23948sdkhjf

H&M ska öppna 25 nya butiker netto 2020

Det framgår av bokslutsrapporten för helåret som släpptes på torsdagen.

H&M-gruppen räknar med att öppna cirka 25 nya butiker netto under räkenskapsåret 2019/2020. Totalt planeras cirka 200 nya butiker inklusive franchise att öppna samt cirka 175 att stänga. Merparten av öppningarna kommer att ske i Sydamerika, Asien exklusive Kina samt i Ryssland och Östeuropa, medan stängningarna främst sker i Europa, USA och Kina.

Läs också: H&M stänger ytterligare två svenska butiker

Nya planerade H&M-butiksmarknader under 2020 är Panama via franchise mot slutet av 2020, vilket bolaget tidigare uppgett. Australien blir ny H&M-onlinemarknad med planerad start under andra halvåret av 2020. H&M kommer även att lanseras på e-handelsplattformen SSG.COM i Sydkorea under 2020. Under 2020 finns möjlighet att omförhandla ytterligare cirka 1.000 hyreskontrakt.

Klädbolaget H&M redovisar ett rörelseresultat på 5.377 miljoner kronor för det fjärde kvartalet, september till november, i det brutna räkenskapsåret 2018/2019. Analytikerna hade väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 4.741 miljoner kronor, enligt Infronts samanställning av 18 estimat.

Bruttomarginalen blev 54,0 procent, jämfört med förväntade 54,2 procent. Utdelningen föreslås bli 9:75 kronor per aktie (9:75), att jämföra med förväntade 9:40 kronor.

Snittestimatet som Nyhetsbyrån Direkt använder i rapporttelegram är baserat på estimat från minst tre analytiker i en sammanställning av Infront. Gruppen som bidragit till snittestimatet utgör en del av det totala antalet analytiker som löpande följer bolaget och gör estimat över kvartalsresultat. Snittestimatet bör därför ses som en indikation om var förväntningarna ligger.

Läs också: Klädkedjorna lämnar Signalfabriken

H&M:s försäljning under perioden 1 december till 28 januari steg med 5 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år. Det framgår av bolagets rapport.

H&M:s varulager uppgick vid utgången av det fjärde kvartalet, utgången av november, till 37,8 miljarder kronor, en viss ökning jämfört med 37,7 miljarder motsvarande period året innan, men en minskning med 6 procent justerat för valuta. Det framgår av H&M:s rapport. Varulagret utgjorde 16,3 procent (17,9) av omsättningen exklusive moms, rullande tolv månader. Motsvarande siffror i det tredje kvartalet var 18,5 procent.

Läs mer om: H&M
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.081