23948sdkhjf

Redo för ny säsong

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Inköpssäsongen drog igång med full kraft i Nacka strand under onsdagsmorgonen när dörrarna öppnades för både Fashion Business Days och Nordic Shoe and Bagfair. Habit fångade några röster från mässorna.

För Mikael Gille, agent för skovarumärkena Rockport, Philip Hog och Toms, var det tredje mässdagen på Skohuset, som öppnade för inköparna i måndags. Införsäljningen av höst- och vinterkollektionen 2020 började egentligen redan för tre veckor sedan. Han summerar hösten:

– Kunderna är nöjda och berättar om en bra genomförsäljning i butik. Även jag är nöjd. Vädret har inte varit så kallt, men blött, vilket har varit gynnsamt för mig eftersom jag inte har så mycket varmfodrat.

Inför den nya säsongen spår han en fortsatt stark sneakertrend.
– I och med det mildare vädret har sneakern blivit en året runt- sko. Även casualskon med sportiga inslag och sneakersula, en hybridmodell, tror jag starkt på, säger han.

Försäljningen i skobutikerna och deras e-handel, backade i fjol, enligt siffror från Svensk Handel Stil. Trots det tycker sig Mikael Gille se att kundsegmentet har stabiliserats.
– Man har nått kulmen på minskningen, det har blivit en jämnvikt. Det hoppas jag. När jag pratar med handlarna börjar det stabilisera sig.
I showroomet på Skohuset har han ett fullbokat schema hela veckan.
– Men det finns även tid för dem som vill vara spontana, säger han.

Helena Waker, vd för Agenturföretagen och Stockholm Fashion District, tycker mässan presterar på topp denna säsong. Totalt visas 700 kollektioner, enligt Helena Waker. Hon lyfter bland annat fram barnmässan Playground och onsdagens visning som är stylad av Christopher Insulander. Visningen är ett alldeles nytt inslag i Nacka strand.
– Det känns som en dröm att samla både dam, herr och barn. Visningen är något utöver det vanliga. Till den har vi inte bara bjudit branschen utan också vanliga konsumenter med stor passion för mode, säger Helena Waker. Vi behöver dem för att ta branschen till en ny nivå.

I mässhallen Fashion Business Days är ett antal smyckesvarumärken samlade. Ett av varumärkena är CU Jewellery som startade 2014 och som gör smycken i återvunnet silver. En av grundarna, Camilla Westergren, tycker att det är ett bra initiativ att samla smyckesvarumärkerna på ett ställe.

– Jag har ställt ut här för några år sedan, men då var vi inte så många smyckesvarumärken, säger Camilla Westergren, som tycker det är ett bra sätt att synas och träffa nya kollegor.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Nyhetsbrev

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Arkiv

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Tumba centrum tappar H&M

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Hon blir ny vd för Åhléns

Efterträder Gustaf Öhrn den 1 september.

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Jobb & Karriär
Från Uniqlo till Marimekko

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.13