23948sdkhjf

DK Company förvärvar tysk modehandlare

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekoncernen DK Company fortsätter göra uppköp och efter en räcka modemärken har modekoncernen nu investerat i tyska onlineverksamheten Meinemarkenmode, uppger danska Finans.

Sajten, som nu ska ingå i modekoncernen, säljer dam- och herrmodemärken och har en omsättning på 300 miljoner danska kronor. Arbetet med att förvärva verksamheten ska ha pågått en tid men nu har tyska konkurrensmyndigheter godkänt affären och övertagelsen räknas från augusti 2019.

Meinemarkenmode arbetar enligt Finans tätt ihop också med onlinegiganter som Amazon och Zalando. Satsningen är också en del i DK Companys avsikt att stärka närvaron digitalt.

– Detta är ett strategiskt viktigt köp, eftersom vi i framtiden kommer att nå såväl partner i nära samarbete med de största onlineföretagen och även komma närmare modekonsumenterna. Det passar bra med vår strategi att göra produkter ännu mer tillgängliga genom att vara närmare kunden, säger Jens Poulsen, vd för Dk Company i en kommentar.

Finans konstaterar också att modekoncernen, som är den andra största modeverksamheten i Danmark, även växer inom herrmode även om dammode fortarande utgör lejonparten av omsättningen.

I Ikastbaserade DK Company ingår idag 23 modemärken och omsättningen landar på över 3 miljarder danska kronor. I fjol övertog DK Company den danske konkurrenten CNS Group där bland annat herrmodemärket Solid ingår. Därtill förvärvade modekoncernen även Saint Tropez.

Men koncernen sålde också märkena Peppercorn och Desires.

Även om den tyska sajten nu hamnar i DK Companys portfölj så ska verksamheten även framgent bedrivas från tyska Münster. Till tidningen öppnar Jens Poulsen upp för fler förvärv inte minst i Tyskland.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen. Han ska även ha spetskompetens inom digital handel.

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Nyhetsbrev

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Arkiv

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Välkommen till årets första nummer av Habit

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

DEBATT Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

Gina Tricot i nytt samarbete

1

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Bambuser gör företrädesemission

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.093