23948sdkhjf

Kavat till Pitti Uomo

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Skofabriken har tagit ett rejält omtag om vuxensortimentet. Ny huvudansvarig har ett förflutet hos Aldo Brue.

Kavat drar igång sitt 75-årsfirande med att närvara på herrmodemässan Pitti Uomo som äger rum i Florens den 7 till 10 januari.

Satsningen är en del i att Kavat nu lägger ännu större fokus på herr- och damskolinjerna som också relanserades för vår och sommar 2020.

På herrmodemässan i Florens ska skoföretaget visa herrmodelinjen som är en viktig del i att Kavat under 2019 tagit ett stort omtag kring vuxensortimentet inför det kommande året.

Frilansdesigner Lovisa Carlsson, med förflutet hos Acne Studios och Vivienne Westwood, har renodlat skoföretagets design- och formspråk.

I somras rekryterade Kavat även Sergiu Sumcutean, tidigare fabrikschef hos italienska premiumtillverkaren Aldo Brue. Med 20 år hos Aldo Brue har han tagit stor erfarenhet och kunskap med sig till Kavat och han får också huvudansvaret för dam- och herrskosortimenten.

Vi tror att framtiden för mode kommer att handla mer om kvalitet än kvantitet. Less is more. Och att vi med vårt miljövänliga hantverk nu kan ta plats på Pitti Uomo visar att Kavat är på helt rätt väg, uppger Magnus Ericson, vd till Habit.

Vi tror på spårbarhet och verkliga värden. Vår kvalitet och hantverk erbjuder en stark produkt för den stilmedvetna konsumenten. I den ständigt föränderliga modebranschen ryms i dag ett mycket starkt intresse för design med ett verkligt arv. Det matchar perfekt den riktning vi nu tar med våra herr- och damlinjer. Vi ser fram emot att vara en del av Pitti Uomo. För att träffa människor, visa vår produkt och att berätta varumärkets historia, säger Magnus Ericson, vd Kavat i en kommentar till mässatningen som han menar nog kan förvåna vissa.

Till Habit uppger Magnus Ericson att Kavat är inne i en omställningsprocess som påbörjades 2017 och som inte bara handlar om relansering av vuxenskosortimentet utan skobolaget jobbar även stenhårt för att digitalisera och internationaliserar företaget.

Stora delar Kavats vuxensortiment säljs endast online i skoföretagets egna regi samt via noga utvalda partner i en selektiv distributionsmodell. I de egna butikerna står vuxensortimentet numera för 1/3-del av omsättningen.

Förutom Pitti Uomo ställer Kavat även ut på Ispo och NeoNyt i Berlin och på samtliga mässor har skoföretaget stort fokus på vuxensortimentet.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Nyhetsbrev

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.187