23948sdkhjf

DEBATT Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Svensk Handels vd Karin Johansson i ett debattinlägg inför avtalsrörelsen om att hänsyn behöver tas till en förändrad verklighet.

Avtalsrörelsen 2020 har dragit igång. Totalt berörs cirka 2,8 miljoner arbetstagare på den svenska arbetsmarknaden av förhandlingarna om nya kollektivavtal. Vi på Svensk Handel förhandlar stora och viktiga kollektivavtal för bland annat butiker, e-handel, lager och apotek.

Läs också: Ljum januari i modehandeln – ras i skohandeln

Under de tre år som gått sedan den förra avtalsrörelsen har spelplanen i handeln förändrats på ett remarkabelt sätt. Med ett par klick på mobiltelefonen kan kunden idag snabbt jämföra priser och handla från i princip hela världen. Handeln har blivit internationell. Konkurrensen är stenhård och marginalerna är lövtunna.

Priserna inom handeln sätts i allt högre utsträckning i en internationell kontext där de ständigt pressas, detta samtidigt som handlarnas kostnader, för till exempel löner, sätts lokalt. Det gör det svårt för svenska handelsföretag att kompensera ökade lönekostnader genom att höja priset mot kund. För att värna konkurrenskraften för svenska handelsföretag måste denna förändrade verklighet bejakas i avtalsförhandlingarna.

Inför avtalsrörelsen har vi på Svensk Handel tagit fram analyser, rapporter och inte minst varit i kontakt med många medlemsföretag. Slutsatsen är att det finns allt mindre utrymme för svenska arbetskraftskostnader att avvika från omvärlden. Översätter vi det till den kommande avtalsrörelsen innebär det att löneökningstakten måste vara mycket återhållsam.

Att ge svenska handelsföretag förutsättningar att vara konkurrenskraftiga är också viktigt för att värna de många jobb – inte minst för våra ungdomar – som skapas i handeln.

Karin Johansson, vd Svensk Handel

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wearcolour i konkurs

Så sent som i oktober i fjol uppgav vd Johan Ullbro till Habit att "vår nya expansionsstrategi och kollektion har hittills gått som på räls". I december lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen.

Gillblads i konkurs

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Nyhetsbrev

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Arkiv

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Har öppnar Decathlon

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Underklädesföretag plockar in ny kompetens

Välkomnar duo med bakgrund inom detalj- och digitalhandel och med kompetens att bygga bolag.

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

Plus

"Vi vill avsluta eran av snabbkonsumtion"

Asket, som växer med rekordfart, bygger en klassisk och begränsad herrgarderob med material som är spårbart till minsta tråd.

Butiksnytt
Tolfte butiken för Edblad

De öppnar i Hede fashion outlet

Butiksnytt
Houdini med pop up-butik för secondhand

Reuse-konceptet blir snart även tillgängligt via företagets webbutik samt Instagram.

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

"Vi ska bli modets Airbnb"

I dag lanserar entreprenören Emelie Gustafsson Maistedt sajten Gemme Collective. Målet är att expandera i de största städerna i Europa.

Plus

Miljövänligt engångsmode

Ett modemässigt paradigmskifte, där ägande ersätts av brukande och konsumerade plagg läggs i komposten. Möt eldsjälen bakom textila utvecklingsprojektet Streamateria.

Förbättrat helårsresultat för Lindex

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Nu får Gul & Blå nytt liv

Här öppnar XXL butik om 4 000 kvadratmeter

Qliros vd slutar – Qliro group blir Nelly group

Macy's stänger 125 varuhus i stort sparpaket

Handels flaggar för tuffa förhandlingar

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.14