23948sdkhjf

Redo för ny säsong

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Inköpssäsongen drog igång med full kraft i Nacka strand under onsdagsmorgonen när dörrarna öppnades för både Fashion Business Days och Nordic Shoe and Bagfair. Habit fångade några röster från mässorna.

För Mikael Gille, agent för skovarumärkena Rockport, Philip Hog och Toms, var det tredje mässdagen på Skohuset, som öppnade för inköparna i måndags. Införsäljningen av höst- och vinterkollektionen 2020 började egentligen redan för tre veckor sedan. Han summerar hösten:

– Kunderna är nöjda och berättar om en bra genomförsäljning i butik. Även jag är nöjd. Vädret har inte varit så kallt, men blött, vilket har varit gynnsamt för mig eftersom jag inte har så mycket varmfodrat.

Inför den nya säsongen spår han en fortsatt stark sneakertrend.
– I och med det mildare vädret har sneakern blivit en året runt- sko. Även casualskon med sportiga inslag och sneakersula, en hybridmodell, tror jag starkt på, säger han.

Försäljningen i skobutikerna och deras e-handel, backade i fjol, enligt siffror från Svensk Handel Stil. Trots det tycker sig Mikael Gille se att kundsegmentet har stabiliserats.
– Man har nått kulmen på minskningen, det har blivit en jämnvikt. Det hoppas jag. När jag pratar med handlarna börjar det stabilisera sig.
I showroomet på Skohuset har han ett fullbokat schema hela veckan.
– Men det finns även tid för dem som vill vara spontana, säger han.

Helena Waker, vd för Agenturföretagen och Stockholm Fashion District, tycker mässan presterar på topp denna säsong. Totalt visas 700 kollektioner, enligt Helena Waker. Hon lyfter bland annat fram barnmässan Playground och onsdagens visning som är stylad av Christopher Insulander. Visningen är ett alldeles nytt inslag i Nacka strand.
– Det känns som en dröm att samla både dam, herr och barn. Visningen är något utöver det vanliga. Till den har vi inte bara bjudit branschen utan också vanliga konsumenter med stor passion för mode, säger Helena Waker. Vi behöver dem för att ta branschen till en ny nivå.

I mässhallen Fashion Business Days är ett antal smyckesvarumärken samlade. Ett av varumärkena är CU Jewellery som startade 2014 och som gör smycken i återvunnet silver. En av grundarna, Camilla Westergren, tycker att det är ett bra initiativ att samla smyckesvarumärkerna på ett ställe.

– Jag har ställt ut här för några år sedan, men då var vi inte så många smyckesvarumärken, säger Camilla Westergren, som tycker det är ett bra sätt att synas och träffa nya kollegor.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så halverades Isbjörns returer

Barnklädesmärket har hittat ett sätt att minska e-handelsreturerna med 50 procent.

Butiksnytt
Här öppnar Totême

Tillväxtraketen Totême planerar öppna tre nya butiker under året, varav två utomlands.

Stand Studio breddas

I takt med att bolaget växer utökas kollektionen till ett fullskaligt sortiment.

Plus

Sätila of Sweden: "Stor potential på flera marknader"

Mässor i Italien ställs in

Jobb & Karriär
H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Nyhetsbrev

Secondhand egen kategori hos Zalando

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska minska Bubblerooms returer

E-handlaren rekryterar från Nelly. Tar plats i ledningsgruppen.

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Butiksnytt
Emmaus tredje second hand-butik

Hållbarhetsexpert från H&M till Habits seminarium

Jobb & Karriär
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

E-handlaren öppnade första butiken i veckan. Vill satsa i huvudstäderna i Norden.

Butiksnytt
Samsøe Samsøe öppnar i Göteborg

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Jill Sanders till Prada

Miuccia Prada och Raf Simons ska dela lika på det kreativa arbetet.

Underklädeskomet ska växa med e-handel

”Rustar bolaget för fortsatt expansion”. Rekryterar chef från Resia.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Här är trenderna i handeln

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet på Euroshop.

Plus

Ben Gorhamns mot nya höjder

Ben Gorham gick in i projektet med hull, hår och en fjällvandring i Riksgränsen. Designsamarbetet med Peak Performance släpps i butik i slutet av februari. I december förärades han Habit Modegalans hederspris.

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Gant drar i gång auktion

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Se alla Företagens egna nyheter

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

Sänd till en kollega

0.109