23948sdkhjf

Smycken på mässagendan

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

STOCKHOLM FASHION DISTRICT: På onsdagen var det premiär för smyckesloungen.

I dag kom beskedet att smyckesmässan Precious som skulle ha arrangerats i början september i år kommer att ställas in. Som av en händelse gör Stockholm Fashion District för första gången ett försök att klustra ett tiotal smyckesvarumärken. Det görs i samarbete med pr-byrån Starstudio och de varumärken som är deras kunder.

På plats finns bland andra Malmöbaserade Sägen som grundades av Elin Sigrén för tolv år sedan.

– Förr brukade vi ställa ut på mässor, men inte så ofta längre. Nu testar vi att vara här för att se hur det går, säger Janne Iversen, som tillsammans med Elin Sigrén designar kollektionerna.
– För oss är det ett test att nå ut hos en ny kundkrets, säger Camilla Larzon, pr- och marknadschef.
– Vi möter en helt annan typ av butik här. Ett jätteroligt initiativ eftersom Precious inte finns längre.

Anders och Annette Samuelsson, som driver agenturen Moderna Smycken, ställer ut det svenska varumärket Bud to Rose av designern Camilla Nihlén samt franska varumärket Les Georgettes.

– Det var ingen självklarhet att vara med eftersom vi jobbar mot guldsmedsbutiker. Men dessa varumärken funkar även i modebutikerna. Det är ett försök att locka nya återförsäljare. Vi gillar formatet och lokalerna, säger Anders Samuelsson.

Les Georgettes lanserades för fem år sedan och har öppnat sin fjärde egna butik i Frankrike. I två och ett halvt år har Anders Samuelsson sålt varumärket på den svenska marknaden. Med framgång. I dag finns varumärket hos hundra återförsäljare i Sverige. Tidigare hade han agenturen för tyska Thomas Sabo. Men det gick så bra att företaget själv tog hand om försäljningen.

Nu tror Anders Samuelsson sig ha hittat en ny Thomas Sabo.
– Det här är nästa stora märke i vår bransch. Jag har känt kraften i varumärket och lagt mycket tid på det.

Ett annat varumärke på plats är Ingnell Jewellery som lanserades 2014.
– Jag har varit i branschen länge och att starta eget varumärke var ett naturligt steg att ta, säger designern Åsa Ingnell, som beskriver varumärket som både stilrent och bohemiskt. Materialet är kirurgiskt stål som även kan vara förgyllt.

Hon har själv hand om försäljningen och reser runt till återförsäljarna runt om i Sverige. Mässan ser hon som en plattform för att knyta affärskontakter med modebutikerna.
– Mode- och lifestyle har ett bra driv och det är dem jag vill nå här, säger hon.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Nyhetsbrev

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Lanseringsdags för The Wiman

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.125