23948sdkhjf

Minskad försäljning för MQ – störst tapp för Joy

Lägre trafik i butik tynger koncernen under första kvartalet. MQ ska nu bli mer selektiva i inköp.

MQ-koncernen är inne i en omgörningsfas som bland annat  inkluderar namn- och skyltbyte för MQ-kedjan, butiksstängningar för Joy, besparingsprogram och ökat fokus på digital försäljning.

Ljusglimtar under det brutna räkenskapsårets första kvartal var enligt koncernen ökad e-handel och att det nya konceptet för Marqet fått mycket uppmärksamhet och tagits emot väl.


Nettoomsättningen för koncernen under första kvartalet, september till november, uppgick till 373 miljoner kronor (402) vilket är en minskning med 7,3 procent. Den jämförbara försäljningen minskade med 3,8 procent under kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till 13 miljoner kronor (12), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 3,4 procent (3,0).

MQ-kedjan, som omfattar 119 butiker och ska transformeras till Marqet, hittills har tre butiker bytt skylt och inredning, omsatte 322 (334) miljoner kronor med ett röerelseresultat om 16 (15) miljoner kronor under kvartalet. Försäljningen minskade med 3,7 procent och i jämförbara butiker med 2,6 procent.

I rapporten skriver koncernen att kedjans sortimentet inom de egna varumärkena haft en positiv försäljningsutveckling samt att satsningen inom e-handeln har gett resultat med ökning av trafik och konvertering. I vår väntar ny e-handelsplattform.

Joy omsatte på 40 butiker 51 (69) miljoner kronor under kvartalet och rörelseresulatet landade på -3 miljoner kronor (-2) för perioden. Försäljningen minskade med 26 procent och i jämförbara butiker med 11 procent.

”Vårt kunderbjudande inom Joy utvecklas dessutom genom en ökad andel egna varumärken, ett mer koordinerat sortimentsuttryck och en förnyad kommunikationsplattform”, heter det i rapporten.

Under kvartalet har tre butiker för Joy stängt och beslut tagits om att stänga butiken i Sergelgången i Stockholm.

”Kvartalet i sin helhet visade minskad försäljning relaterat till minskad trafik i butik där försäljningen av främst viktiga kategorier såsom ytterplagg startade senare än tidigare år. I kvartalet ökade omsättning för MQ i både september och under Black Week, där framförallt e-handeln och våra egna varumärken visade på god tillväxt”, skriver Ingvar Larsson, vd i rapporten.

Digitalt ökade koncernens försäljning med 14 procent och e-handeln står för 7 procent av den totala omsättningen.

Sortimentsstrategin framgent handlar om att koncernen ska bli mer selektiva med ”färre varianter, ökad kvalitetsnivå samt större andel inköp på närmarknad med kortare ledtider”.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.141