23948sdkhjf

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Twilfits vd Otto Drakenberg om vägen som ledde fram till försäljning.

På tisdagskvällen stod det klart att det blir danska underklädesjätten Change of Scandinavia som förvärvar Twilfit.
– Det här det bästa som kunde hända och lösningen passar Twilfit som hand i handske. Det är en aktör som förstår vår nisch, en av de svåraste i modebranschen, vårt DNA och kan produkten och produktionen. Det är en väldig styrka att det är en aktör verksam i underklädesbranschen som också vill att varumärket Twilfit ska leva kvar i butiksnamn och i produkterna, säger Otto Drakenberg till Habit.

Change är verksamma på den svenska marknaden sedan 2006 och Otto Drakenberg menar att det var en av enanledningarna, och fördelarna, med förvärvet.

– Change köper Twilfit primärt av två anledningar; dels för att det är ett starkt varumärke som är väl etablerat i Sverige men också för att man finner butiksnätverket intressant. Change har ett eget butiksnätverk i Sverige men vill växa och stärka sig på den svenska marknaden och då kan man också få stordriftsfördelar med Twilfit, säger Otto Drakenberg, vd.


Han tycker även att det är en fördel att det är ett skandinaviskt bolag som redan driver butiker i Sverige och är väl förtrogna med svenska kunder och företagsklimatet.

Otto Drakenberg bedömer att rekonstruktionen kommer att avslutas i mitten av april och då tar Change över. Vad som händer då kan ingen riktigt veta men han är övertygad om att man har för avsikt att bygga verksamheten vidare.
– Jag tror säkert att Change kommer att initiera ett åtgärdspaket för att få ännu mer snurr på affärerna och det kan bland annat handla om att förhandla om avtal med leverantörerna. Change är lönsamt totalt och har muskler att bygga upp en lönsam rörelse också av Twilfit.

Change har endast egna varumärken i sina butiker medan Twilfit både har egna och externa varumärken. Hur ska sortimentet se ut framgent och ska de externa leverantörerna vara oroliga?
– Jag kan inte säga hur den nya ägaren kommer att agera efter övertagande och fram till dess är vi konkurrenter men jag vet att den nya ägaren har ambitionen att driva Twilfitvarumärket vidare.

I nuläget omfattar Twilfit 56 butiker, butiken i Södertälje stängde den 30 janauari, och vid övertagande kommer kedjan att omfatta 55 butikslägen då enheten i Upplands Väsby stänger den 30 mars.

– Jag har hela tiden sagt att en styrka med Twilfit är butiksnätverket och min bedömning är att kedjan i framtiden kommer att gå mot strömmen och återigen bli en lönsam kraft inom retail. Min övertygelse är att Twilfit kommer vara ett gott exempel på att det går att sälja produkter i fysisk handel och inte bara digitalt.

Är du nöjd med uppdraget?
– Ja det är jag för vi har hittat den allra bästa lösningen och framförallt har vi haft möjlighet att välja en köpare då det har funnits många intressenter. Jag tror att det hade varit betydligt mer riskfyllt om köparen till exempel hade varit ett renodlat ecom-företag. Det är också värt att notera att vi inte planerar att stänga fler än sju butiker. Vi har analyserat varenda läge och även diskuterat och omförhandlat avtalen med hyresvärdarna.

Var försäljningen enda räddningen för Twilfit?

- Ganska snart i rekonstruktionen blev vi övertygade om att Twilfit skulle ha bäst chans att överleva om företaget fick en ny industriell ägare i ryggen. Ledningen förstod det och i dag finns det en positivism och framtidstro hos medarbetarna samtidigt som ägarna och styrelsen är nöjda med den här lösningen.

Någon köpesumma kommuniceras inte och Otto Drakenberg planerar att  lämna vd-posten och platsen som ledamot i styrelsen dagen efter att Change tagit över.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

E-handlaren inför korttidsarbete

Jaber i konkurs

Färre e-handlar – då väljs mode bort

När konsumenterna skjuter på inköp av sällanköpsvaror så drabbas även e-handeln, uppger Postnord.

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Polygiene redo ta klivet in i modebranschen

Hållbarhetstänk i fokus när Polygiene inom kort lanserar samarbeten med några av de främsta varumärkena inom modebranschen.

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Nio fysiska butiker och 28 anställda berörs. Konkursförvaltaren uppger att intresse för att förvärva märket finns.

Nyhetsbrev

Ny marknadschef på Björn Borg

Arkiv

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Hockeyprofil för Scorett

Går från att vara ansikte utåt till egen kollektion.

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Modekedjan klarar inte hyran

Fastighetsbolaget Västsvensk logistik, som äger Kappahls huvudkontor, har bara fått halva hyran från modekedjan i april.

Copenhagen Fashion Week: "Beredda att ändra planerna om det behövs"

Kan tvingas planera om sedan danska regeringen förlängt förbud gällande folksamlingar.

Jobb & Karriär
Föreslås till Kinnevik

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Plus

Modestudenten som tog saken i egna händer

Rita Roslin investerade själv tid och pengar för att förkovra sig i 3D.

Jobb & Karriär
Arbesko rekryterar ny försäljningschef

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Stockmann i rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

Boozt drar tillbaka prognos – skriver ned lager

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Stor yta på Stockholm och Göteborg berörs.

Sportkedjans vd: "Vi permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan"

Mässförändringar för Ciff

Danska modemässans planer på att arrangera barnmodedelen som fristående mässa skjuts på framtiden.

De föreslås till Björn Borg

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Positivt för H&M före corona

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

H&M har inlett dialog om permitteringar

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.468