23948sdkhjf

Tvärstopp för RNB – stora försäljningstapp för Polarn O. Pyret och Brothers

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lägre trafik till fysiska butiker för barn- och herrmodekedjorna.

”Departments & Stores utvecklas stabilt, Man of a kind starkt men försäljningen för Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas svagt”, sammanfattar avgående vd Magnus Håkansson utvecklingen för modekoncernen RNB under räkenskapsårets första kvartal, september till november.


Koncernens nettoförsäljning för första kvartalet minskade till till 573 miljoner kronor (600). Den jämförbara försäljningen för samtliga länder minskade med 9,0 procent och i Sverige med 8,5 procent. Rörelseresultatet för perioden rasade och uppgick till 12 miljoner kronor (36). Resultat efter skatt uppgick till -4 miljoner kronor (25).

Nettoomsättningen för Brothers minskade till 117 miljoner kronor (133). Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige och Finland minskade med 11,4 procent, beräknad i svenska kronor. Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till -16 miljoner kronor (3).


I rapporten skriver koncernen att herrmodekedjans ”försäljningen under Black Week var bättre än föregående år både i butik och e-handel".

Herrmodekedjan tappar i besökare till butik och konverteringsgraden var lägre. Även i herrmodekedjans e-handel minskade inköpen även om besöken blev fler. Kedjan omfattar 55 butiker i Sverige och Finland varav 11 är franchise samt e-handel.

Polarn O. Pyrets nettoomsättningen i kvartalet uppgick till 214 miljoner kronor (235). Försäljningen i jämförbara egna enheter för alla länder minskade med -13,0 procent jämfört med föregående år, beräknad i svenska kronor. Rörelseresultatet uppgick till 27 miljoner kronor (31). 


I rapporten skriver RNB att antalet besökare till barnmodekedjans jämförbara butiker minskade jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Konverteringsgraden i butik sjönk medan snittköpet ökade något. Inom e-handeln var antalet besökare något färre med en lägre konverteringsgrad men till ett ökat snittköp. Kedjan omfattar 97 egna butiker samt 29 franschiseenheter samt 10 webbutiker varav 4 egna.

Nettoomsättningen inom affärsområdet Departments & Stores som omfattar 44 ytor på NK-varuhusen i Göteborg och Stockholm uppgick till 234 miljoner kronor (226), en ökning med 3,8 procent.


Rörelseresultatet uppgick till 13 miljoner kronor (12). Antalet besökare i butikerna på de två varuhusen var på samma nivå i kvartalet som motsvarande kvartal föregående år. Under kvartalet öppnade en accessoaravdelning för NK Details i både Stockholm och Göteborg. NK Manlig Depå i Stockholm flyttade till ett nytt plan. På nedre plan i Stockholm öppnade en piercingstudio med det svenska smyckesvarumärket Ennui Atelier, NK Hair Bar samt en tillfällig Artby yta.

Ljusglimten i rapporten var e-herrmodesatsningen Man of A kind, som delar lager med verksamheterna på NK, som för första gången sedan starten 2016 visade svarta siffror.

Nettoomsättningen ökade till 8 miljoner kronor (6). Rörelseresultatet uppgick till 0 miljoner kronor (-3) för e-herrmodehandlaren.

I rapporten skriver koncernen att "fokus har varit på fullprisförsäljning och trots avsaknad av rabatter har segmentet växt med 27 procent under kvartalet och rullande tolvmånaders försäljning ligger nu på 25 miljoner kronor".

Vid en extra bolagsstämma den 30 oktober 2019 beslutade bolaget att genomföra en fullt ut garanterad nyemission av aktier som beräknades tillföra cirka 84,8 miljoner kronor före emissionskostnader.

Nyemissionen slutfördes och RNB har erhållit emissionslikviden. Det högre aktiekapitalet och de nya aktierna är registrerade.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Från telekomstrateg till väskdesigner

Med väskmärket Anton Alice vill hon ge affärsvärldens män och kvinnor en snyggare vardag.

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Gant drar i gång auktion

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Tillbaka till H&M

Går från posten som affärsområdeschef för mode hos Åhléns.

Arkiv

Blaou till salu

Duon bakom hyllade och prisbelönta barnmodemärket är aktuella med en sista säsong för märket de lanserade 2017.

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Wearcolour i konkurs

I december i fjol lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen efter drygt fyra månader. Intressenter till att köpa verksamheten finns.

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Gillblads i konkurs

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Har öppnar Decathlon

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

De öppnar i Hede fashion outlet

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

PV med datum för 2021

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.156