23948sdkhjf

Uniqlos ägare sänker prognos

| Av Joakim Rönning / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

H&M:s konkurrent Uniqlos ägare, Fast Retailing, sänker prognosen för det brutna räkenskapsåret 2019/2020 som avslutas den sista augusti med cirka 11 procent, framgår av delårsrapporten för första kvartalet.

Läs också: Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Fast Retailings försäljning har drabbats av försvagning i Hongkong och Sydkorea. I Hongkong som en effekt av de storskaliga demokratiprotesterna medan avmattningen i Sydkorea bland annat varit en konsekvens av att en diplomatisk konflikt mellan landet och Fast Retailings hemland Japan lett till bojkott mot Uniqlo och flera andra japanska konsumentvarumärken.

Det första kvartalet är vanligtvis starkt för Uniqlo, som haft flera år av succéer med vinterkollektioner. Så blev inte fallet i år. Varmt vinterväder i Sydostasien och särskilt i nyckelregionen Kina har dämpat försäljningen i de viktiga utländska marknader som burit upp en period av försvagning i hemlandet. Rörelsevinsten i första kvartalet, med avslut i november, blev 91,7 miljarder yen, att jämföra med analytikerkonsensus på 110 miljarder yen. Nettoförsäljningen var 623 miljarder yen. Här var 675 miljarder yen väntat, enligt Bloomberg.

Prognossänkningen för helåret var inte heller i linje med på förhand ställda förväntningar - enligt Bloombergs analytikerkonsensus talade konsensus för en höjning av prognosen till 285 miljarder yen. Fast Retailing räknar med 245 miljarder yen i vinst, ned från tidigare 275 miljarder yen. Prognosen för nettoförsäljningen sänks till 2,3 biljoner yen, ned från tidigare 2,4 biljoner. Här var förväntningarna en mindre ökning från 2,4 miljarder, således en analytikerbesvikelse. Utdelningen spås landa på 500 yen per aktie, jämfört med analytikerestimat på 538 yen. Fast Retailings aktie höll dock emot de negativa nyheterna väl. Kursen var upp med 2,7 procent i nattens starka handel på Tokyobörsen, där huvudindexet Nikkei 225 i helhet var upp med 2,2 procent. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen. Han ska även ha spetskompetens inom digital handel.

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Nyhetsbrev

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Arkiv
Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Välkommen till årets första nummer av Habit

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

DEBATT Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Gina Tricot i nytt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

1

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Bambuser gör företrädesemission

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.109