23948sdkhjf

Nu får Gul & Blå nytt liv

Klassiskt varumärke relanseras via egen webbutik och återförsäljare.

Jeans- och modemärket Gul & Blå, grundat av Lars Knutsson och Martina Clason i slutet av 1960-talet, relanseras med hjälp av en ny ägargrupp och via bolaget Gul & Blå Holding.

Det var i november 2018 som Crister Boork, som förvärvade märket av Lars Knutsson på 1990-talet, sålde varumärkena Gul & Blå, Puss & Kram och Fonzie till en ny ägargrupp som startar märket på nytt med fokus på att sälja mode via egna kanaler, primärt digitalt, och återförsäljare.

Viktor Ottenback fick uppdraget att dra igång en investeringsrunda för att kunna köpa varumärket och han har fått med sig en större grupp av investerare däribland  Jensen Of sweden som drivs av affärsmannen Anders Jensen, gift med Charlotte Perrelli, Academic Works grundare Jerimias Andersson  via bolaget Nära hjärtat, förre detta koncernchefen på nordisk film Jens Alex och Andreas Ögren,vd för familjeföretaget Gudruns ingår i kretsen som några av de större ägarna.

Därtill finns även sportstjärnor som tennisproffset Magnus Norman, hockeyproffsen Daniel Tjärnqvist samt Ulf Fredric Von Roth i ägarkretsen.

Viktor Ottenback vill inte gå in på hur mycket varumärket förvärvats för men säger till habit att det handlar om ett sjusiffrigt belopp.

Arbetet med att relansera märket har pågått under ett år och lanseringen sker nu med egen webbutik samt via i nuläget ett tiotal återförsäljare som nåtts med hjälp av Anders Runed.

Planerna framåt är att sälja varumärket via egna kanaler som webbutik och även en eller två egna fysiska butiker på väl valda adresser samt via omkring ett 20-tal återförsäljare.

Återförsäljarna är viktiga säger Viktor Ottenback till Habit och tillsammans med butikerna vill han också bygga varumärket med hjälp av enkla, säsongslösa produkter som kan finnas som bra bas och bygga på en behovsbaserad konsumtion.

– Det finns ett stort intresse och varumärket är starkt och jag upplever att varumärkeskännedomen är bra även hos en yngre målgrupp som känner igen märket också via sina föräldrar. Det finns en tydlig historia att bygga på men det handlar inte bara om nostalgi och det är inget skojigt retromärke utan väl anpssat för att passa dagens konsument, säger Viktor Ottenback till Habit.

En fördel med Gul & Blå är är att det, enligt Viktor Ottenback, finns en spännvidd i varumärket och även under den tidigare storhetstiden på 1970- och fram till 1990-talet var Gul & Blå förknippat med allt från jeans till tröjor med Mickey Mouse-tryck till multibrandbutikskoncept.

Spännvidden i varumärket lockar även om Viktor Ottenback är noga med att poängtera att fokus i dag ligger på denim och att Gul & Blå ska vara ett inkluderande jeansvarumärke men även erbjuda basplagg som t-shirts, sweatshirts och hoodies och några premiumprodukter.

Någon tydlig logotyp har Gul & Blå tidigare inte haft men det spåret bryts nu och en symbol som ska fungera som långsiktig varumärkesbärare har valts och därtill  en färgpalett som givetvis iinefattar gul, blå,  i en något ljusare kulör än tidigare, och svart.

Dock ska symbolen kunna ta sig olika skepnader och former inte minst i linjen signature, som ska vara mer premium än baskollektionen, där inbjudna gästdesigner ska få sätta sin prägel på varumärket och få uttrymme att leka med loggan.

Gul & Blå har alltid haft en fot i konsten, menar Viktor Ottenbeck, och även framgent ska kläderna kunna fungera som kanvas till artister som de tycker säger något om vår samtid.

– En stor skillnad med varumärket i dag är att vi kommunicerar i första hand med våra produkter och inte med varumärket. Det ger oss friheten att kommunicera annorlunda och modigare än många andra, säger Viktor Ottenback

Ett försök att relansera varumärket gjordes på 2000-talet då företaget Heart of Brands, som sedemera gick i konkurs, skulle återuppliva märket på licens.

– Vi startar om varumärket på ett helt nytt vis och till skillnad från tidigare försök så är vi ägare av varumärket vilket ger en helt annan grund att stå på. Vi satsar också på att bygga ett globalt varumärke och har fått förfrågningar även från andra länder. Vi vill dock börja bygga varumärket i Sverige och Skandinavien, säger Viktor Ottenback till Habit.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079