23948sdkhjf

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stora utmaningar för sko- och accessoarkoncernen som ökar takten i butiksavvecklingen.

Sko- och accessoarkoncernen Venue Retail Group inledde det brutna räkenskapsåret svagt med minskad försäljning och ökad förlust.

En följd också av det pågående rekonstruktionsarbetet som bolaget är inne i sedan den 6 december ifjol då Stockholms tingsrätt godkände koncernens rekonstruktionsansökan.

Rekonstruktionen bedöms initialt pågå till den 20 februari men bolaget bedömmer att processen kommer att ta mellan 6 till 9 månader.

En viktig del i rekonstruktionsplanen är att stänga butiker, särskilt mindre enheter, för att satsa på färre men större butiker och svänga om försäljningen till att ske mer digitalt. 

"Vår onlineaffär fortsätter att ha en stark tillväxt under första kvartalet. Trots två tappade dagar under Black Friday-perioden, ökar försäljning med +16 procent mot förgående år", skriver bolaget i rapporten.

Under kvartalet fortgick butiksstängningarna och en Morrisbutik i Sandefjord, Norge, stängdes. Under november var även Morrisbutiken på Trondheim torg stängd för en omfattande ombyggnad.

I december stängde koncernen ytterligare 3 butiker; Accentbutiken i Kristianstad och 2 Morrisbutiker i Trondheim; Solsiden och Sirkus.

Nu aviserar koncernen att avvecklingsarbetet intensifieras ”som en följd av den pågående företagsrekonstruktionen kommer takten i vårt förändringsarbete med att stänga mindre och olönsamma butiker ökas och befintliga avtal förhandlas”.

Koncernen har även öppnat butiker som NK Herrskor i Stockholm som hade permiär i mitten av november och är den sista och femte delen i omgörningen för koncernen på NK i Stockholm och Göteborg.

Totalt hade koncernen vid utgången av rapportperioden 114 butiker jämfört med 123 butiker vid utgången av samma period föregående år.

Under det brutna räkenskapsårets första kvartal, september till november, uppgick sko- och accessoarkoncernens nettoomsättning till 190,5 miljoner kronor (211,9), en minskning med 21,4 miljoner kronor och ett försäljningstapp om 10,1 procent.

Koncernens försäljning i jämförbara butiker minskade med 4 procent under kvartalet.

Resultat före av- och nedskrivningar exklusive IFRS 16-justering uppgår till -9,1 miljoner kronor (1,5).

Resultat efter skatt uppgick till -17,0 miljoner (-3,4).

Därtill ska bolaget genomföra en nyemission om minst 40 miljoner kronor som Bolagets huvudaktieägare avser att garantera. Under perioden har bolagets bank gått med på ett så kallat ”stand still”-läge, där banken inte kräver in befintliga krediter under tiden för företagsrekonstruktion. Givet att företags-rekonstruktionen och nyemissionen genomförs kommer banken och VRG åter ingå ett avtal.

”Vi har under första kvartalet sett samma mönster som under slutet av förra verksamhetsåret, dvs minskad trafik till handelsplatser och köpcentrum, ett förändrat köpbeteende och prispress. Det i sin tur har inneburit en lägre försäljning, samtidigt som marginalen pressas av ett högre kampanjtryck för att motverka försäljningsnedgången”, skriver Jonas Ottosson, vd och koncernchef i en kommentar.

Även arbetet med rekonstruktion påverkar kvartalets utfall och har ”påverkat leveranser av varor och tjänster vilket haft negativ effekt på verksamheten”, skriver bolaget i rapporten.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Lämnar Ellos för Rebel walls

E-handlarens designchef byter jobb.

Gina Tricot lyfter in skönhet – inleder samarbete med Dashl

Plus

Så ska retailkomet bli e-com-raket

John Henric skördar fysiska framgångar och bygger ut butiken i Sturegallerian. Samtidigt är bolaget på allvar redo att växla upp digitalt.

Zalando i nordiskt designsamarbete

Debatt: Cirkulära affärsmodeller i mode- och textilbranschen – greenwash i ny tappning

Jobb & Karriär
Från Zound industries till Klättermusen

Blir global marketing manager.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Han blir vd för Haglöfs

Outdoorföretaget skiftar vd efter två år.

Arkiv

Jobb & Karriär
Går till CBR group

Butiksnytt
Förlänger i Mood

Åhléns fortsätter bygga om varuhusen

Positivt fjolår för Outnorth

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen och med spetskompetens inom digital handel.

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Välkommen till årets första nummer av Habit

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Bambuser gör företrädesemission

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Se alla Företagens egna nyheter

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.125