23948sdkhjf

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Överproduktion, spårbarhet i leveranskedjan, effektiv användning av vatten, energi och kemikalier samt säkra arbetsmiljöer i fokus för ny uppdaterad hållbarhetsguide.

På tisdagen lanserade Global Fashion Agenda hållbarhetsguiden CEO Agenda 2020 som är framtagen i samarbete med Asos, Bestseller, H&M group, Kering, Li & Fung, Nike, PVH Corp.,Sustainable Apparel Coalition och Target.

Den nya guiden sätter fokus på en av det största utmaningarna för modeindustrin nämiligen hur branschen ska nå traditionell tillväxt också med stor hänsyn tagen till social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Omöjliga mål att nå om modebranschen fortsätter på upptrampade stigar och i invanda produktionsspår, slår Global fashion Agenda fast. Den uppdaterade guiden presenteras på tisdagen mitt under World Economic Forum i Davos i Schweiz.

”Vi lever i en era med en överproduktion och överförbrukning som saknar motstycke och vi driver helt enkelt vår planet utanför dess gränser. Jag uppmanar modebranschens ledare att utvärdera nuvarande tillväxtlogik. Detta är inte bara väsentligt för framtidssäkra verksamheten utan det är också avgörande för att mänsklighetens fortlevnad. Jag förstår att detta inte är någon lätt uppgift och därför har vi skapat the CEO agenda som är ett konkret verktyg för att hjälpa dagens ledare att navigera rätt när det handlar om hållbarhet, hitta lösningar och skydda kommande generationer, skriver Eva Kruse, vd för Global Fashion Agenda i en kommentar.

Global fashion Agenda sätter fokus på åtta prioriterade områden varav fyra behöver lösas snarast möjligt. 

Fyra huvudprioriteringar som bör genomföras omedelbart:

• Spårbarhet i leveranskedjan

• Omvända klimatförändringar

• Effektiv användning av vatten, energi och kemikalier

• Respektfulla och säkra arbetsmiljöer


Fyra grundläggande och långsiktiga transformationsprioriteringar:

• Blandning av hållbart material

• Cirkulärt modesystem

• Främjande av bättre lönesystem

• Fjärde industriella revolutionen

Här finns CEO Agenda 2020.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Plus

Från telekomstrateg till väskdesigner

Med väskmärket Anton Alice vill hon ge affärsvärldens män och kvinnor en snyggare vardag.

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Gant drar i gång auktion

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Tillbaka till H&M

Går från posten som affärsområdeschef för mode hos Åhléns.

Arkiv

Blaou till salu

Duon bakom hyllade och prisbelönta barnmodemärket är aktuella med en sista säsong för märket de lanserade 2017.

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Wearcolour i konkurs

I december i fjol lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen efter drygt fyra månader. Intressenter till att köpa verksamheten finns.

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

Gillblads i konkurs

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Har öppnar Decathlon

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

De öppnar i Hede fashion outlet

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

PV med datum för 2021

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.156