23948sdkhjf

Flera nyheter under mässdagarna

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Här är några av hållpunkterna under Stockholm Fashion Districts mässdagar.

Som vanligt är det full aktivitet i Nacka i början av februari. För andra säsongen i rad arrangeras Buyers club, en moderatledd nätverkslunch som vänder sig till butiker och e-handlare. Samtalet inleds med en föreläsning av Nicklas Schedin, retailchef hos Grandpa.

– Det fungerar som ett rundabordssamtal med fokus på konkreta och framgångsrika lösningar som ökar affärerna. Att dela sådan kunskap är väldigt värdefullt, säger Helena Waker, vd för Stockholm Fashion District, som hävdar att intresset är stort från hela landet.

Antalet platser är begränsade till 60. Först till kvarn gäller.

För andra säsongen reserveras en yta i mässlokalen Nordic shoe and bagfair för enbart barnvarumärken – både kläder och skor – som går under namnet Playground. Minimässan kompletteras med mingel och föreläsning. Hållbarhet uppmärksammas särskilt. Enligt Helena Waker deltar ett tiotal varumärken.

– Segmentet säljer mycket och många av varumärkena arbetar med hållbarhet. Att prata om det är mer aktuellt än någonsin, vilket också intresserar inköparna.

I mässhallen där Fashion Business Days pågår är det premiär för en smyckeslounge som arrangeras tillsammans med Starstudio PR. Här samlas flera varumärken, bland andra Annie Frost, Astrid & Agnes och Ingnell Jewellery.

– Inköparna har efterfrågat mer smycken, och förra säsongen ökade försäljningen för de utställande smyckesvarumärkena, säger Helena Waker och understryker att fokus under mässdagarna ligger på affärerna. Det märks bland annat genom Stockholm Fashion Districts samarbete med Hyper Island, som medverkar i seminarieprogrammet. Februarimässan blir ett viktigt startskott, enligt Helena Waker.

– Under mässdagarna ska man inte bara inspireras av kollektioner utan också få inspiration inför framtiden. Vi har ett projekt ihop som handlar om att utveckla företagare att utbilda sig inom digitalisering, där det finns stora möjligheter att utvecklas.

Premiär är det även för en plattform där medlemmar, utställare och gästutställare kan visa sina kollektioner, innovationer och koncept.
Den 5 februari bjuder Stockholm Fashion District till modevisning. Dit är förutom branschen, allmänheten välkommen.
– Den är signerad framträdande varumärken som ställer ut hos oss.

När och var?

3–8 februari: De permanenta showroomen Stockholm Showroom och Stockholm Shoe House är öppna.

5–7 februari: Mässan Fashion Business Days, Nordic Lab, skomässan Nordic Shoe and Bagfair samt minimässan för barnkläder Palyground.

5 februari: Stor fest i Stockholm Fashion District. Kl 18 öppnar dörrarna.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så halverades Isbjörns returer

Barnklädesmärket har hittat ett sätt att minska e-handelsreturerna med 50 procent.

Butiksnytt
Här öppnar Totême

Tillväxtraketen Totême planerar öppna tre nya butiker under året, varav två utomlands.

Stand Studio breddas

I takt med att bolaget växer utökas kollektionen till ett fullskaligt sortiment.

Plus

Sätila of Sweden: "Stor potential på flera marknader"

Mässor i Italien ställs in

Jobb & Karriär
H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Nyhetsbrev

Secondhand egen kategori hos Zalando

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska minska Bubblerooms returer

E-handlaren rekryterar från Nelly. Tar plats i ledningsgruppen.

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Butiksnytt
Emmaus tredje second hand-butik

Hållbarhetsexpert från H&M till Habits seminarium

Jobb & Karriär
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

E-handlaren öppnade första butiken i veckan. Vill satsa i huvudstäderna i Norden.

Butiksnytt
Samsøe Samsøe öppnar i Göteborg

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Jill Sanders till Prada

Miuccia Prada och Raf Simons ska dela lika på det kreativa arbetet.

Underklädeskomet ska växa med e-handel

”Rustar bolaget för fortsatt expansion”. Rekryterar chef från Resia.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Här är trenderna i handeln

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet på Euroshop.

Plus

Ben Gorhamns mot nya höjder

Ben Gorham gick in i projektet med hull, hår och en fjällvandring i Riksgränsen. Designsamarbetet med Peak Performance släpps i butik i slutet av februari. I december förärades han Habit Modegalans hederspris.

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Gant drar i gång auktion

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Se alla Företagens egna nyheter

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

Sänd till en kollega

0.125