23948sdkhjf

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Överproduktion, spårbarhet i leveranskedjan, effektiv användning av vatten, energi och kemikalier samt säkra arbetsmiljöer i fokus för ny uppdaterad hållbarhetsguide.

På tisdagen lanserade Global Fashion Agenda hållbarhetsguiden CEO Agenda 2020 som är framtagen i samarbete med Asos, Bestseller, H&M group, Kering, Li & Fung, Nike, PVH Corp.,Sustainable Apparel Coalition och Target.

Den nya guiden sätter fokus på en av det största utmaningarna för modeindustrin nämiligen hur branschen ska nå traditionell tillväxt också med stor hänsyn tagen till social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Omöjliga mål att nå om modebranschen fortsätter på upptrampade stigar och i invanda produktionsspår, slår Global fashion Agenda fast. Den uppdaterade guiden presenteras på tisdagen mitt under World Economic Forum i Davos i Schweiz.

”Vi lever i en era med en överproduktion och överförbrukning som saknar motstycke och vi driver helt enkelt vår planet utanför dess gränser. Jag uppmanar modebranschens ledare att utvärdera nuvarande tillväxtlogik. Detta är inte bara väsentligt för framtidssäkra verksamheten utan det är också avgörande för att mänsklighetens fortlevnad. Jag förstår att detta inte är någon lätt uppgift och därför har vi skapat the CEO agenda som är ett konkret verktyg för att hjälpa dagens ledare att navigera rätt när det handlar om hållbarhet, hitta lösningar och skydda kommande generationer, skriver Eva Kruse, vd för Global Fashion Agenda i en kommentar.

Global fashion Agenda sätter fokus på åtta prioriterade områden varav fyra behöver lösas snarast möjligt. 

Fyra huvudprioriteringar som bör genomföras omedelbart:

• Spårbarhet i leveranskedjan

• Omvända klimatförändringar

• Effektiv användning av vatten, energi och kemikalier

• Respektfulla och säkra arbetsmiljöer


Fyra grundläggande och långsiktiga transformationsprioriteringar:

• Blandning av hållbart material

• Cirkulärt modesystem

• Främjande av bättre lönesystem

• Fjärde industriella revolutionen

Här finns CEO Agenda 2020.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Nyhetsbrev

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Arkiv

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Tumba centrum tappar H&M

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Hon blir ny vd för Åhléns

Efterträder Gustaf Öhrn den 1 september.

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Jobb & Karriär
Från Uniqlo till Marimekko

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.11