23948sdkhjf

Whyred med ny kreativ chef

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tar över efter Roland Hjort. Därtill passar modebolaget på att lansera ny affärsmodell.

Jessy Heuvelink har rekryterats till posten och tillträtt som ny creative director på Whyred.

Han har ett längre förflutet i modebranschen och har bland annat arbetat på ledande kreativa poster hos J.Lindeberg, Victor & Rolf och Adidas. 

– Whyred är ett fantastiskt varumärke med en genuin och unik historia. Jag är hedrad över att ta mig an den här rollen och ser jättemycket fram emot att förvalta berättelsen vidare och att tillsammans med Whyredss kreativa team utveckla och renodla både koncept och varumärke i alla kanaler. Modeföretaget befinner sig på en spännande resa in i framtiden och jag ser fram emot att få vara med och skapa en ”superindependent” community utöver det vanliga, säger Jessy Heuvelink, nytillträdd creative director i en kommentar.

Jessy Heuvelink efterträder Roland Hjort, som också medgrundade bolaget 1999, och som tvingades lämna bolaget i mitten av oktober.

Whyred har sedan den 3 oktober i fjol varit i rekonstruktion och i ett pressmeddelande skriver bolaget nu att sortimentet framgent ska bestå av mindre kollektioner som lanseras löpande i mindre släpp under året vid sidan av ett sortiment av för varumärket klassiska plagg ”för att bygga den optimala garderoben”.

Läs också: Möt Whyreds nya kreativa chef

Första släppet för "nya" Whyred lanseras 20 maj och bolaget uppger att man hädanefter ska rikta sig direkt mot konsument via egna kanaler och "frångå den klassiska detaljhandelns värdekedja med stark tyngd på återförsäljarledet".

Något bolaget också menar är en affärsmodell som borgar för kortare ledtider och en mer hållbar produktionskedja.

– Modeindustrin står inför stora utmaningar för att kunna axla ett hållbart och kundorienterat tänk som ger modemärken rätt incitament för att vara eller inte vara på marknaden framöver. Under det gångna året har vi haft en turbulent tid med nödvändiga förändringar inom företagsstrukturen där vi nu byggt ett starkt och kraftfullt team. Vårt fokus kommer nu att ligga på att fortsätta den resa vi är på, lyfta och förtydliga vårt varumärke samt fortsätta växa på både nya och befintliga marknader, säger Lili Assefa, styrelseordförande för ägarbolaget Gotoga i en kommentar.

Habit har sökt bolaget för en kommentar kring bland annat  hur många egna butiker Whyred ska omfatta och om Gotogas modebolag Whyred och Hope ska dela butiksyta framgent.

Bolagets styrelseorförande Lili Assefa och vd Kerem Yazgan har dock bett om att få återkomma när rekonstruktionen är klar för att kunna delge en helhetsbild.

Mer om: Gotoga | Whyred
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

E-handlaren inför korttidsarbete

Jaber i konkurs

Färre e-handlar – då väljs mode bort

När konsumenterna skjuter på inköp av sällanköpsvaror så drabbas även e-handeln, uppger Postnord.

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Ny marknadschef på Björn Borg

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Nio fysiska butiker och 28 anställda berörs. Konkursförvaltaren uppger att intresse för att förvärva märket finns.

Nyhetsbrev

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Arkiv

Polygiene redo ta klivet in i modebranschen

Hållbarhetstänk i fokus när Polygiene inom kort lanserar samarbeten med några av de främsta varumärkena inom modebranschen.

Hockeyprofil för Scorett

Går från att vara ansikte utåt till egen kollektion.

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Copenhagen Fashion Week: "Beredda att ändra planerna om det behövs"

Kan tvingas planera om sedan danska regeringen förlängt förbud gällande folksamlingar.

Modekedjan klarar inte hyran

Fastighetsbolaget Västsvensk logistik, som äger Kappahls huvudkontor, har bara fått halva hyran från modekedjan i april.

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Plus

Modestudenten som tog saken i egna händer

Rita Roslin investerade själv tid och pengar för att förkovra sig i 3D.

Jobb & Karriär
Föreslås till Kinnevik

Jobb & Karriär
Arbesko rekryterar ny försäljningschef

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Boozt drar tillbaka prognos – skriver ned lager

Stockmann i rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Stor yta på Stockholm och Göteborg berörs.

Sportkedjans vd: "Vi permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan"

De föreslås till Björn Borg

Mässförändringar för Ciff

Danska modemässans planer på att arrangera barnmodedelen som fristående mässa skjuts på framtiden.

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Positivt för H&M före corona

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

H&M har inlett dialog om permitteringar

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.156