23948sdkhjf

Flera nyheter under mässdagarna

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Här är några av hållpunkterna under Stockholm Fashion Districts mässdagar.

Som vanligt är det full aktivitet i Nacka i början av februari. För andra säsongen i rad arrangeras Buyers club, en moderatledd nätverkslunch som vänder sig till butiker och e-handlare. Samtalet inleds med en föreläsning av Nicklas Schedin, retailchef hos Grandpa.

– Det fungerar som ett rundabordssamtal med fokus på konkreta och framgångsrika lösningar som ökar affärerna. Att dela sådan kunskap är väldigt värdefullt, säger Helena Waker, vd för Stockholm Fashion District, som hävdar att intresset är stort från hela landet.

Antalet platser är begränsade till 60. Först till kvarn gäller.

För andra säsongen reserveras en yta i mässlokalen Nordic shoe and bagfair för enbart barnvarumärken – både kläder och skor – som går under namnet Playground. Minimässan kompletteras med mingel och föreläsning. Hållbarhet uppmärksammas särskilt. Enligt Helena Waker deltar ett tiotal varumärken.

– Segmentet säljer mycket och många av varumärkena arbetar med hållbarhet. Att prata om det är mer aktuellt än någonsin, vilket också intresserar inköparna.

I mässhallen där Fashion Business Days pågår är det premiär för en smyckeslounge som arrangeras tillsammans med Starstudio PR. Här samlas flera varumärken, bland andra Annie Frost, Astrid & Agnes och Ingnell Jewellery.

– Inköparna har efterfrågat mer smycken, och förra säsongen ökade försäljningen för de utställande smyckesvarumärkena, säger Helena Waker och understryker att fokus under mässdagarna ligger på affärerna. Det märks bland annat genom Stockholm Fashion Districts samarbete med Hyper Island, som medverkar i seminarieprogrammet. Februarimässan blir ett viktigt startskott, enligt Helena Waker.

– Under mässdagarna ska man inte bara inspireras av kollektioner utan också få inspiration inför framtiden. Vi har ett projekt ihop som handlar om att utveckla företagare att utbilda sig inom digitalisering, där det finns stora möjligheter att utvecklas.

Premiär är det även för en plattform där medlemmar, utställare och gästutställare kan visa sina kollektioner, innovationer och koncept.
Den 5 februari bjuder Stockholm Fashion District till modevisning. Dit är förutom branschen, allmänheten välkommen.
– Den är signerad framträdande varumärken som ställer ut hos oss.

När och var?

3–8 februari: De permanenta showroomen Stockholm Showroom och Stockholm Shoe House är öppna.

5–7 februari: Mässan Fashion Business Days, Nordic Lab, skomässan Nordic Shoe and Bagfair samt minimässan för barnkläder Palyground.

5 februari: Stor fest i Stockholm Fashion District. Kl 18 öppnar dörrarna.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Nyhetsbrev

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Arkiv

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Tumba centrum tappar H&M

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Hon blir ny vd för Åhléns

Efterträder Gustaf Öhrn den 1 september.

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Jobb & Karriär
Från Uniqlo till Marimekko

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.126