23948sdkhjf

Whyred med ny kreativ chef

Tar över efter Roland Hjort. Därtill passar modebolaget på att lansera ny affärsmodell.

Jessy Heuvelink har rekryterats till posten och tillträtt som ny creative director på Whyred.

Han har ett längre förflutet i modebranschen och har bland annat arbetat på ledande kreativa poster hos J.Lindeberg, Victor & Rolf och Adidas. 

– Whyred är ett fantastiskt varumärke med en genuin och unik historia. Jag är hedrad över att ta mig an den här rollen och ser jättemycket fram emot att förvalta berättelsen vidare och att tillsammans med Whyredss kreativa team utveckla och renodla både koncept och varumärke i alla kanaler. Modeföretaget befinner sig på en spännande resa in i framtiden och jag ser fram emot att få vara med och skapa en ”superindependent” community utöver det vanliga, säger Jessy Heuvelink, nytillträdd creative director i en kommentar.

Jessy Heuvelink efterträder Roland Hjort, som också medgrundade bolaget 1999, och som tvingades lämna bolaget i mitten av oktober.

Whyred har sedan den 3 oktober i fjol varit i rekonstruktion och i ett pressmeddelande skriver bolaget nu att sortimentet framgent ska bestå av mindre kollektioner som lanseras löpande i mindre släpp under året vid sidan av ett sortiment av för varumärket klassiska plagg ”för att bygga den optimala garderoben”.

Första släppet för "nya" Whyred lanseras 20 maj och bolaget uppger att man hädanefter ska rikta sig direkt mot konsument via egna kanaler och "frångå den klassiska detaljhandelns värdekedja med stark tyngd på återförsäljarledet".

Något bolaget också menar är en affärsmodell som borgar för kortare ledtider och en mer hållbar produktionskedja.

– Modeindustrin står inför stora utmaningar för att kunna axla ett hållbart och kundorienterat tänk som ger modemärken rätt incitament för att vara eller inte vara på marknaden framöver. Under det gångna året har vi haft en turbulent tid med nödvändiga förändringar inom företagsstrukturen där vi nu byggt ett starkt och kraftfullt team. Vårt fokus kommer nu att ligga på att fortsätta den resa vi är på, lyfta och förtydliga vårt varumärke samt fortsätta växa på både nya och befintliga marknader, säger Lili Assefa, styrelseordförande för ägarbolaget Gotoga i en kommentar.

Habit har sökt bolaget för en kommentar kring bland annat  hur många egna butiker Whyred ska omfatta och om Gotogas modebolag Whyred och Hope ska dela butiksyta framgent.

Bolagets styrelseorförande Lili Assefa och vd Kerem Yazgan har dock bett om att få återkomma när rekonstruktionen är klar för att kunna delge en helhetsbild.

Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.097