23948sdkhjf

Resurssmarta förslag för textilsektorn

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Behovet av nya fibrer ökar men samtidigt ställs krav på ökad hållbarhet. Möjliga vägar framåt finns, enligt en ny rapport.

Behovet av nya fibrer tros öka med 150 procent till år 2050. Men då lejonparten av de fibrer som tas fram i dag inte är nämnvärt hållbara utan ofta syntetfibrer från fossil råvara och vattenkrävande bomull behövs nya riktlinjer, samarbeten och processer.

Det menar rapportförfattarna till en ny rapport signerad Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, och författad av bland andra delprojektledare Elin Larsson. Hon har länge arbetat med hållbarhetsfrågor bland annat som hållbarhetschef hos Filippa K och nu med det egna konsultföretaget Elco.

Rapportens fokus ligger på hur textilsektorn ska bli mer cirkulär och resurssmart.

– Textilier behöver bli mer resurseffektiva, från designfas till produktion, lagerhållning, försäljning, användning och tillbaka till återbruk och återvinning, säger Cecilia Tall, ordförande för projektets Textilgrupp och generalsekreterare för TEKO.

Åtgärder för att göra utvecklingen mer hållbar och som föreslås i rapporten är bland annat tydligare definition och en internationell standard för vad som verkligen är hållbara textilier.

Därtill behövs ramverk för hur olika material och produkter ska hanteras i slutfasen av en produkts livscykel. I rapporten menar man även att materiamäklare behövs för att för att möta den globala ökade efterfrågan behövs på återanvända materialflöden Restflöden kan komma från plastindustrin, skogsindustrin, livsmedelsindustrin, verkstadsindustrin, bygg- och bilindustrin med fler.

Därtill vill rapportförfattarna hitta nya innovativa affärsmodeller baserade på återbruk, uthyrning, prenumeration på kläder och textilier behöver skalas upp. Ett annat förslag är en kreditnämnd för företag inom cirkulär ekonomi skulle kunna sättas upp för att erbjuda garantier eller förmånliga lån. Här finns rapporten i sin helhet.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gillblads i konkurs

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

Wearcolour i konkurs

Så sent som i oktober i fjol uppgav vd Johan Ullbro till Habit att "vår nya expansionsstrategi och kollektion har hittills gått som på räls". I december lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen.

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Nyhetsbrev

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Arkiv

Har öppnar Decathlon

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Underklädesföretag plockar in ny kompetens

Välkomnar duo med bakgrund inom detalj- och digitalhandel och med kompetens att bygga bolag.

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

Plus

"Vi vill avsluta eran av snabbkonsumtion"

Asket, som växer med rekordfart, bygger en klassisk och begränsad herrgarderob med material som är spårbart till minsta tråd.

"Vi ska bli modets Airbnb"

I dag lanserar entreprenören Emelie Gustafsson Maistedt sajten Gemme Collective. Målet är att expandera i de största städerna i Europa.

Butiksnytt
Tolfte butiken för Edblad

De öppnar i Hede fashion outlet

Butiksnytt
Houdini med pop up-butik för secondhand

Reuse-konceptet blir snart även tillgängligt via företagets webbutik samt Instagram.

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Förbättrat helårsresultat för Lindex

Plus

Miljövänligt engångsmode

Ett modemässigt paradigmskifte, där ägande ersätts av brukande och konsumerade plagg läggs i komposten. Möt eldsjälen bakom textila utvecklingsprojektet Streamateria.

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Tillväxt för Löplabbet

Tvåsiffrig försäljningsökning för sportkonceptet.

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Nu får Gul & Blå nytt liv

Här öppnar XXL butik om 4 000 kvadratmeter

Qliros vd slutar – Qliro group blir Nelly group

Macy's stänger 125 varuhus i stort sparpaket

Handels flaggar för tuffa förhandlingar

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.157