23948sdkhjf

Vill vara ultratransparent med nytt varumärke

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Spårbarhetskarta och hängetikett inspirerad av innehållsförteckning från livsmedelsindustrin ska ge kunden detaljerad information om plaggen.

Amendi är ett nystartat modemärke som satsar på hållbara och klassiska plagg och vill utmana dagens hållbara märken genom ytterligare transparens.

Bakom märket finns Andreas och Julia Åhrman. Andreas Åhrman har tidigare arbetat som global försäljnings- och marknadschef på Nudie Jeans och Julia Åhrman har ett förflutet som konstnär och är utbildad modedesigner.

Märket, som grundarna filat på under ett års tid, beskrivs som ultratransparent med höga ambitioner kring hållbarhet och full transparens av produktionskedjan.

- Vi vill skapa ett attraktivt och progressivt modeplagg som man kan och vill bära länge. Vår grundtanke är att göra kläder med en så liten miljöpåverkan som möjligt och hjälpa konsumenten att göra ett medvetet val genom bland annat vår fabrication facts- etikett, säger Julia Åhrman, designer och medgrundare, till Habit.

Grundarna har lagt mycket möda och tid på att sammanställa all information om produkterna och lanserar vad duon menar är en toppmodern produktionsetikett på varje plagg; inspirerad av näringsfakta på livsmedelsetiketter.

På hängetiketten får konsumenten detaljerad information om till exempel vattenåtgång, certifieringar, antal personer som arbetat med produkten, tyginnehåll och så vidare. Därtill bistås även med en kostnadsfördelning för varje produkt.

Konsumenten får även möjlighet till full spårbarhet av varje enskilt plagg via en interaktiv produktionskarta på märkets sajt. Spårbarhetskartan kan konsumenten nå via att skanna en QR-kod som sitter på plagget, eller skriva in artikelnumret på sajten.

Varumärkesnamnet är en ordlek på amendments som betyder förändring, progression, korrigering och förbättring.

Första kollektionen lanseras 14 mars 2020 och är tillverkad i huvudsak i ekologiska och återvunna material. Kollektionen innehåller plagg som beskrivs som svenska versioner av klassiska amerikanska plagg som  jeans, jeansjackor, t-shirts, längre rockar, sweatshirts och skjortor. Prisläget beskrivs som ”entry pricepoint premium” med till exempel jeans från 1 800 kronor.

Mer om: Amendi
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Nyhetsbrev

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Arkiv

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Lanseringsdags för The Wiman

Hon blir ny vd för Åhléns

Efterträder Gustaf Öhrn den 1 september.

Invigningsdags för Naturkompaniet

H&M: Brakförlust och stängning av 170 butiker

Nettominskning med 40 butiker när H&M stänger fler butiker än de öppnar.

Butiksnytt
Här satsar Mikael Sandström med ny butik

Storstäderna största förlorarna i pandemin

Newhouse vd:"Just nu är jag försiktigt optimistisk"

I augusti hoppas vd Antonia Häller att Newhouse ska vara ute ur rekonstruktionen som inleddes i mars. Hittills har 1 butik av 14 stängts.

Ska prisa mode- och skönhetsbranschen för NK:s räkning

Butiksnytt
Nytt outletkoncept i Stockholm – fler enheter planeras

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Butiksnytt
Andra butiken för Jollyroom: "Är och kommer alltid att vara en e-handlare"

Björn Borg säger upp personal

19 personer på huvudkontoret väntas få gå när sportmodeföretaget sparar för att parera de neagtiva effekterna av coronakrisen.

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Jobb & Karriär
Från Uniqlo till Marimekko

Halverad försäljning för H&M-gruppen under andra kvartalet

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.125