23948sdkhjf

Smycken på mässagendan

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

STOCKHOLM FASHION DISTRICT: På onsdagen var det premiär för smyckesloungen.

I dag kom beskedet att smyckesmässan Precious som skulle ha arrangerats i början september i år kommer att ställas in. Som av en händelse gör Stockholm Fashion District för första gången ett försök att klustra ett tiotal smyckesvarumärken. Det görs i samarbete med pr-byrån Starstudio och de varumärken som är deras kunder.

På plats finns bland andra Malmöbaserade Sägen som grundades av Elin Sigrén för tolv år sedan.

– Förr brukade vi ställa ut på mässor, men inte så ofta längre. Nu testar vi att vara här för att se hur det går, säger Janne Iversen, som tillsammans med Elin Sigrén designar kollektionerna.
– För oss är det ett test att nå ut hos en ny kundkrets, säger Camilla Larzon, pr- och marknadschef.
– Vi möter en helt annan typ av butik här. Ett jätteroligt initiativ eftersom Precious inte finns längre.

Anders och Annette Samuelsson, som driver agenturen Moderna Smycken, ställer ut det svenska varumärket Bud to Rose av designern Camilla Nihlén samt franska varumärket Les Georgettes.

– Det var ingen självklarhet att vara med eftersom vi jobbar mot guldsmedsbutiker. Men dessa varumärken funkar även i modebutikerna. Det är ett försök att locka nya återförsäljare. Vi gillar formatet och lokalerna, säger Anders Samuelsson.

Les Georgettes lanserades för fem år sedan och har öppnat sin fjärde egna butik i Frankrike. I två och ett halvt år har Anders Samuelsson sålt varumärket på den svenska marknaden. Med framgång. I dag finns varumärket hos hundra återförsäljare i Sverige. Tidigare hade han agenturen för tyska Thomas Sabo. Men det gick så bra att företaget själv tog hand om försäljningen.

Nu tror Anders Samuelsson sig ha hittat en ny Thomas Sabo.
– Det här är nästa stora märke i vår bransch. Jag har känt kraften i varumärket och lagt mycket tid på det.

Ett annat varumärke på plats är Ingnell Jewellery som lanserades 2014.
– Jag har varit i branschen länge och att starta eget varumärke var ett naturligt steg att ta, säger designern Åsa Ingnell, som beskriver varumärket som både stilrent och bohemiskt. Materialet är kirurgiskt stål som även kan vara förgyllt.

Hon har själv hand om försäljningen och reser runt till återförsäljarna runt om i Sverige. Mässan ser hon som en plattform för att knyta affärskontakter med modebutikerna.
– Mode- och lifestyle har ett bra driv och det är dem jag vill nå här, säger hon.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Från telekomstrateg till väskdesigner

Med väskmärket Anton Alice vill hon ge affärsvärldens män och kvinnor en snyggare vardag.

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Gant drar i gång auktion

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Tillbaka till H&M

Går från posten som affärsområdeschef för mode hos Åhléns.

Arkiv

Blaou till salu

Duon bakom hyllade och prisbelönta barnmodemärket är aktuella med en sista säsong för märket de lanserade 2017.

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Wearcolour i konkurs

I december i fjol lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen efter drygt fyra månader. Intressenter till att köpa verksamheten finns.

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Gillblads i konkurs

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Har öppnar Decathlon

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

De öppnar i Hede fashion outlet

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

PV med datum för 2021

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.11