23948sdkhjf

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Halverat butiksbestånd påverkar försäljningen under fjärde kvartalet.

Bolagets detaljhandelsverksamhet, egen försäljning till konsument via butiker och webbshop samt via nyförvärvade secondhandplattformen Used By, minskade med 35 procent till 24,3 miljoner kronor (37,2) under fjärde kvartalet.


Även intäkterna från grossistledet minskade för modebolaget med 34 procent jämfört med föregående år och uppgick under fjärde kvartalet till 19,0 miljoner kronor (28,5).

Försäljningstappet är ett resultat av bland annat färre egna butiker på en utmanande marknad men även minskad kundtrafik samt en lägre grad av rea och kampanjer jämfört med samma period föregående år, menar bolaget i rapporten.

Modebolaget har arbetat med att minska varulagret och sälja kvantiteter av plagg från äldre säsonger samtidigt som inköpen har optimerats utifrån rådande förutsättningar heter det i rapporten.

Varulagret uppgick vid årets slut till 41,7 miljoner kronor jämfört med 80,6 miljoner kronor vid årets slut 2018. ”Med hänsyn tagen till rådande marknadsförutsättningar, där många aktörer erbjuder äldre säsonger till kraftigt rabatterade priser, gjordes en mer konservativ bedömning av värdet på kvarvarande kvantiteter av äldre säsonger vid årets slut", skriver bolaget i rapporten.

Under året har åtta av bolagets egna butiker stängts. Förhandlingar pågår om ytterligare stängningar och fokus ligger på att öka onlineförsäljningen och försäljningen via starka återförsäljare och partner.

Odd Mollys totala nettoomsättningen minskade med 33 procent till 43,9 miljoner kronor (65,7) under fjärde kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till -26,9 miljoner kronor (-22,6).

Resultat efter skatt uppgick till -28,5 miljoner (-20,7). Bruttovinstmarginalen uppgick till 33,4 procent (52,4).

Det nyligen förvärvade fastighetsbolaget genererade intäkter om 0,4 miljoner kronor sedan tillträdet den 19 december.

I rapporten skriver bolaget att ”det pågående åtgärdsprogrammet, som väntas sänka Odd Mollys driftskostnader med omkring 75 miljoner kronor på helårsbasis med full effekt under 2020, löper på och vi realiserar kostnadsbesparingar enligt plan”.

– Vi ser fram emot att möta våren som ett starkare varumärkesföretag och tillvarata möjligheterna med våra förvärv, fortsätta utveckla Odd Molly och relansera Hunkydory, skriver Jennie Högstedt Björk i rapporten.

Under helåret 2019 uppgick den totala nettoomsättningen till 269,4 miljoner kronor (346,9) vilket var en minskning Rörelseresultatet uppgick till -71,6 miljoner kronor (-60,6). Resultat efter skatt uppgick till -75,9 miljoner kronor (-53,5).

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De deltar under digitala visningsveckan

På onsdagen kommunicerade Swedish Fashion Association ett uppdaterat schema för kommande Stockholm Fashion Week. Lejonparten av inslagen under veckan ska sändas från en studio på Fotografiska.

Adidas förlänger med dansk toppchef

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

VRG genomför riktad nyemission

Priveq tar majoritetspost i Trendhim – Daniel Wellingtons tidigare vd kliver in som styrelsemedlem

Engholms i nya händer

Nyhetsbrev

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Arkiv

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Jobb & Karriär
Från Miinto till Zalando

Eton drar upp tempot i USA

Mini Rodini till Zalando

Butiksnytt
Isabel Marant har öppnat på NK

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Källor: Amazonetablering i Sverige höst

Uppgifterna om e-handelsjättens ankomst uppges vara bekräftade.

Lindex tillbaka till normala nivåer efter kraftig försäljningsminskning

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Odd Molly-ägda Used By slås ihop med Yaytrade

Transaktionen värderar Odd Mollys second hand-bolag till 27 miljoner kronor.

Footway köper upp Solestory

Zalando knyter till sig Arket

Filippa K satsar på svenskt specialläder

Filippa K har skapat en ny spårbar leveranskedja för svenskt specialläder. Tre exklusiva plagg släpps i höst/vinter-kollektionen.

Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.094