23948sdkhjf

Bara en av tjugofem vet att kläder som återvinns inte kan bli nya

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Den ideella secondhand-organisationen Björkåfrihet har nu publicerat den andra och avslutande delen i rapportserien Återbruksbarometern 2019.

I en riksrepresentativ enkät, utförd av undersökningsföretaget Kantar SIFO, har sammanlagt 1027 personer svarat på frågor kring olika aspekter av second hand och konsumtion. På en av frågorna gav endast 4 procent det korrekta svaret: att materialåtervinning där textilfibrer blir till nya textilfibrer inte sker i industriell skala idag.

Läs också: Re:textile för Björkåfrihet

– Om folk går runt och tror att de kan lämna kläder som återuppstår som nya kläder lite senare, lär det ju utan tvekan vara så att det påverkar köpbeteenden. Det kan få dem att tro att de kan fortsätta handla nytt i en takt som i verkligheten är helt ohållbar, säger Magnus Nilsson, hållbarhetsansvarig på Björkåfrihet.

Trots att metoder för så kallad fiber-till-fiberåtervinning inte är utvecklade i sin helhet för industriell drift idag, saknas inte erbjudanden om att lämna kläder till återvinning. Istället går textil materialåtervinning idag ut på att materialen mals ner till mindre värdefulla material såsom isolering eller fyllnadsmaterial till bygg- och anläggningsindustrin.

– Vi har sett i flera år hur både kläd- och avfallsbranschen erbjuder en mängd olika möjligheter för människor att lämna sina kläder till ”återvinning”. Nu måste vi ta reda på om folk gått på det här eller om de har en korrekt uppfattning och det var sorgligt få som hade koll, måste jag säga. Här har klädbranschen verkligen lyckats lura folk att tro att plaggens livscykel är hållbarare än vad den egentligen är, fortsätter Magnus Nilsson.

Second hand hör hemma på shoppingstråken, inte bredvid återvinningscentralerna

Andra delar av undersökningen visar att sortiment och geografisk placering är de två viktigaste faktorerna för att få människor att handla mer second hand. En slutsats i rapporten är att secondhand-handeln behöver behandlas, och satsas på, som den hållbaraste formen av den ordinarie detaljhandeln, inte som någon nisch som hör hemma i återbrukshus och kretsloppsparker.

– Den som ska handla en ny, härlig jacka brukar inte börja med att tänka att hen ska åka till soptippen och kolla utbudet där. När det gäller konsumenter, behöver secondhand-handeln finnas där de som handlar rör sig och det är på precis samma ställen som alla andra klädbutiker, förklarar Magnus Nilsson och tillägger att det finns oändligt mycket som samhället kan göra för att stimulera den utvecklingen.

För ett par veckor sedan släpptes rapporten Återbruksbarometern 2019 del 1, där man jämför skillnaden mellan klimatutsläpp från nyproducerade kläder kontra second hand. Det handlar om 194 till 397 gångers skillnad, beroende på plagg.

Rapportens båda delar finns att ladda ner här.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Nyhetsbrev

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Lanseringsdags för The Wiman

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.111