23948sdkhjf

Starkt fjolår för Stadium group

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sportkoncernens omsättning ökade med nära 10 procent i fjol.

Sportkoncernens omsättning ökade med närmare 10 procent under verksamhetsåret 2018/2019, september till augusti, till 6,1 miljarder kronor (5,6).

Läs också: Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

I jämförbara fysiska butiker ökade försäljningen med 2 procent. Rörelseresultatet, EBIT, förbättrades från 105 miljoner kronor till 133 miljoner kronor. EBITDA landade på 226 miljoner kronor. ”Fin tillväxt i kombination med kostnadseffektiviseringar såsom lokalkostnader, omorganisation och förbättrade systemprocesser är starka faktorer bakom det positiva resultatet”, skriver bolaget i en kommentar till resultatet.

Största tillväxt för Stadium-konceptet kom från e-handeln men ökningen syntes även i de jämförbara fysiska butikerna. För Stadium Outlet var förhållandena de omvända och den största ökningen syntes i fysiska butiker.

Förutom tillväxt i fysiska butiker redovisar sportkoncernen även rejäl ökning i e-handeln för båda koncepten.

Vi är ett kostnadsmedvetet bolag med stort hjärta och ett brinnande engagemang för att aktivera världen. Det är en extremt tuff bransch som vi varit med och drivit i över 30 år. Därför är vi otroligt stolta över att våra kunder, anställda och leverantörer uppskattar oss och vårt arbete så pass mycket att vi nu kan summera ett starkt fjolår, säger Karl Eklöf, vd för Stadium Group i en kommentar.

Vid utgången av verksamhetsåret uppgick antalet butiker för sportkoncernen till totalt 187 stycken vilket var 9 stycken fler än vid utgången av fjolåret och koncernen Sneakers Point öppnade fyra butiker under året, varav två var tillfälliga.


– Förutom de hårda siffrorna gläds vi åt den fortsatt höga frisknärvaron vi har inom koncernen och för vår framfart inom hållbarhetsarbetet där vi medvetet tar tuffa beslut som utmanar oss och branschen för att bidra till en bättre värld och fortsatta framgångar,
säger Karl Eklöf. 


Under det gångna verksamhetsåret genomfördes en omorganisation där bland annat marknadsavdelningen och avdelningen för försäljning på servicekontoret i Norrköping slogs samman till en kommersiell avdelning med säte i Solna
i Stockholmsområdet.

Under verksamhetsåret blev Ulf och Bo Eklöf med familjer återigen ensamma ägare av Stadium-koncernen efter att ha köpt ut Ikano som ägt närmare 27 procent av företaget.

Verksamheten i Tyskland påverkar fortfarande koncernens resultat negativt och två av tre butiker i Tyskland har stängts efter verksamhetsårets slut. Under året förbereddes Stadium Outlets etablering i Norge och två butiker öppnades under hösten 2019.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Modekedjan klarar inte hyran

Fastighetsbolaget Västsvensk logistik, som äger Kappahls huvudkontor, har bara fått halva hyran från modekedjan i april.

Ny marknadschef för Björn Borg

Hockeyprofil för Scorett

Går från att vara ansikte utåt till egen kollektion.

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva kvar

Nio fysiska butiker och 28 anställda berörs. Konkursförvaltaren uppger att intresse för att förvärva märket finns.

Polygiene redo ta klivet in i modebranschen

Hållbarhetstänk i fokus när Polygiene inom kort lanserar samarbeten med några av de främsta varumärkena inom modebranschen.

Nyhetsbrev

Copenhagen Fashion Week: "Beredda att ändra planerna om det behövs"

Tvingas planera om sedan danska regeringen förlängt förbud gällande folksamlingar.

Arkiv
Plus

Modestudenten som tog saken i egna händer

Rita Roslin investerade själv tid och pengar för att förkovra sig i 3D.

Jobb & Karriär
Föreslås till Kinnevik

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Jobb & Karriär
Arbesko rekryterar ny försäljningschef

Stockmann i rekonstruktion

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

Boozt drar tillbaka prognos – skriver ned lager

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Stor yta på Stockholm och Göteborg berörs.

Anrik herrekipering i konkurs

Sportkedjans vd: "Vi permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan"

De föreslås till Björn Borg

Helena Helmersson om H&M:s förändrade framtid

”Vi tittar på vad som får kunden att komma tillbaka och handla i butikerna igen."

Intersport permitterar och säger upp

Mässförändringar för Ciff

Danska modemässans planer på att arrangera barnmodedelen som fristående mässa skjuts på framtiden.

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

SFD mot målet att inköpsveckan ska äga rum som planerat

Datum för Fashion Week Trade ligger fast.

Positivt för H&M före corona

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

H&M har inlett dialog om permitteringar

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Zalando vinstvarnar

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.097