23948sdkhjf

Twilfits vd: "Större lyhördhet hos fastighetsägare"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tillförordnade vd Otto Drakenberg räknar med färre butiksstängningar än tidigare kommunicerat.

Twilfit är sedan den 11 oktober i rekonstruktion. En rekonstruktion som nyligen förlängdes ytterligare tre månader.

Läs också: Omsättningen sjönk för varannan kedja

Sedan rekonstruktionen inleddes har beslut tagits om att stänga butiken i Södertälje.

Kedjans tidigare styrelseordförande och numera tillförordnade vd Otto Drakenberg har förhoppning om att inte behöva stänga lika många butiker som man först trodde och aviserade i en intervju i samband med rekonstruktionsansökan. 

Därmed inte sagt att butiksstängningar inte väntar men för att undvika spekulationer vill Otto Drakenberg inte gå in på hur många butiker kedjan ska omfatta efter avslutad rekonstruktion.

– Vi bedömer att vi inte ska behöva stänga lika många butiker som vi initialt trodde då responsen från fastighetsvärdarna är att de är villiga att hitta lösningar och är måna om att vi finns kvar, säger Otto Drakenberg, tidigare styrelseordförande och sedan den 13 december  tillförordnad vd till Habits systertidning Dagens Handel.

– Utan att förekomma de förhandlingar som vi är mitt i och egentligen inte ska uttala oss så mycket om så handlar det om att vi har kunnat komma överens om bland annat nya avtal, lokaler och lägen som vi vill ha och som gör det möjligt för oss att vara kvar i bland annat vissa köpcentrum, säger Otto Drakenberg.

Otto Drakenberg tycker att det finns en större lyhördhet och förståelse hos många fastighetsägare för den strukturomvandling som pågår i detaljhandeln. Något som också förändrats mycket under det drygt sex månader som han varit verksam i reatilbranschen. 

– Det handlar förstås också om ren självbevarelsedrift för utan hyresgäster så står fastighetsägare snart med tomma köpcentrum och handelslägen.

Otto Drakenberg bedömer också att planerna för att göra kedjan lönsam ska hinna genomföras under den nu förlängda rekonstruktionstiden.

Läs också: Twilfits rekonstruktion: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

– Vår bedömning är att vi ska klara av att genomföra rekonstruktion under tiden fram till april men det är naturligtvis avhängigt hur förhandlingarna med hyresvärdar och leverantörer går. Det är viktigt att vi inte skyddar för snabbt. Men jag tycker att allt går enligt plan.

Förändrar ni något i butikerna?

– Vi är bara i början av en enorm omställning inom detaljhandeln och mycket handlar om oss, vår personal om hur vi ska driva butikerna i framtiden och vara relevanta. Det måste vara trevligt och fräscht i butikerna om kunderna ska orka och tycka att det är någon idé att gå in i butik. Annars vänder de sig till e-handeln istället.

Han menar att det ställer krav på butikspersonalen som måste vara på tå och bra och bättre i butik.

– Vilken service vi ger i butik är något vi måste arbeta mycket med. Vi kan inte skylla den utvecklingen på fastighetsägare och hyresvärdar. Vilken service vi ger i butik är upp till oss.

Hur går förhandlingarna med leverantörerna?

– Leverantörerna ser Twilfit som en viktig aktör och är måna om att vi ska finnas kvar. Förhandlingarna rullar på men är betydligt tuffare än med hyresvärdarna.Värdarna lider på ett annat vis och är mer samarbetsvilliga. Det är ett assymetriskt läge då både hyresvärdar och leverantörer tjänar pengar medan vi inte gör det. I framtiden vill vi ha en del av den kakan.

Sedan i december arbetar Otto Drakenberg som tillförordnad vd då Henrik Fischer sagt upp sig efter ett knappt halvår på posten.

Läs också: Twilfit i rekonstruktion

– Då jag var styrelseordförande fick jag också vara beredd på att ta  mig an det uppdraget. Henrik Fischer sade upp sig redan innan rekonstruktionen inleddes. Under tiden han var vd tog han sig dock an uppdraget på ett imponerande vis och det är också därför jag har bett honom att fortsätta att arbeta med förhandlingar med hyresvärdar under en tid framöver och på konsultbasis. Jag har fullt fokus på att arbeta som vd under rekonstrutionstiden och först efter avslutad rekonstruktion kan det bli aktuellt att rekrytera en ny vd.

Underklädeskedjans marknadschef Åsa Bergendorf har lämnat kedjan för ett nytt uppdrag. Hennes efterträdare heter Emelie Rude och har rekryterats internt och arbetade tidigare som Twilfits marknadskoordinator.

Därtill har kedjan en ny e-handelsansvarig i Ann-Charlotte Baudin.

Mer om: Twilfit
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen. Han ska även ha spetskompetens inom digital handel.

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Nyhetsbrev

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Arkiv

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Välkommen till årets första nummer av Habit

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

DEBATT Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

1

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Bambuser gör företrädesemission

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.16