23948sdkhjf

Tvärstopp för RNB – stora försäljningstapp för Polarn O. Pyret och Brothers

Lägre trafik till fysiska butiker för barn- och herrmodekedjorna.

”Departments & Stores utvecklas stabilt, Man of a kind starkt men försäljningen för Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas svagt”, sammanfattar avgående vd Magnus Håkansson utvecklingen för modekoncernen RNB under räkenskapsårets första kvartal, september till november.


Koncernens nettoförsäljning för första kvartalet minskade till till 573 miljoner kronor (600). Den jämförbara försäljningen för samtliga länder minskade med 9,0 procent och i Sverige med 8,5 procent. Rörelseresultatet för perioden rasade och uppgick till 12 miljoner kronor (36). Resultat efter skatt uppgick till -4 miljoner kronor (25).

Nettoomsättningen för Brothers minskade till 117 miljoner kronor (133). Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige och Finland minskade med 11,4 procent, beräknad i svenska kronor. Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till -16 miljoner kronor (3).


I rapporten skriver koncernen att herrmodekedjans ”försäljningen under Black Week var bättre än föregående år både i butik och e-handel".

Herrmodekedjan tappar i besökare till butik och konverteringsgraden var lägre. Även i herrmodekedjans e-handel minskade inköpen även om besöken blev fler. Kedjan omfattar 55 butiker i Sverige och Finland varav 11 är franchise samt e-handel.

Polarn O. Pyrets nettoomsättningen i kvartalet uppgick till 214 miljoner kronor (235). Försäljningen i jämförbara egna enheter för alla länder minskade med -13,0 procent jämfört med föregående år, beräknad i svenska kronor. Rörelseresultatet uppgick till 27 miljoner kronor (31). 


I rapporten skriver RNB att antalet besökare till barnmodekedjans jämförbara butiker minskade jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Konverteringsgraden i butik sjönk medan snittköpet ökade något. Inom e-handeln var antalet besökare något färre med en lägre konverteringsgrad men till ett ökat snittköp. Kedjan omfattar 97 egna butiker samt 29 franschiseenheter samt 10 webbutiker varav 4 egna.

Nettoomsättningen inom affärsområdet Departments & Stores som omfattar 44 ytor på NK-varuhusen i Göteborg och Stockholm uppgick till 234 miljoner kronor (226), en ökning med 3,8 procent.


Rörelseresultatet uppgick till 13 miljoner kronor (12). Antalet besökare i butikerna på de två varuhusen var på samma nivå i kvartalet som motsvarande kvartal föregående år. Under kvartalet öppnade en accessoaravdelning för NK Details i både Stockholm och Göteborg. NK Manlig Depå i Stockholm flyttade till ett nytt plan. På nedre plan i Stockholm öppnade en piercingstudio med det svenska smyckesvarumärket Ennui Atelier, NK Hair Bar samt en tillfällig Artby yta.

Ljusglimten i rapporten var e-herrmodesatsningen Man of A kind, som delar lager med verksamheterna på NK, som för första gången sedan starten 2016 visade svarta siffror.

Nettoomsättningen ökade till 8 miljoner kronor (6). Rörelseresultatet uppgick till 0 miljoner kronor (-3) för e-herrmodehandlaren.

I rapporten skriver koncernen att "fokus har varit på fullprisförsäljning och trots avsaknad av rabatter har segmentet växt med 27 procent under kvartalet och rullande tolvmånaders försäljning ligger nu på 25 miljoner kronor".

Vid en extra bolagsstämma den 30 oktober 2019 beslutade bolaget att genomföra en fullt ut garanterad nyemission av aktier som beräknades tillföra cirka 84,8 miljoner kronor före emissionskostnader.

Nyemissionen slutfördes och RNB har erhållit emissionslikviden. Det högre aktiekapitalet och de nya aktierna är registrerade.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062