23948sdkhjf

The Lobby stängs – ska dyka upp i andra handelsplatser

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I mitten av januari stänger AMF Fastigheter testplattformen på Regeringsgatan i Stockholm.

Den 5 april 2018 invigdes AMF Fastigheters experimentyta The Lobby på Regeringsgatan 61 i Stockholm.

I mitten av januari läggs ytan i dess befintliga form ned men projektet ska leva vidare och dyka upp i olika i andra handelsplatser.

De varumärken som nu huserar i The Lobby blir de sista som visas i befintliga lokalerna på Regeringsgatan 61.

–  Det har varit en fantastiskt tid och vi har samlat mycket erfarenhet och kan dra många lärdomar efter en relativt kort tid. Vi har fått nya insikter om handelns pågående transformation. Framgent ska konceptet presenteras i en ny form; version 2:0 där vi tar med oss olika element från vår tid på Regeringsgatan till våra andra handelsplatser. Vi har dragit många lärdomar som vi nu kan omsätta i olika nya typer av projekt för att stötta branschen och följa med i den snabba utvecklingen inom retail, säger Annelie Gullström, affärsutvecklingschef på AMF Fastigheter till Habits systertidning Dagens Handel.

Till Dagens Handel säger Annelie Gullström att de nu känner att de har ett försprång när det gäller att möta detaljhandelns aktörer och de ser också att det finns ett otroligt stort sug efter pop up-ytor och flexibilitet i ytor och kontrakt. 

– En av de största lärdomarna vi dragit med projektet är att retailyta i dag handlar om så otroligt mycket mer än att bara vara en försäljning- och distributionsplats. Framförallt handlar det om upplevelser och marknadsföring. Fysisk retailyta kan laddas och användas till så mycket och vi har arbetat med ett brett fält av aktörer; allt från små nykomlingar, renodlade e-handlare till stora varumärken som Ikea och Volvo. Av alla 300 events och nära 300 varumärken som huserat i lokalerna så är det nog inte ett enda som sett exakt likadant ut.

Ska konceptet även framgent gå under namnet The Lobby?

Det är en av de saker som vi tittar på. Våra fem handelsplatser har olika behov och konceptet kommer säkert inte se likadant ut. Vi hoppas kunna presentera de första nya idéerna redan under första kvartalet nästa år. När vi hade premiär för The Lobby för nästan två år sedan så var det en betaversion utan etikett och vi visste inte vilken roll konceptet skulle spela eller vad platsen skulle laddas med. På sätt och vis så hoppas jag att varumärket lever kvar för det har verkligen blivit som ett eget varumärke.

Annelie Gullström säger att det hänt otroligt mycket inom retail under de knappa två år som ytan varit öppen och hon tycker att The Lobby är ett väldigt bra komplement till mer traditionell retail. Hon säger även att det finns ett stort intresse från många akörer i inom detaljhandeln för hur fastighetsägaren arbetat med projektet.

Det är inte så att The Lobby får maka på sig för att lokalen behövs till annat?

– Nej så är det inte utan projektet var hela tiden tänkt för en begränsad tidsperiod och nu är tiden mogen. The Lobby är helt nytt sätt att arbeta på och som fastighetsägare  har vi kommit mycket närmare våra hyresgäster och har en annan förståelse för deras behov och verksamhet. Tidigare möttes ofta bara en reatailansvarig med våra uthyrare. Nu träffar vi designer, marknadschefer och vd:ar och får en helt annan kontakt. Det är de samarbetena vi ska arbeta vidare med.

Har The Lobby varit ett lönsamt projekt?

– Vi  kommenterar inte våra investeringar i exakta belopp. Syftet med The Lobby har varit att generera insikter om framtidens handel, som kan komma AMF Fastigheters handelsplatser och hyresgäster till gagn. Så tror jag inte det går att jämföra The Lobby med en traditionell affär. Nu handlar det om affärsutveckling där huvudsyftet har varit att lära oss för att säkra framtida intäkter och säkerställa att vi kan vara relevanta och skapa värde till våra kunder i framtiden. Med det sagt är vi mycket nöjda med utfallet.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Nyhetsbrev

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Arkiv

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.141