23948sdkhjf

Sir of Sweden köper skjortföretag

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Förvärvar anrikt Boråsföretag.

Sir of Sweden har förvärvat skjortföretaget Oscar of Sweden från det estniska moderbolaget AS Sanger. Förvärvet skedde den 12 december då herrkonfektionsbolaget tog över samtliga aktier i skjortföretaget.

I ett pressmeddelande skriver Sir of Sweden att ”Sir och Oscar har en lång gemensam historik och delar ömsesidig värdegrund för varumärkena medans de har helt kompletterande varugrupper vilket utgör en perfekt förutsättning för samgående”.

Respektive varumärke ska fortsätta designa, producera och sälja självständiga kollektioner via två separata bolag medan synergierna skall uppnås via gemensam säljkår samt back office som IT, administration, lager och logistik.

Oscar of Sweden är baserat i Borås medan Sir of Sweden har kontor i Båstad. Kontoret och personalen i Borås ska vara kvar, uppger Mats Ljungström till Habit.

Sir of Sweden grundades 1925 av Valter Ljungström och ägs och drivs sedan 2011 av Valters barnbarn Mats Ljungström.

Mats Ljungström har också verkat som tillförordnad vd för Oscar of Sweden sedan i maj i fjol.

Till Habit säger han att diskussioner om samgående mellan företagen har pågått under det senaste året och AS Sanger har varit intresserade av att sälja Oscar of Sweden en längre tid. Något som också har att göra med att den tidigare skjortillverkaren inte längre har egen produktion i Estland.

- Det är en mogen och offensiv affär som har växt fram under en tid och vi gör nu en gemensam satsning som också visar att vi tror på varumärkena och på den framtida modehandeln. Varumärkena kompletterar varandra väl och vi blir en starkare leverantör till den skandinaviska herrmodebranschen och förenklar vid inköp, säger Mats Ljungström till Habit.

Han hoppas också kunna bygga vidare på det måttbeställda sortimentet. Något som Sir of Sweden är starka på och som går att utveckla vidare också för Oscar of Sweden.

- Oscar of Sweden är väl positionerat i modebutikerna och har trots det tuffa läget i modehandeln en bra genomförsäljning vilket har att göra med produkter av god kvalitet till ett bra pris, säger Mats Ljungström.

Oscar of Sweden grundades 1949 i Borås. Försäljningen av märkets skjortor sker via ett 100-tal återförsäljare i Sverige och via agenter på sju exportmarknader.

En närvaro och bredare distribution som Mats Ljungström också hoppas dra nytta av för Sir of Swedens räkning som har försäljning i Sverige, Norge och Finland i dag.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Så ska retailkomet bli e-com-raket

John Henric skördar fysiska framgångar och bygger ut butiken i Sturegallerian. Samtidigt är bolaget på allvar redo att växla upp digitalt.

Gina Tricot lyfter in skönhet – inleder samarbete med Dashl

Debatt: Cirkulära affärsmodeller i mode- och textilbranschen – greenwash i ny tappning

Jobb & Karriär
Lämnar Ellos för Rebel walls

E-handlarens designchef byter jobb.

Zalando i nordiskt designsamarbete

Åhléns fortsätter bygga om varuhusen

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Från Zound industries till Klättermusen

Blir global marketing manager.

Arkiv

Butiksnytt
Förlänger i Mood

Jobb & Karriär
Går till CBR group

Jobb & Karriär
Han blir vd för Haglöfs

Outdoorföretaget skiftar vd efter två år.

Positivt fjolår för Outnorth

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen och med spetskompetens inom digital handel.

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Välkommen till årets första nummer av Habit

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Bambuser gör företrädesemission

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Se alla Företagens egna nyheter

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.109