23948sdkhjf

H&M ska öppna 25 nya butiker netto 2020

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Det framgår av bokslutsrapporten för helåret som släpptes på torsdagen.

H&M-gruppen räknar med att öppna cirka 25 nya butiker netto under räkenskapsåret 2019/2020. Totalt planeras cirka 200 nya butiker inklusive franchise att öppna samt cirka 175 att stänga. Merparten av öppningarna kommer att ske i Sydamerika, Asien exklusive Kina samt i Ryssland och Östeuropa, medan stängningarna främst sker i Europa, USA och Kina.

Läs också: H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya planerade H&M-butiksmarknader under 2020 är Panama via franchise mot slutet av 2020, vilket bolaget tidigare uppgett. Australien blir ny H&M-onlinemarknad med planerad start under andra halvåret av 2020. H&M kommer även att lanseras på e-handelsplattformen SSG.COM i Sydkorea under 2020. Under 2020 finns möjlighet att omförhandla ytterligare cirka 1.000 hyreskontrakt.

Klädbolaget H&M redovisar ett rörelseresultat på 5.377 miljoner kronor för det fjärde kvartalet, september till november, i det brutna räkenskapsåret 2018/2019. Analytikerna hade väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 4.741 miljoner kronor, enligt Infronts samanställning av 18 estimat.

Bruttomarginalen blev 54,0 procent, jämfört med förväntade 54,2 procent. Utdelningen föreslås bli 9:75 kronor per aktie (9:75), att jämföra med förväntade 9:40 kronor.

Snittestimatet som Nyhetsbyrån Direkt använder i rapporttelegram är baserat på estimat från minst tre analytiker i en sammanställning av Infront. Gruppen som bidragit till snittestimatet utgör en del av det totala antalet analytiker som löpande följer bolaget och gör estimat över kvartalsresultat. Snittestimatet bör därför ses som en indikation om var förväntningarna ligger.

Läs också: Hållbarhetsexpert från H&M till Habits seminarium

H&M:s försäljning under perioden 1 december till 28 januari steg med 5 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år. Det framgår av bolagets rapport.

H&M:s varulager uppgick vid utgången av det fjärde kvartalet, utgången av november, till 37,8 miljarder kronor, en viss ökning jämfört med 37,7 miljarder motsvarande period året innan, men en minskning med 6 procent justerat för valuta. Det framgår av H&M:s rapport. Varulagret utgjorde 16,3 procent (17,9) av omsättningen exklusive moms, rullande tolv månader. Motsvarande siffror i det tredje kvartalet var 18,5 procent.

Mer om: H&M
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så halverades Isbjörns returer

Barnklädesmärket har hittat ett sätt att minska e-handelsreturerna med 50 procent.

Butiksnytt
Här öppnar Totême

Tillväxtraketen Totême planerar öppna tre nya butiker under året, varav två utomlands.

Stand Studio breddas

I takt med att bolaget växer utökas kollektionen till ett fullskaligt sortiment.

Mässor i Italien ställs in

Plus

Sätila of Sweden: "Stor potential på flera marknader"

Jobb & Karriär
H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Nyhetsbrev

Secondhand egen kategori hos Zalando

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska minska Bubblerooms returer

E-handlaren rekryterar från Nelly. Tar plats i ledningsgruppen.

Hållbarhetsexpert från H&M till Habits seminarium

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Butiksnytt
Emmaus tredje second hand-butik

Jobb & Karriär
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

E-handlaren öppnade första butiken i veckan. Vill satsa i huvudstäderna i Norden.

Butiksnytt
Samsøe Samsøe öppnar i Göteborg

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Underklädeskomet ska växa med e-handel

”Rustar bolaget för fortsatt expansion”. Rekryterar chef från Resia.

Jill Sanders till Prada

Miuccia Prada och Raf Simons ska dela lika på det kreativa arbetet.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Här är trenderna i handeln

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet på Euroshop.

Plus

Ben Gorhamns mot nya höjder

Ben Gorham gick in i projektet med hull, hår och en fjällvandring i Riksgränsen. Designsamarbetet med Peak Performance släpps i butik i slutet av februari. I december förärades han Habit Modegalans hederspris.

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Gant drar i gång auktion

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Se alla Företagens egna nyheter

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

Sänd till en kollega

0.125