23948sdkhjf

Svensk Handel Stil spår revansch i klädhandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Upphämtning också i fysiska klädbutiker men Svensk Handel Stils prognos är att försäljningen i såväl kläd- som skohandeln landar på minus när modeåret 2019 ska summeras.

Hittills i år, januari till 18 december, har klädhandelns försäljning minskat medan 0,7 procent mätt i löpande priser och i jämförbara butiker med deras e-handel inräknad. Motsvarande siffra för skohandeln visar en försäljningsminskning om 1,7 procent hittills i år.

Läs också: Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Prognosen för december är att klädhandelns försäljning landar på ett försiktigt plus om 1,0 procent medan försäljningen i skohandeln väntas minska med 2,5 procent.

Sammantaget tror jag att den fysiska handeln revanscherar sig och att den totala decemberförsäljningen landar på 0-2 procent för kläder och minus 2-3 procent för skor, säger Mikael Sandström, ordförande Svensk handel Stil.


Samtidigt har butikernas e-handel tagit fart i december vilket var en effekt av att Black week och Black friday inföll i december i år.

– Så fick vi svar på varför e-handelsförsäljningen var så svag i november; den exploderade i december. Eftersom Black Friday låg så sent i år skedde en del av försäljningen i början av december, säger Mikael Sandström och lägger till att ”om man bara tittar på den fysiska handeln skulle försäljningen ligga på minus 4-5 procent för kläder och minus 7-8 procent för skor”.

När modeåret 2019 ska summeras så visar Svensk Handel Stil prognos att klädförsäljningen minskade med 1,4 procent 2019 och skohandelns försäljning minska med 3,5 procent.

Det är vanskligt att sia om försäljningen de närmaste dagarna och i mellandagarna i de fysiska butikerna. Dagarna före jul ligger dock perfekt för försäljningen med en klämdag den 23 december och ett lagom antal öppna dagar i mellandagarna där många tagit långledigt. E-handeln är heller inget alternativ nu eftersom leveranserna inte hinner fram till julafton och historiskt sett är mellandagarna bra för de fysiska butikerna, menar Sandström.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Nyhetsbrev

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Lanseringsdags för The Wiman

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.109