23948sdkhjf

Bambuser gör företrädesemission

Ska nå lönsamhet under 2022.

Bambuser avser att genomföra en nyemission av aktier med företrädesrätt för bolagets befintliga aktieägare om cirka 100 miljoner kronor. Det framgår av ett pressmeddelande.

Nyemissionen gör i syfte att expandera verksamheten inom livevideoshopping-segmentet.

Bolaget har som målsättning att nå lönsamhet under 2022. Bambuser har på förhand erhållit teckningsåtaganden om cirka 52 miljoner kronor från ett antal större befintliga aktieägare. Dessa åtaganden kommer bland annat från Muirfield Invest, Ribers Park Fastighets och Wellstreet Partners.

Vissa av de ovannämnda aktieägarna, vilka tillsammans innehar cirka 44 procent av aktierna och rösterna i bolaget, har även åtagit sig att rösta för förslagen om bemyndigande för styrelsen att emittera aktier och ändringar till bolagsordningen. Med anledning av företrädesemissionen har Bambuser beslutat att tidigarelägga bokslutskommunikén för 2019 till den 24 februari 2020. Bambusers styrelse kommer att föreslå att en extra bolagsstämma bemyndigar styrelsen att fatta beslut om företrädesemissionen.

Kallelsen till extra bolagsstämman, som planeras att hållas omkring den 27 februari 2020, kommer att offentliggöras genom ett pressmeddelande.

Strax innan jul gick snabbväxande träningsmärket Stronger, som enligt bolaget hade en tillväxt om nära 200 procent i fjol, och berättade att man skrivit avtal med Bambuser. Den 30 januari drar Stronger igång shoppingfenomenet i samarbete med märkets ansikte utåt, influeraren Margaux Dietz. 

- Vi ser på det hela som ett engagerande och transparent sätt att integrera med Stronger. Vi ser detta som ett sätt att vara med och föda en ny trend som gör shopping enklare, roligare och mer relevant och därmed öka försäljningen, säger Hendrik Grundén, vd och grundare av Stronger i en pressrelease på tisdagen.

Tidigare har även Na-kd, Monki och Bianca Ingrossos Caia cosmetics använt livevideotjänsten.

I veckan kommunicerade Bambuser att bolaget även formar ett nytt råd, ett så kallat advisory board,dit Tom Xiong och Jacob Lovén, kunniga inom trender, digitalisering och teknologi från Kina samt grundarna av Digitala Draken, ansluter och blir strategiska rådgivare åt bolaget.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109