23948sdkhjf

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I potten finns 150 000 euro.

På måndagen presenterade Europeiska kommissionen årets upplaga av tävlingen European Social Innovation Competition.

Denna gång vill EU-kommissionen sätta fingerat på hållbart mode och under temat Reimagine Fashion:Changing behaviours for sustainable fashion eftersöks projekt, som är i tidigt skede, som väntas förändra de sätt vi producerar, köper, använder och återvinner mode och som uppmuntrar till en mer hållbar förändring av konsumentbeteenden.

Tävlingen är öppen för deltagare från samtliga av EU: s medlemsstater och Horizon 2020-associerade länder och sista ansökningsdatum är onsdagen den 4 mars.

En jury väljer sedan ut tre vinnande idéer i november, som var och en får en utmärkelsen på 50 000 euro.

Men innan final och innan tio finalister ska utses bjuds 30 semifinalister in till European Social Innovation Academy i juli. Där väntar mentorskap och utbildning för att bättre strukturera sina utvecklingsplaner. Därefter utses tio finalister.

Enligt ett pressmeddelande köper den genomsnittlige EU-medborgaren mer än 12 kilo kläder, vars produktion bidrar med 195 miljoner ton koldioxid till atmosfären och använder 46 miljarder kubikmeter vatten.

Kläder står för mellan 2 till 10 procent av miljöpåverkan av EU: s totala konsumtion. Samtidigt har mer än 30 procent av kläderna i europeiska garderober inte använts på minst ett år. När de kastas bort återvinns mer än hälften av plaggen utan att läggas i blandat hushållsavfall och skickas sedan till en förbränningsanläggning eller deponi.

Tävlingen organiseras av European Commission med stöd från Nesta Challenges, Kennisland, Ashoka Spain, the European Network of Living Labs och Scholz & Friends.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu
1

Jobb & Karriär
Ska ge Dunderdon nytt liv

Axel Nyhage går från Vagabond till rollen som affärsområdeschef för work- och streetwearmärket Dunderdon.

Vill se kraftfulla åtgärder för att rädda hela modebranschen

”Agenter, distributörer, leverantörer och varumärken får bära stora kostnader", skriver Trade Partners Sweden i ett upprop.

Katastrofsiffror för modehandeln i mars

Under andra halvan av mars rasade försäljningen i sko- och klädhandeln med upp till 60 procent, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Skobutiker i konkurs

E-handlaren inför korttidsarbete

Jaber i konkurs

Nyhetsbrev

Färre e-handlar – då väljs mode bort

När konsumenterna skjuter på inköp av sällanköpsvaror så drabbas även e-handeln, uppger Postnord.

Arkiv

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Polygiene redo ta klivet in i modebranschen

Hållbarhetstänk i fokus när Polygiene inom kort lanserar samarbeten med några av de främsta varumärkena inom modebranschen.

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Nio fysiska butiker och 28 anställda berörs. Konkursförvaltaren uppger att intresse för att förvärva märket finns.

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Hockeyprofil för Scorett

Går från att vara ansikte utåt till egen kollektion.

Copenhagen Fashion Week: "Beredda att ändra planerna om det behövs"

Kan tvingas planera om sedan danska regeringen förlängt förbud gällande folksamlingar.

Ny marknadschef på Björn Borg

Plus

Modestudenten som tog saken i egna händer

Rita Roslin investerade själv tid och pengar för att förkovra sig i 3D.

Jobb & Karriär
Föreslås till Kinnevik

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Jobb & Karriär
Arbesko rekryterar ny försäljningschef

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Modekedjan klarar inte hyran

Fastighetsbolaget Västsvensk logistik, som äger Kappahls huvudkontor, har bara fått halva hyran från modekedjan i april.

Boozt drar tillbaka prognos – skriver ned lager

Stockmann i rekonstruktion

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

De föreslås till Björn Borg

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Positivt för H&M före corona

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

H&M har inlett dialog om permitteringar

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Se alla Företagens egna nyheter

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.125