23948sdkhjf

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

H&M Foundation vill att världens investerare lyfter blicken och uppmanar i ett brev, och med en bifogad rappport, världens främsta investerare att ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Läs också: 50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Information, statistik och fakta om världens outnyttjade kvinnliga entreprenörskraft och  hur lite kapital som satsas på kvinnliga startups har paketerats som en fiktiv startup i behov av finansiering, värt 330 miljarder dollar per år, och skickats till världens 100 främsta investerare.

Projketet Unfounded Ltd, där informationen och grunden ligger i lärdomar som H&M Foundation och globala humanitära organisationen Care dragit, sätter fingret på att trots att kvinnor utgör hälften av världens befolkning, går ändå inte mer än cirka 3 procent av det riskkapital som investeras i amerikanska dollar till kvinnliga startups.

Enligt rapporten uppger 4 av 5 kvinnliga entreprenörer i utvecklingsländer att de helt eller delvis saknar det kapital och de finansiella tjänster de skulle behöva. I USA gick endast 2,8 procent av riskkapitalet till företag grundade av kvinnor 2019, enligt Pitchbook. I Sverige var motsvarande siffra 1 procent år 2018, enligt Dagens Industri.

– Kvinnors lika rätt till ekonomiska resurser och tillgång till finansiella tjänster är enligt FN en nyckelfaktor för att nå flera av de Globala hållbarhetsmålen till 2030. Ändå är den begränsade tillgången till just detta något som kvinnliga entreprenörer världen över möter. Med Unfounded Ltd vill vi nå dem som tar investeringsbesluten, visa att kvinnor är en bra investering och vilken enorm potential investerare går miste om när kvinnor inte inkluderas, säger Diana Amini, global chef, H&M Foundation.

Glappet mellan det kapital som behövs och det som finns tillgängligt för kvinnor har beräknats till 1.7 biljoner dollar av Världsbanken. I rapporten framgår att det mest effektiva metoderna för att minska fattigdom är finansiell inkludering.

Mer om: H&M Foundation
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wearcolour i konkurs

Så sent som i oktober i fjol uppgav vd Johan Ullbro till Habit att "vår nya expansionsstrategi och kollektion har hittills gått som på räls". I december lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen.

Gillblads i konkurs

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Nyhetsbrev

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Arkiv

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Har öppnar Decathlon

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Underklädesföretag plockar in ny kompetens

Välkomnar duo med bakgrund inom detalj- och digitalhandel och med kompetens att bygga bolag.

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

Plus

"Vi vill avsluta eran av snabbkonsumtion"

Asket, som växer med rekordfart, bygger en klassisk och begränsad herrgarderob med material som är spårbart till minsta tråd.

"Vi ska bli modets Airbnb"

I dag lanserar entreprenören Emelie Gustafsson Maistedt sajten Gemme Collective. Målet är att expandera i de största städerna i Europa.

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Tolfte butiken för Edblad

Butiksnytt
Houdini med pop up-butik för secondhand

Reuse-konceptet blir snart även tillgängligt via företagets webbutik samt Instagram.

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

De öppnar i Hede fashion outlet

Plus

Miljövänligt engångsmode

Ett modemässigt paradigmskifte, där ägande ersätts av brukande och konsumerade plagg läggs i komposten. Möt eldsjälen bakom textila utvecklingsprojektet Streamateria.

Förbättrat helårsresultat för Lindex

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Nu får Gul & Blå nytt liv

Här öppnar XXL butik om 4 000 kvadratmeter

Qliros vd slutar – Qliro group blir Nelly group

Macy's stänger 125 varuhus i stort sparpaket

Handels flaggar för tuffa förhandlingar

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.109