23948sdkhjf

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Twilfits vd Otto Drakenberg om vägen som ledde fram till försäljning.

På tisdagskvällen stod det klart att det blir danska underklädesjätten Change of Scandinavia som förvärvar Twilfit.
– Det här det bästa som kunde hända och lösningen passar Twilfit som hand i handske. Det är en aktör som förstår vår nisch, en av de svåraste i modebranschen, vårt DNA och kan produkten och produktionen. Det är en väldig styrka att det är en aktör verksam i underklädesbranschen som också vill att varumärket Twilfit ska leva kvar i butiksnamn och i produkterna, säger Otto Drakenberg till Habit.

Change är verksamma på den svenska marknaden sedan 2006 och Otto Drakenberg menar att det var en av enanledningarna, och fördelarna, med förvärvet.

– Change köper Twilfit primärt av två anledningar; dels för att det är ett starkt varumärke som är väl etablerat i Sverige men också för att man finner butiksnätverket intressant. Change har ett eget butiksnätverk i Sverige men vill växa och stärka sig på den svenska marknaden och då kan man också få stordriftsfördelar med Twilfit, säger Otto Drakenberg, vd.


Han tycker även att det är en fördel att det är ett skandinaviskt bolag som redan driver butiker i Sverige och är väl förtrogna med svenska kunder och företagsklimatet.

Otto Drakenberg bedömer att rekonstruktionen kommer att avslutas i mitten av april och då tar Change över. Vad som händer då kan ingen riktigt veta men han är övertygad om att man har för avsikt att bygga verksamheten vidare.
– Jag tror säkert att Change kommer att initiera ett åtgärdspaket för att få ännu mer snurr på affärerna och det kan bland annat handla om att förhandla om avtal med leverantörerna. Change är lönsamt totalt och har muskler att bygga upp en lönsam rörelse också av Twilfit.

Change har endast egna varumärken i sina butiker medan Twilfit både har egna och externa varumärken. Hur ska sortimentet se ut framgent och ska de externa leverantörerna vara oroliga?
– Jag kan inte säga hur den nya ägaren kommer att agera efter övertagande och fram till dess är vi konkurrenter men jag vet att den nya ägaren har ambitionen att driva Twilfitvarumärket vidare.

I nuläget omfattar Twilfit 56 butiker, butiken i Södertälje stängde den 30 janauari, och vid övertagande kommer kedjan att omfatta 55 butikslägen då enheten i Upplands Väsby stänger den 30 mars.

– Jag har hela tiden sagt att en styrka med Twilfit är butiksnätverket och min bedömning är att kedjan i framtiden kommer att gå mot strömmen och återigen bli en lönsam kraft inom retail. Min övertygelse är att Twilfit kommer vara ett gott exempel på att det går att sälja produkter i fysisk handel och inte bara digitalt.

Är du nöjd med uppdraget?
– Ja det är jag för vi har hittat den allra bästa lösningen och framförallt har vi haft möjlighet att välja en köpare då det har funnits många intressenter. Jag tror att det hade varit betydligt mer riskfyllt om köparen till exempel hade varit ett renodlat ecom-företag. Det är också värt att notera att vi inte planerar att stänga fler än sju butiker. Vi har analyserat varenda läge och även diskuterat och omförhandlat avtalen med hyresvärdarna.

Var försäljningen enda räddningen för Twilfit?

- Ganska snart i rekonstruktionen blev vi övertygade om att Twilfit skulle ha bäst chans att överleva om företaget fick en ny industriell ägare i ryggen. Ledningen förstod det och i dag finns det en positivism och framtidstro hos medarbetarna samtidigt som ägarna och styrelsen är nöjda med den här lösningen.

Någon köpesumma kommuniceras inte och Otto Drakenberg planerar att  lämna vd-posten och platsen som ledamot i styrelsen dagen efter att Change tagit över.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så halverades Isbjörns returer

Barnklädesmärket har hittat ett sätt att minska e-handelsreturerna med 50 procent.

Butiksnytt
Här öppnar Totême

Tillväxtraketen Totême planerar öppna tre nya butiker under året, varav två utomlands.

Mässor i Italien ställs in

Stand Studio breddas

I takt med att bolaget växer utökas kollektionen till ett fullskaligt sortiment.

Plus

Sätila of Sweden: "Stor potential på flera marknader"

Jobb & Karriär
H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Nyhetsbrev

Secondhand egen kategori hos Zalando

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska minska Bubblerooms returer

E-handlaren rekryterar från Nelly. Tar plats i ledningsgruppen.

Hållbarhetsexpert från H&M till Habits seminarium

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Butiksnytt
Emmaus tredje second hand-butik

Jobb & Karriär
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

E-handlaren öppnade första butiken i veckan. Vill satsa i huvudstäderna i Norden.

Butiksnytt
Samsøe Samsøe öppnar i Göteborg

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Underklädeskomet ska växa med e-handel

”Rustar bolaget för fortsatt expansion”. Rekryterar chef från Resia.

Jill Sanders till Prada

Miuccia Prada och Raf Simons ska dela lika på det kreativa arbetet.

Här är trenderna i handeln

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet på Euroshop.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Plus

Ben Gorhamns mot nya höjder

Ben Gorham gick in i projektet med hull, hår och en fjällvandring i Riksgränsen. Designsamarbetet med Peak Performance släpps i butik i slutet av februari. I december förärades han Habit Modegalans hederspris.

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Gant drar i gång auktion

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Se alla Företagens egna nyheter

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

Sänd till en kollega

0.11