23948sdkhjf

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I potten finns 150 000 euro.

På måndagen presenterade Europeiska kommissionen årets upplaga av tävlingen European Social Innovation Competition.

Denna gång vill EU-kommissionen sätta fingerat på hållbart mode och under temat Reimagine Fashion:Changing behaviours for sustainable fashion eftersöks projekt, som är i tidigt skede, som väntas förändra de sätt vi producerar, köper, använder och återvinner mode och som uppmuntrar till en mer hållbar förändring av konsumentbeteenden.

Tävlingen är öppen för deltagare från samtliga av EU: s medlemsstater och Horizon 2020-associerade länder och sista ansökningsdatum är onsdagen den 4 mars.

En jury väljer sedan ut tre vinnande idéer i november, som var och en får en utmärkelsen på 50 000 euro.

Men innan final och innan tio finalister ska utses bjuds 30 semifinalister in till European Social Innovation Academy i juli. Där väntar mentorskap och utbildning för att bättre strukturera sina utvecklingsplaner. Därefter utses tio finalister.

Enligt ett pressmeddelande köper den genomsnittlige EU-medborgaren mer än 12 kilo kläder, vars produktion bidrar med 195 miljoner ton koldioxid till atmosfären och använder 46 miljarder kubikmeter vatten.

Kläder står för mellan 2 till 10 procent av miljöpåverkan av EU: s totala konsumtion. Samtidigt har mer än 30 procent av kläderna i europeiska garderober inte använts på minst ett år. När de kastas bort återvinns mer än hälften av plaggen utan att läggas i blandat hushållsavfall och skickas sedan till en förbränningsanläggning eller deponi.

Tävlingen organiseras av European Commission med stöd från Nesta Challenges, Kennisland, Ashoka Spain, the European Network of Living Labs och Scholz & Friends.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wearcolour i konkurs

Så sent som i oktober i fjol uppgav vd Johan Ullbro till Habit att "vår nya expansionsstrategi och kollektion har hittills gått som på räls". I december lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen.

Gillblads i konkurs

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Nyhetsbrev

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger Johan Ullbro till Habit.

Arkiv

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Har öppnar Decathlon

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Underklädesföretag plockar in ny kompetens

Välkomnar duo med bakgrund inom detalj- och digitalhandel och med kompetens att bygga bolag.

De öppnar i Hede fashion outlet

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

"Vi ska bli modets Airbnb"

I dag lanserar entreprenören Emelie Gustafsson Maistedt sajten Gemme Collective. Målet är att expandera i de största städerna i Europa.

Butiksnytt
Tolfte butiken för Edblad

Plus

"Vi vill avsluta eran av snabbkonsumtion"

Asket, som växer med rekordfart, bygger en klassisk och begränsad herrgarderob med material som är spårbart till minsta tråd.

Butiksnytt
Houdini med pop up-butik för secondhand

Reuse-konceptet blir snart även tillgängligt via företagets webbutik samt Instagram.

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Förbättrat helårsresultat för Lindex

Plus

Miljövänligt engångsmode

Ett modemässigt paradigmskifte, där ägande ersätts av brukande och konsumerade plagg läggs i komposten. Möt eldsjälen bakom textila utvecklingsprojektet Streamateria.

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Nu får Gul & Blå nytt liv

Här öppnar XXL butik om 4 000 kvadratmeter

Qliros vd slutar – Qliro group blir Nelly group

Macy's stänger 125 varuhus i stort sparpaket

Handels flaggar för tuffa förhandlingar

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.188