23948sdkhjf

Whyred med ny kreativ chef

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tar över efter Roland Hjort. Därtill passar modebolaget på att lansera ny affärsmodell.

Jessy Heuvelink har rekryterats till posten och tillträtt som ny creative director på Whyred.

Han har ett längre förflutet i modebranschen och har bland annat arbetat på ledande kreativa poster hos J.Lindeberg, Victor & Rolf och Adidas. 

– Whyred är ett fantastiskt varumärke med en genuin och unik historia. Jag är hedrad över att ta mig an den här rollen och ser jättemycket fram emot att förvalta berättelsen vidare och att tillsammans med Whyredss kreativa team utveckla och renodla både koncept och varumärke i alla kanaler. Modeföretaget befinner sig på en spännande resa in i framtiden och jag ser fram emot att få vara med och skapa en ”superindependent” community utöver det vanliga, säger Jessy Heuvelink, nytillträdd creative director i en kommentar.

Jessy Heuvelink efterträder Roland Hjort, som också medgrundade bolaget 1999, och som tvingades lämna bolaget i mitten av oktober.

Whyred har sedan den 3 oktober i fjol varit i rekonstruktion och i ett pressmeddelande skriver bolaget nu att sortimentet framgent ska bestå av mindre kollektioner som lanseras löpande i mindre släpp under året vid sidan av ett sortiment av för varumärket klassiska plagg ”för att bygga den optimala garderoben”.

Läs också: Möt Whyreds nya kreativa chef

Första släppet för "nya" Whyred lanseras 20 maj och bolaget uppger att man hädanefter ska rikta sig direkt mot konsument via egna kanaler och "frångå den klassiska detaljhandelns värdekedja med stark tyngd på återförsäljarledet".

Något bolaget också menar är en affärsmodell som borgar för kortare ledtider och en mer hållbar produktionskedja.

– Modeindustrin står inför stora utmaningar för att kunna axla ett hållbart och kundorienterat tänk som ger modemärken rätt incitament för att vara eller inte vara på marknaden framöver. Under det gångna året har vi haft en turbulent tid med nödvändiga förändringar inom företagsstrukturen där vi nu byggt ett starkt och kraftfullt team. Vårt fokus kommer nu att ligga på att fortsätta den resa vi är på, lyfta och förtydliga vårt varumärke samt fortsätta växa på både nya och befintliga marknader, säger Lili Assefa, styrelseordförande för ägarbolaget Gotoga i en kommentar.

Habit har sökt bolaget för en kommentar kring bland annat  hur många egna butiker Whyred ska omfatta och om Gotogas modebolag Whyred och Hope ska dela butiksyta framgent.

Bolagets styrelseorförande Lili Assefa och vd Kerem Yazgan har dock bett om att få återkomma när rekonstruktionen är klar för att kunna delge en helhetsbild.

Mer om: Gotoga | Whyred
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Nyhetsbrev

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Lanseringsdags för The Wiman

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.109