23948sdkhjf

Nudie Jeans utsedd till Årets denimleverantör

| Av Christina Bild | Tipsa redaktionen

Varumärket hyllat på Habit Modegalan.

Under Habit Modegalan den 3 december stod det klart vem av finalisterna i kategorin Årets Denimleverantör som kammade hem priset, nämligen Nudie Jeans. Därmed fick Weekday och Karve Jeans, som tävlade om priset, se sig besegrade.

Läs också: Hestra-handsken bäst på logistik

Nudie Jeans var tidigt ute med hållbarhet, men nu nafsar flera denimmärken er i hälarna. Kommer ni bli omsprungna av andra företag med miljöfokus?
– Alla ska kunna vara i framkant! Vi tycker att det bara är bra att andra märken kommer ikapp – då är vi där vi vill att branschen ska vara. Vi vill bara vara ledande så länge det behövs, säger Eliina Brinkberg, miljöchef hos Nudie Jeans.

Finns det några milstolpar i ert hållbarhetsarbete?
– Redan 2006 satte vi målet att endast jobba med ekologisk bomull, men då fanns inte möjligheten. Tillgången till material och produktion var inte tillräcklig. 2012 var alla våra denimprodukter gjorda av enbart ekologisk bomull, och sedan 2017 jobbar vi endast med ekologisk bomull i alla produktgrupper. 2019 lanserade vi jeans och jeansjackor gjorda i en kvalitet med 20 procent återvunnen bomull och 80 procent ekologisk bomull, där den återvunna bomullen kommer från våra egna insamlade jeans. 

I många år har denim varit mode och fokus har legat på ju trasigare desto bättre. Vad blir trenden framöver?
– Blått! En återkomst av en dry denim, originalet som du sliter in själv. Det kanske inte trendar så högt, men det är långvarigt och vi jobbar ju med plagg som finns kvar i garderoben länge.

Vad fokuserar ni på 2020?
– Att fortsätta jobba med det vi redan gör, fortsätta jobba nära våra leverantörer, och fortsätta utveckla våra cirkulära aktiviteter.

Läs också: Weekday har Årets kreativa kundupplevelse

Motivering För idog och grundmurad hållning till såväl kvalitet, varumärkets DNA som varaktig och tidlös design. Oavsett modetrender, branschtendenser eller miljödebatter är årets vinnare alltjämt relevant, pålitlig och konsekvent.”

BILD 301_Nudie Jeans

Anna Ekehäll och Eliina Brinkenberg, Nudie Jeans, tog emot Habits pris.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Nyhetsbrev

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Arkiv

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.109