23948sdkhjf

Tvärstopp för RNB – stora försäljningstapp för Polarn O. Pyret och Brothers

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lägre trafik till fysiska butiker för barn- och herrmodekedjorna.

”Departments & Stores utvecklas stabilt, Man of a kind starkt men försäljningen för Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas svagt”, sammanfattar avgående vd Magnus Håkansson utvecklingen för modekoncernen RNB under räkenskapsårets första kvartal, september till november.


Koncernens nettoförsäljning för första kvartalet minskade till till 573 miljoner kronor (600). Den jämförbara försäljningen för samtliga länder minskade med 9,0 procent och i Sverige med 8,5 procent. Rörelseresultatet för perioden rasade och uppgick till 12 miljoner kronor (36). Resultat efter skatt uppgick till -4 miljoner kronor (25).

Nettoomsättningen för Brothers minskade till 117 miljoner kronor (133). Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige och Finland minskade med 11,4 procent, beräknad i svenska kronor. Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till -16 miljoner kronor (3).


I rapporten skriver koncernen att herrmodekedjans ”försäljningen under Black Week var bättre än föregående år både i butik och e-handel".

Herrmodekedjan tappar i besökare till butik och konverteringsgraden var lägre. Även i herrmodekedjans e-handel minskade inköpen även om besöken blev fler. Kedjan omfattar 55 butiker i Sverige och Finland varav 11 är franchise samt e-handel.

Polarn O. Pyrets nettoomsättningen i kvartalet uppgick till 214 miljoner kronor (235). Försäljningen i jämförbara egna enheter för alla länder minskade med -13,0 procent jämfört med föregående år, beräknad i svenska kronor. Rörelseresultatet uppgick till 27 miljoner kronor (31). 


I rapporten skriver RNB att antalet besökare till barnmodekedjans jämförbara butiker minskade jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Konverteringsgraden i butik sjönk medan snittköpet ökade något. Inom e-handeln var antalet besökare något färre med en lägre konverteringsgrad men till ett ökat snittköp. Kedjan omfattar 97 egna butiker samt 29 franschiseenheter samt 10 webbutiker varav 4 egna.

Nettoomsättningen inom affärsområdet Departments & Stores som omfattar 44 ytor på NK-varuhusen i Göteborg och Stockholm uppgick till 234 miljoner kronor (226), en ökning med 3,8 procent.


Rörelseresultatet uppgick till 13 miljoner kronor (12). Antalet besökare i butikerna på de två varuhusen var på samma nivå i kvartalet som motsvarande kvartal föregående år. Under kvartalet öppnade en accessoaravdelning för NK Details i både Stockholm och Göteborg. NK Manlig Depå i Stockholm flyttade till ett nytt plan. På nedre plan i Stockholm öppnade en piercingstudio med det svenska smyckesvarumärket Ennui Atelier, NK Hair Bar samt en tillfällig Artby yta.

Ljusglimten i rapporten var e-herrmodesatsningen Man of A kind, som delar lager med verksamheterna på NK, som för första gången sedan starten 2016 visade svarta siffror.

Nettoomsättningen ökade till 8 miljoner kronor (6). Rörelseresultatet uppgick till 0 miljoner kronor (-3) för e-herrmodehandlaren.

I rapporten skriver koncernen att "fokus har varit på fullprisförsäljning och trots avsaknad av rabatter har segmentet växt med 27 procent under kvartalet och rullande tolvmånaders försäljning ligger nu på 25 miljoner kronor".

Vid en extra bolagsstämma den 30 oktober 2019 beslutade bolaget att genomföra en fullt ut garanterad nyemission av aktier som beräknades tillföra cirka 84,8 miljoner kronor före emissionskostnader.

Nyemissionen slutfördes och RNB har erhållit emissionslikviden. Det högre aktiekapitalet och de nya aktierna är registrerade.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Nyhetsbrev

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Arkiv

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.125