23948sdkhjf

Smycken på mässagendan

STOCKHOLM FASHION DISTRICT: På onsdagen var det premiär för smyckesloungen.

I dag kom beskedet att smyckesmässan Precious som skulle ha arrangerats i början september i år kommer att ställas in. Som av en händelse gör Stockholm Fashion District för första gången ett försök att klustra ett tiotal smyckesvarumärken. Det görs i samarbete med pr-byrån Starstudio och de varumärken som är deras kunder.

På plats finns bland andra Malmöbaserade Sägen som grundades av Elin Sigrén för tolv år sedan.

– Förr brukade vi ställa ut på mässor, men inte så ofta längre. Nu testar vi att vara här för att se hur det går, säger Janne Iversen, som tillsammans med Elin Sigrén designar kollektionerna.
– För oss är det ett test att nå ut hos en ny kundkrets, säger Camilla Larzon, pr- och marknadschef.
– Vi möter en helt annan typ av butik här. Ett jätteroligt initiativ eftersom Precious inte finns längre.

Anders och Annette Samuelsson, som driver agenturen Moderna Smycken, ställer ut det svenska varumärket Bud to Rose av designern Camilla Nihlén samt franska varumärket Les Georgettes.

– Det var ingen självklarhet att vara med eftersom vi jobbar mot guldsmedsbutiker. Men dessa varumärken funkar även i modebutikerna. Det är ett försök att locka nya återförsäljare. Vi gillar formatet och lokalerna, säger Anders Samuelsson.

Les Georgettes lanserades för fem år sedan och har öppnat sin fjärde egna butik i Frankrike. I två och ett halvt år har Anders Samuelsson sålt varumärket på den svenska marknaden. Med framgång. I dag finns varumärket hos hundra återförsäljare i Sverige. Tidigare hade han agenturen för tyska Thomas Sabo. Men det gick så bra att företaget själv tog hand om försäljningen.

Nu tror Anders Samuelsson sig ha hittat en ny Thomas Sabo.
– Det här är nästa stora märke i vår bransch. Jag har känt kraften i varumärket och lagt mycket tid på det.

Ett annat varumärke på plats är Ingnell Jewellery som lanserades 2014.
– Jag har varit i branschen länge och att starta eget varumärke var ett naturligt steg att ta, säger designern Åsa Ingnell, som beskriver varumärket som både stilrent och bohemiskt. Materialet är kirurgiskt stål som även kan vara förgyllt.

Hon har själv hand om försäljningen och reser runt till återförsäljarna runt om i Sverige. Mässan ser hon som en plattform för att knyta affärskontakter med modebutikerna.
– Mode- och lifestyle har ett bra driv och det är dem jag vill nå här, säger hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079