23948sdkhjf

Förbättrat helårsresultat för Lindex

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Konstnadskontroll och ökad digital försäljning bidrar dock till god resultatutveckling för helåret.

Lindex omsättning för fjärde kvartalet, oktober till december, minskade med 2,8 procent och uppgick till 159,7 miljoner euro (164,3), enligt ägaren Stockmanns bokslutskommuniké.

Läs också: Lindex prisas för franchisekoncept

I jämförbara valutakurser minskade försäljningen med 0,5 procent. Försäljningen ökade på alla huvudmarknader förutom i Finland, Baltikum och Tjeckien.

Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till till 14,4 miljoner euro vilket var en minskning jämfört med 14,8 miljoner euro för motsvarande kvartal i fjol.

Även för helåret 2019 minskade omsättningen och uppgick till 575,8 miljoner euro (589,9).

Lindex rörelseresultat för 2019 förbättrades och uppgick till 340 miljoner kronor (298). Det justerade rörelseresultatet för 2019 uppgick till 369 miljoner kronor (312 ). I rapporten uppger Lindex att ”stark digital tillväxt samt god kostnadskontroll” bidragit till ökad lönsamhet. 

Läs också: Lindex lanseras på Zalando

Omräknat i svenska kronor ökade Lindex försäljning 2019 med 0,8 procent och den jämförbara försäljningen ökade med 1,2 procent i lokala valutor.

För fjärde kvartalet ökade försäljningen med 0,3 procent i svenska kronor och den jämförbara försäljningen ökade med 0,9 procent i lokala valutor. 

Lindex rörelseresultat för 2019 uppgick till 340 miljoner kronor (298). Det justerade rörelseresultatet för 2019 uppgick till 369 miljoner kronor (312). 

– Vi är mycket nöjda med vår starka utveckling under 2019 och avslutade året med en fin försäljningsökning. Vi har nästan tredubblat vårt resultat de senaste två åren vilket speglar Lindex starka tillväxt. Våra strategiska satsningar och alla medarbetares dedikerade arbete har varit centralt för vår framgångsrika utveckling, säger Susanne Ehnbåge, vd.

Digitalt ökade försäljningen med 24,3 procent under 2019 och med 16 procent för fjärde kvartalet och såväl snittköp som besökare och kunder ökade, enligt rapporten.

– Vi står inför ett mycket intressant och händelserikt 2020. Vi utvecklar ständigt vårt erbjudande och har nyligen lanserat vår nya inredningskollektion Lindex Baby Home. Vi optimerar vårt erbjudande baserat på våra kunders insikter och behov och vi kommer se fortsatt ökad tydlighet i våra modekoncept. Att vidareutveckla och stärka vårt butiksnät liksom vår digitala tillväxt är i fokus, där vårt samarbete med Zalando och lanseringen online i Kina är viktiga milstolpar i Lindex globala expansion, säger Susanne Ehnbåge.

I augusti i fjol meddelade ägaren Stockmann att styrelsen beslutat att undersöka strategiska alternativ för Lindex ägarskap och i bokslutkommunikén framgår att ”processen fortskrider planenligt”.
I rapporten skriver Stockmann också att planen framåt för kedjan är ökat digitalt fokus och internationell tillväxt och att butiksnätverket är ”välpresterande och flexibelt”.

Mer om: Lindex | Stockmann
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så halverades Isbjörns returer

Barnklädesmärket har hittat ett sätt att minska e-handelsreturerna med 50 procent.

Butiksnytt
Här öppnar Totême

Tillväxtraketen Totême planerar öppna tre nya butiker under året, varav två utomlands.

Mässor i Italien ställs in

Plus

Sätila of Sweden: "Stor potential på flera marknader"

Stand Studio breddas

I takt med att bolaget växer utökas kollektionen till ett fullskaligt sortiment.

Jobb & Karriär
H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Nyhetsbrev

Secondhand egen kategori hos Zalando

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska minska Bubblerooms returer

E-handlaren rekryterar från Nelly. Tar plats i ledningsgruppen.

Hållbarhetsexpert från H&M till Habits seminarium

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Butiksnytt
Emmaus tredje second hand-butik

Jobb & Karriär
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

E-handlaren öppnade första butiken i veckan. Vill satsa i huvudstäderna i Norden.

Butiksnytt
Samsøe Samsøe öppnar i Göteborg

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Jill Sanders till Prada

Miuccia Prada och Raf Simons ska dela lika på det kreativa arbetet.

Underklädeskomet ska växa med e-handel

”Rustar bolaget för fortsatt expansion”. Rekryterar chef från Resia.

Här är trenderna i handeln

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet på Euroshop.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Plus

Ben Gorhamns mot nya höjder

Ben Gorham gick in i projektet med hull, hår och en fjällvandring i Riksgränsen. Designsamarbetet med Peak Performance släpps i butik i slutet av februari. I december förärades han Habit Modegalans hederspris.

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Gant drar i gång auktion

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Se alla Företagens egna nyheter

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

Sänd till en kollega

0.125