23948sdkhjf

Whyred med ny kreativ chef

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tar över efter Roland Hjort. Därtill passar modebolaget på att lansera ny affärsmodell.

Jessy Heuvelink har rekryterats till posten och tillträtt som ny creative director på Whyred.

Han har ett längre förflutet i modebranschen och har bland annat arbetat på ledande kreativa poster hos J.Lindeberg, Victor & Rolf och Adidas. 

– Whyred är ett fantastiskt varumärke med en genuin och unik historia. Jag är hedrad över att ta mig an den här rollen och ser jättemycket fram emot att förvalta berättelsen vidare och att tillsammans med Whyredss kreativa team utveckla och renodla både koncept och varumärke i alla kanaler. Modeföretaget befinner sig på en spännande resa in i framtiden och jag ser fram emot att få vara med och skapa en ”superindependent” community utöver det vanliga, säger Jessy Heuvelink, nytillträdd creative director i en kommentar.

Jessy Heuvelink efterträder Roland Hjort, som också medgrundade bolaget 1999, och som tvingades lämna bolaget i mitten av oktober.

Whyred har sedan den 3 oktober i fjol varit i rekonstruktion och i ett pressmeddelande skriver bolaget nu att sortimentet framgent ska bestå av mindre kollektioner som lanseras löpande i mindre släpp under året vid sidan av ett sortiment av för varumärket klassiska plagg ”för att bygga den optimala garderoben”.

Läs också: Whyreds medgrundare får gå

Första släppet för "nya" Whyred lanseras 20 maj och bolaget uppger att man hädanefter ska rikta sig direkt mot konsument via egna kanaler och "frångå den klassiska detaljhandelns värdekedja med stark tyngd på återförsäljarledet".

Något bolaget också menar är en affärsmodell som borgar för kortare ledtider och en mer hållbar produktionskedja.

– Modeindustrin står inför stora utmaningar för att kunna axla ett hållbart och kundorienterat tänk som ger modemärken rätt incitament för att vara eller inte vara på marknaden framöver. Under det gångna året har vi haft en turbulent tid med nödvändiga förändringar inom företagsstrukturen där vi nu byggt ett starkt och kraftfullt team. Vårt fokus kommer nu att ligga på att fortsätta den resa vi är på, lyfta och förtydliga vårt varumärke samt fortsätta växa på både nya och befintliga marknader, säger Lili Assefa, styrelseordförande för ägarbolaget Gotoga i en kommentar.

Habit har sökt bolaget för en kommentar kring bland annat  hur många egna butiker Whyred ska omfatta och om Gotogas modebolag Whyred och Hope ska dela butiksyta framgent.

Bolagets styrelseorförande Lili Assefa och vd Kerem Yazgan har dock bett om att få återkomma när rekonstruktionen är klar för att kunna delge en helhetsbild.

Mer om: Gotoga | Whyred
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Från telekomstrateg till väskdesigner

Med väskmärket Anton Alice vill hon ge affärsvärldens män och kvinnor en snyggare vardag.

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Gant drar i gång auktion

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Tillbaka till H&M

Går från posten som affärsområdeschef för mode hos Åhléns.

Arkiv

Blaou till salu

Duon bakom hyllade och prisbelönta barnmodemärket är aktuella med en sista säsong för märket de lanserade 2017.

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Wearcolour i konkurs

I december i fjol lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen efter drygt fyra månader. Intressenter till att köpa verksamheten finns.

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Gillblads i konkurs

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Har öppnar Decathlon

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

De öppnar i Hede fashion outlet

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

PV med datum för 2021

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.111