolaget har arbetat med att minska varulagret och sälja kvantiteter av plagg från äldre säsonger samtidigt som inköpen har optimerats utifrån rådande förutsättningar heter det i rapporten.

Varulagret uppgick vid årets slut till 41,7 miljoner kronor jämfört med 80,6 miljoner kronor vid årets slut 2018. ”Med hänsyn tagen till rådande marknadsförutsättningar, där många aktörer erbjuder äldre säsonger till kraftigt rabatterade priser, gjordes en mer konservativ bedömning av värdet på kvarvarande kvantiteter av äldre säsonger vid årets slut", skriver bolaget i rapporten.

Under året har åtta av bolagets egna butiker stängts. Förhandlingar pågår om ytterligare stängningar och fokus ligger på att öka onlineförsäljningen och försäljningen via starka återförsäljare och partner.

Odd Mollys totala nettoomsättningen minskade med 33 procent till 43,9 miljoner kronor (65,7) under fjärde kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till -26,9 miljoner kronor (-22,6).

Resultat efter skatt uppgick till -28,5 miljoner (-20,7). Bruttovinstmarginalen uppgick till 33,4 procent (52,4).

Det nyligen förvärvade fastighetsbolaget genererade intäkter om 0,4 miljoner kronor sedan tillträdet den 19 december.

I rapporten skriver bolaget att ”det pågående åtgärdsprogrammet, som väntas sänka Odd Mollys driftskostnader med omkring 75 miljoner kronor på helårsbasis med full effekt under 2020, löper på och vi realiserar kostnadsbesparingar enligt plan”.

– Vi ser fram emot att möta våren som ett starkare varumärkesföretag och tillvarata möjligheterna med våra förvärv, fortsätta utveckla Odd Molly och relansera Hunkydory, skriver Jennie Högstedt Björk i rapporten.

Under helåret 2019 uppgick den totala nettoomsättningen till 269,4 miljoner kronor (346,9) vilket var en minskning Rörelseresultatet uppgick till -71,6 miljoner kronor (-60,6). Resultat efter skatt uppgick till -75,9 miljoner kronor (-53,5).

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så halverades Isbjörns returer

Barnklädesmärket har hittat ett sätt att minska e-handelsreturerna med 50 procent.

Butiksnytt
Här öppnar Totême

Tillväxtraketen Totême planerar öppna tre nya butiker under året, varav två utomlands.

Mässor i Italien ställs in

Stand Studio breddas

I takt med att bolaget växer utökas kollektionen till ett fullskaligt sortiment.

Plus

Sätila of Sweden: "Stor potential på flera marknader"

Jobb & Karriär
H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Nyhetsbrev

Secondhand egen kategori hos Zalando

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska minska Bubblerooms returer

E-handlaren rekryterar från Nelly. Tar plats i ledningsgruppen.

Hållbarhetsexpert från H&M till Habits seminarium

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Butiksnytt
Emmaus tredje second hand-butik

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

E-handlaren öppnade första butiken i veckan. Vill satsa i huvudstäderna i Norden.

Jobb & Karriär
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Butiksnytt
Samsøe Samsøe öppnar i Göteborg

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Jill Sanders till Prada

Miuccia Prada och Raf Simons ska dela lika på det kreativa arbetet.

Underklädeskomet ska växa med e-handel

”Rustar bolaget för fortsatt expansion”. Rekryterar chef från Resia.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Här är trenderna i handeln

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet på Euroshop.

Plus

Ben Gorhamns mot nya höjder

Ben Gorham gick in i projektet med hull, hår och en fjällvandring i Riksgränsen. Designsamarbetet med Peak Performance släpps i butik i slutet av februari. I december förärades han Habit Modegalans hederspris.

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Gant drar i gång auktion

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Se alla Företagens egna nyheter

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

Sänd till en kollega

0.094