23948sdkhjf

Kavat till Pitti Uomo

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Skofabriken har tagit ett rejält omtag om vuxensortimentet. Ny huvudansvarig har ett förflutet hos Aldo Brue.

Kavat drar igång sitt 75-årsfirande med att närvara på herrmodemässan Pitti Uomo som äger rum i Florens den 7 till 10 januari.

Satsningen är en del i att Kavat nu lägger ännu större fokus på herr- och damskolinjerna som också relanserades för vår och sommar 2020.

På herrmodemässan i Florens ska skoföretaget visa herrmodelinjen som är en viktig del i att Kavat under 2019 tagit ett stort omtag kring vuxensortimentet inför det kommande året.

Frilansdesigner Lovisa Carlsson, med förflutet hos Acne Studios och Vivienne Westwood, har renodlat skoföretagets design- och formspråk.

I somras rekryterade Kavat även Sergiu Sumcutean, tidigare fabrikschef hos italienska premiumtillverkaren Aldo Brue. Med 20 år hos Aldo Brue har han tagit stor erfarenhet och kunskap med sig till Kavat och han får också huvudansvaret för dam- och herrskosortimenten.

Vi tror att framtiden för mode kommer att handla mer om kvalitet än kvantitet. Less is more. Och att vi med vårt miljövänliga hantverk nu kan ta plats på Pitti Uomo visar att Kavat är på helt rätt väg, uppger Magnus Ericson, vd till Habit.

Vi tror på spårbarhet och verkliga värden. Vår kvalitet och hantverk erbjuder en stark produkt för den stilmedvetna konsumenten. I den ständigt föränderliga modebranschen ryms i dag ett mycket starkt intresse för design med ett verkligt arv. Det matchar perfekt den riktning vi nu tar med våra herr- och damlinjer. Vi ser fram emot att vara en del av Pitti Uomo. För att träffa människor, visa vår produkt och att berätta varumärkets historia, säger Magnus Ericson, vd Kavat i en kommentar till mässatningen som han menar nog kan förvåna vissa.

Till Habit uppger Magnus Ericson att Kavat är inne i en omställningsprocess som påbörjades 2017 och som inte bara handlar om relansering av vuxenskosortimentet utan skobolaget jobbar även stenhårt för att digitalisera och internationaliserar företaget.

Stora delar Kavats vuxensortiment säljs endast online i skoföretagets egna regi samt via noga utvalda partner i en selektiv distributionsmodell. I de egna butikerna står vuxensortimentet numera för 1/3-del av omsättningen.

Förutom Pitti Uomo ställer Kavat även ut på Ispo och NeoNyt i Berlin och på samtliga mässor har skoföretaget stort fokus på vuxensortimentet.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Skobutiker i konkurs

E-handlaren inför korttidsarbete

Färre e-handlar – då väljs mode bort

När konsumenterna skjuter på inköp av sällanköpsvaror så drabbas även e-handeln, uppger Postnord.

Polygiene redo ta klivet in i modebranschen

Hållbarhetstänk i fokus när Polygiene inom kort lanserar samarbeten med några av de främsta varumärkena inom modebranschen.

Jaber i konkurs

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Nyhetsbrev

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Nio fysiska butiker och 28 anställda berörs. Konkursförvaltaren uppger att intresse för att förvärva märket finns.

Arkiv

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Copenhagen Fashion Week: "Beredda att ändra planerna om det behövs"

Kan tvingas planera om sedan danska regeringen förlängt förbud gällande folksamlingar.

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Hockeyprofil för Scorett

Går från att vara ansikte utåt till egen kollektion.

Ny marknadschef på Björn Borg

Plus

Modestudenten som tog saken i egna händer

Rita Roslin investerade själv tid och pengar för att förkovra sig i 3D.

Jobb & Karriär
Föreslås till Kinnevik

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Jobb & Karriär
Arbesko rekryterar ny försäljningschef

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Modekedjan klarar inte hyran

Fastighetsbolaget Västsvensk logistik, som äger Kappahls huvudkontor, har bara fått halva hyran från modekedjan i april.

Boozt drar tillbaka prognos – skriver ned lager

Stockmann i rekonstruktion

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

Sportkedjans vd: "Vi permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan"

De föreslås till Björn Borg

Mässförändringar för Ciff

Danska modemässans planer på att arrangera barnmodedelen som fristående mässa skjuts på framtiden.

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Positivt för H&M före corona

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

H&M har inlett dialog om permitteringar

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Se alla Företagens egna nyheter

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.157