23948sdkhjf

Bara en av tjugofem vet att kläder som återvinns inte kan bli nya

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Den ideella secondhand-organisationen Björkåfrihet har nu publicerat den andra och avslutande delen i rapportserien Återbruksbarometern 2019.

I en riksrepresentativ enkät, utförd av undersökningsföretaget Kantar SIFO, har sammanlagt 1027 personer svarat på frågor kring olika aspekter av second hand och konsumtion. På en av frågorna gav endast 4 procent det korrekta svaret: att materialåtervinning där textilfibrer blir till nya textilfibrer inte sker i industriell skala idag.

Läs också: Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

– Om folk går runt och tror att de kan lämna kläder som återuppstår som nya kläder lite senare, lär det ju utan tvekan vara så att det påverkar köpbeteenden. Det kan få dem att tro att de kan fortsätta handla nytt i en takt som i verkligheten är helt ohållbar, säger Magnus Nilsson, hållbarhetsansvarig på Björkåfrihet.

Trots att metoder för så kallad fiber-till-fiberåtervinning inte är utvecklade i sin helhet för industriell drift idag, saknas inte erbjudanden om att lämna kläder till återvinning. Istället går textil materialåtervinning idag ut på att materialen mals ner till mindre värdefulla material såsom isolering eller fyllnadsmaterial till bygg- och anläggningsindustrin.

– Vi har sett i flera år hur både kläd- och avfallsbranschen erbjuder en mängd olika möjligheter för människor att lämna sina kläder till ”återvinning”. Nu måste vi ta reda på om folk gått på det här eller om de har en korrekt uppfattning och det var sorgligt få som hade koll, måste jag säga. Här har klädbranschen verkligen lyckats lura folk att tro att plaggens livscykel är hållbarare än vad den egentligen är, fortsätter Magnus Nilsson.

Second hand hör hemma på shoppingstråken, inte bredvid återvinningscentralerna

Andra delar av undersökningen visar att sortiment och geografisk placering är de två viktigaste faktorerna för att få människor att handla mer second hand. En slutsats i rapporten är att secondhand-handeln behöver behandlas, och satsas på, som den hållbaraste formen av den ordinarie detaljhandeln, inte som någon nisch som hör hemma i återbrukshus och kretsloppsparker.

– Den som ska handla en ny, härlig jacka brukar inte börja med att tänka att hen ska åka till soptippen och kolla utbudet där. När det gäller konsumenter, behöver secondhand-handeln finnas där de som handlar rör sig och det är på precis samma ställen som alla andra klädbutiker, förklarar Magnus Nilsson och tillägger att det finns oändligt mycket som samhället kan göra för att stimulera den utvecklingen.

För ett par veckor sedan släpptes rapporten Återbruksbarometern 2019 del 1, där man jämför skillnaden mellan klimatutsläpp från nyproducerade kläder kontra second hand. Det handlar om 194 till 397 gångers skillnad, beroende på plagg.

Rapportens båda delar finns att ladda ner här.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Från telekomstrateg till väskdesigner

Med väskmärket Anton Alice vill hon ge affärsvärldens män och kvinnor en snyggare vardag.

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Minskat resultat för Björn Borg

Gant drar i gång auktion

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Tillbaka till H&M

Går från posten som affärsområdeschef för mode hos Åhléns.

Arkiv

Blaou till salu

Duon bakom hyllade och prisbelönta barnmodemärket är aktuella med en sista säsong för märket de lanserade 2017.

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Wearcolour i konkurs

I december i fjol lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen efter drygt fyra månader. Intressenter till att köpa verksamheten finns.

Gillblads i konkurs

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Har öppnar Decathlon

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

De öppnar i Hede fashion outlet

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

PV med datum för 2021

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.141