23948sdkhjf

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Förväntar sig att den nya digitala organisationen ska börja leverera result.

Friluftsföretaget Fenix Outdoors vd Martin Nordin uppger att bolaget är försiktigt inför 2020. "Vi står fortsatt inför utmaningar", skriver Fenix Outdoor-chefen som dock pekar på att bolaget inte har sett några stora negativa effekter från vädret när det gäller den positiva utvecklingen av orderböckerna för 2020.

Martin Nordin hoppas att företaget äntligen ska kunna visa effekt och besparing från sin nya logistiska struktur under året.

"Vi förväntar oss också att vår nya digitala organisation börjar leverera resultat. Vi kommer dock bromsa upprättandet av nya butiker i både Tyskland och Nordamerika.

I Tyskland för att få en helårsutvärdering av de nya butikerna, så att vi kan fatta bättre beslut. I USA för att optimera den operativa modellen och vara beredd på de osäkerheter ett valår kan skapa", resonerar Fenix Outdoor-chefen.

Vidare uppger han att bolaget naturligtvis inte kan ignorera effekterna av Corona-viruset och de effekter som det kommer att få på världshandeln. "Om Corona-effekten fortsätter tror vi att det kommer att ha en övergripande negativ effekt på vår bransch från åtminstone två håll. För det första kan minskningen av turism och vilja för människor att samlas i grupper ge allvarliga effekter på detaljhandeln totalt sett. För det andra finns det en risk att det, om det pågår för länge, kommer ha en negativ effekt på många delar av den asiatiska försörjningskedjan för Europa och Nordamerika", skriver Martin Nordin.

Han framhåller att Fenix Outdoor visserligen är ganska oberoende i Kina i sig, men noterar att det finns en risk att smittan skulle kunna sprida sig till andra delar av Asien. "Vi övervakar situationen noga och jag är övertygad om att vi är så förberedda vi kan vara. På grund av detta måste vi vara försiktiga i all vår verksamhet och vara beredda på nästan vad som helst", uppger Fenix Outdoor-chefen i bokslutsrapporten.


Friluftsföretaget Fenix Outdoor redovisar ett ebitda-resultat om 19,6 miljoner euro (17,5) för det fjärde kvartalet 2019.

Av ökningen är 6,5 miljoner euro relaterad till avskrivningar för tillämpning av IFRS 16. Rörelseintäkterna uppgick till 150 miljoner euro (141). Rörelseresultatet blev 8,5 miljoner euro (12,6), och resultatet före skatt uppgick till 6,1 miljoner euro (12,1).

Bolaget tog negativa engångskostnader om 0,8 miljoner euro för organisatoriska förändringar under det fjärde kvartalet, hänförliga till förändring av distributionskanaler. "Vi har också mera permanenta kostnadsökningar som har kommit in tidigare än väntat och utöver plan för att expandera våra digitala avdelningar och bygga upp en bättre intern kompetens", skriver Fenix i rapporten. Bolagets resultat per aktie uppgick till 0:13 euro (0:67). En utdelning om 12:00 kronor per aktie föreslås för helåret 2019 (12:00).

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gillblads i konkurs

Wearcolour i konkurs

Så sent som i oktober i fjol uppgav vd Johan Ullbro till Habit att "vår nya expansionsstrategi och kollektion har hittills gått som på räls". I december lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen.

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Nyhetsbrev

Har öppnar Decathlon

Arkiv

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Plus

"Vi vill avsluta eran av snabbkonsumtion"

Asket, som växer med rekordfart, bygger en klassisk och begränsad herrgarderob med material som är spårbart till minsta tråd.

"Vi ska bli modets Airbnb"

I dag lanserar entreprenören Emelie Gustafsson Maistedt sajten Gemme Collective. Målet är att expandera i de största städerna i Europa.

Butiksnytt
Tolfte butiken för Edblad

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

Butiksnytt
Houdini med pop up-butik för secondhand

Reuse-konceptet blir snart även tillgängligt via företagets webbutik samt Instagram.

Underklädesföretag plockar in ny kompetens

Välkomnar duo med bakgrund inom detalj- och digitalhandel och med kompetens att bygga bolag.

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

De öppnar i Hede fashion outlet

Förbättrat helårsresultat för Lindex

Plus

Miljövänligt engångsmode

Ett modemässigt paradigmskifte, där ägande ersätts av brukande och konsumerade plagg läggs i komposten. Möt eldsjälen bakom textila utvecklingsprojektet Streamateria.

Tillväxt för Löplabbet

Tvåsiffrig försäljningsökning för sportkonceptet.

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Nu får Gul & Blå nytt liv

Här öppnar XXL butik om 4 000 kvadratmeter

Qliros vd slutar – Qliro group blir Nelly group

Macy's stänger 125 varuhus i stort sparpaket

Handels flaggar för tuffa förhandlingar

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.157