23948sdkhjf

Smycken på mässagendan

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

STOCKHOLM FASHION DISTRICT: På onsdagen var det premiär för smyckesloungen.

I dag kom beskedet att smyckesmässan Precious som skulle ha arrangerats i början september i år kommer att ställas in. Som av en händelse gör Stockholm Fashion District för första gången ett försök att klustra ett tiotal smyckesvarumärken. Det görs i samarbete med pr-byrån Starstudio och de varumärken som är deras kunder.

På plats finns bland andra Malmöbaserade Sägen som grundades av Elin Sigrén för tolv år sedan.

– Förr brukade vi ställa ut på mässor, men inte så ofta längre. Nu testar vi att vara här för att se hur det går, säger Janne Iversen, som tillsammans med Elin Sigrén designar kollektionerna.
– För oss är det ett test att nå ut hos en ny kundkrets, säger Camilla Larzon, pr- och marknadschef.
– Vi möter en helt annan typ av butik här. Ett jätteroligt initiativ eftersom Precious inte finns längre.

Anders och Annette Samuelsson, som driver agenturen Moderna Smycken, ställer ut det svenska varumärket Bud to Rose av designern Camilla Nihlén samt franska varumärket Les Georgettes.

– Det var ingen självklarhet att vara med eftersom vi jobbar mot guldsmedsbutiker. Men dessa varumärken funkar även i modebutikerna. Det är ett försök att locka nya återförsäljare. Vi gillar formatet och lokalerna, säger Anders Samuelsson.

Les Georgettes lanserades för fem år sedan och har öppnat sin fjärde egna butik i Frankrike. I två och ett halvt år har Anders Samuelsson sålt varumärket på den svenska marknaden. Med framgång. I dag finns varumärket hos hundra återförsäljare i Sverige. Tidigare hade han agenturen för tyska Thomas Sabo. Men det gick så bra att företaget själv tog hand om försäljningen.

Nu tror Anders Samuelsson sig ha hittat en ny Thomas Sabo.
– Det här är nästa stora märke i vår bransch. Jag har känt kraften i varumärket och lagt mycket tid på det.

Ett annat varumärke på plats är Ingnell Jewellery som lanserades 2014.
– Jag har varit i branschen länge och att starta eget varumärke var ett naturligt steg att ta, säger designern Åsa Ingnell, som beskriver varumärket som både stilrent och bohemiskt. Materialet är kirurgiskt stål som även kan vara förgyllt.

Hon har själv hand om försäljningen och reser runt till återförsäljarna runt om i Sverige. Mässan ser hon som en plattform för att knyta affärskontakter med modebutikerna.
– Mode- och lifestyle har ett bra driv och det är dem jag vill nå här, säger hon.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

E-handlaren inför korttidsarbete

Jaber i konkurs

Färre e-handlar – då väljs mode bort

När konsumenterna skjuter på inköp av sällanköpsvaror så drabbas även e-handeln, uppger Postnord.

Polygiene redo ta klivet in i modebranschen

Hållbarhetstänk i fokus när Polygiene inom kort lanserar samarbeten med några av de främsta varumärkena inom modebranschen.

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Ny marknadschef på Björn Borg

Nyhetsbrev

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Nio fysiska butiker och 28 anställda berörs. Konkursförvaltaren uppger att intresse för att förvärva märket finns.

Arkiv

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Hockeyprofil för Scorett

Går från att vara ansikte utåt till egen kollektion.

Copenhagen Fashion Week: "Beredda att ändra planerna om det behövs"

Kan tvingas planera om sedan danska regeringen förlängt förbud gällande folksamlingar.

Modekedjan klarar inte hyran

Fastighetsbolaget Västsvensk logistik, som äger Kappahls huvudkontor, har bara fått halva hyran från modekedjan i april.

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Jobb & Karriär
Föreslås till Kinnevik

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Plus

Modestudenten som tog saken i egna händer

Rita Roslin investerade själv tid och pengar för att förkovra sig i 3D.

Jobb & Karriär
Arbesko rekryterar ny försäljningschef

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Boozt drar tillbaka prognos – skriver ned lager

Stockmann i rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Stor yta på Stockholm och Göteborg berörs.

Sportkedjans vd: "Vi permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan"

De föreslås till Björn Borg

Mässförändringar för Ciff

Danska modemässans planer på att arrangera barnmodedelen som fristående mässa skjuts på framtiden.

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Positivt för H&M före corona

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

H&M har inlett dialog om permitteringar

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.109