23948sdkhjf

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

| Av Joakim Rönning / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Näthandlarens omsättningen ökade med 20 procent under slutet av fjolåret.

Asos sista fyra månader för år 2019 blev med stöd av en rekordhög Black Friday-försäljning lyckade.

Omsättningen ökade med 20 procent, skriver den brittiska nätmodehandlaren i ett så kallat trading statement på torsdagen. Åtgärderna som Asos företagit sig för att återta kundandelar under höjdpunkten av de shoppingjippon som löper under slutdelen av året har varit framgångsrika.

"Vi har gjort klara framsteg mot de mål vi satt upp för 2020, inklusive förbättringar inom produktval och varutillgång, sociala medie-satsningar och att optimera kundaktivering", skriver Asos. 20-procentsökningen innebär att omsättningen landade totalt på 1,1 miljarder pund i under de sista fyra månaderna för året.

"Vi är fortfarande tidigt i året och har mycket kvar att göra, men vi uppmuntras av de framsteg som gjorts hittills. Vi är fortsatt självsäkra vad gäller vår förmåga att fånga in de markanta möjligheter som ligger framför oss", skriver vd Nick Beighton.

Asos tidigare guidning för helåret 2020 lämnas oförändrad. Flera av Asos brittiska e-handelskonkurrenter, bland annat Boohoo, har gett liknande positiva besked om försäljningen i slutskedet av 2019 medan konkurrenter med större konventionell fysisk butiksnärvaro varnat för svaga siffror. Bland de drabbade finns Superdry, JD Sports, Marks&Spencer och John Lewis. Decembermånaden satte punkt för det värsta året för den brittiska detaljhandeln någonsin, enligt en rapport från British Retail Consortium som publicerades för två veckor sedan.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wearcolour i konkurs

Så sent som i oktober i fjol uppgav vd Johan Ullbro till Habit att "vår nya expansionsstrategi och kollektion har hittills gått som på räls". I december lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen.

Gillblads i konkurs

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Nyhetsbrev

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Arkiv

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Har öppnar Decathlon

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Underklädesföretag plockar in ny kompetens

Välkomnar duo med bakgrund inom detalj- och digitalhandel och med kompetens att bygga bolag.

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

Plus

"Vi vill avsluta eran av snabbkonsumtion"

Asket, som växer med rekordfart, bygger en klassisk och begränsad herrgarderob med material som är spårbart till minsta tråd.

"Vi ska bli modets Airbnb"

I dag lanserar entreprenören Emelie Gustafsson Maistedt sajten Gemme Collective. Målet är att expandera i de största städerna i Europa.

Butiksnytt
Tolfte butiken för Edblad

Butiksnytt
Houdini med pop up-butik för secondhand

Reuse-konceptet blir snart även tillgängligt via företagets webbutik samt Instagram.

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

De öppnar i Hede fashion outlet

Plus

Miljövänligt engångsmode

Ett modemässigt paradigmskifte, där ägande ersätts av brukande och konsumerade plagg läggs i komposten. Möt eldsjälen bakom textila utvecklingsprojektet Streamateria.

Förbättrat helårsresultat för Lindex

Tillväxt för Löplabbet

Tvåsiffrig försäljningsökning för sportkonceptet.

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Nu får Gul & Blå nytt liv

Här öppnar XXL butik om 4 000 kvadratmeter

Qliros vd slutar – Qliro group blir Nelly group

Macy's stänger 125 varuhus i stort sparpaket

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.125