23948sdkhjf

The Lobby stängs – ska dyka upp i andra handelsplatser

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I mitten av januari stänger AMF Fastigheter testplattformen på Regeringsgatan i Stockholm.

Den 5 april 2018 invigdes AMF Fastigheters experimentyta The Lobby på Regeringsgatan 61 i Stockholm.

I mitten av januari läggs ytan i dess befintliga form ned men projektet ska leva vidare och dyka upp i olika i andra handelsplatser.

De varumärken som nu huserar i The Lobby blir de sista som visas i befintliga lokalerna på Regeringsgatan 61.

–  Det har varit en fantastiskt tid och vi har samlat mycket erfarenhet och kan dra många lärdomar efter en relativt kort tid. Vi har fått nya insikter om handelns pågående transformation. Framgent ska konceptet presenteras i en ny form; version 2:0 där vi tar med oss olika element från vår tid på Regeringsgatan till våra andra handelsplatser. Vi har dragit många lärdomar som vi nu kan omsätta i olika nya typer av projekt för att stötta branschen och följa med i den snabba utvecklingen inom retail, säger Annelie Gullström, affärsutvecklingschef på AMF Fastigheter till Habits systertidning Dagens Handel.

Till Dagens Handel säger Annelie Gullström att de nu känner att de har ett försprång när det gäller att möta detaljhandelns aktörer och de ser också att det finns ett otroligt stort sug efter pop up-ytor och flexibilitet i ytor och kontrakt. 

– En av de största lärdomarna vi dragit med projektet är att retailyta i dag handlar om så otroligt mycket mer än att bara vara en försäljning- och distributionsplats. Framförallt handlar det om upplevelser och marknadsföring. Fysisk retailyta kan laddas och användas till så mycket och vi har arbetat med ett brett fält av aktörer; allt från små nykomlingar, renodlade e-handlare till stora varumärken som Ikea och Volvo. Av alla 300 events och nära 300 varumärken som huserat i lokalerna så är det nog inte ett enda som sett exakt likadant ut.

Ska konceptet även framgent gå under namnet The Lobby?

Det är en av de saker som vi tittar på. Våra fem handelsplatser har olika behov och konceptet kommer säkert inte se likadant ut. Vi hoppas kunna presentera de första nya idéerna redan under första kvartalet nästa år. När vi hade premiär för The Lobby för nästan två år sedan så var det en betaversion utan etikett och vi visste inte vilken roll konceptet skulle spela eller vad platsen skulle laddas med. På sätt och vis så hoppas jag att varumärket lever kvar för det har verkligen blivit som ett eget varumärke.

Annelie Gullström säger att det hänt otroligt mycket inom retail under de knappa två år som ytan varit öppen och hon tycker att The Lobby är ett väldigt bra komplement till mer traditionell retail. Hon säger även att det finns ett stort intresse från många akörer i inom detaljhandeln för hur fastighetsägaren arbetat med projektet.

Det är inte så att The Lobby får maka på sig för att lokalen behövs till annat?

– Nej så är det inte utan projektet var hela tiden tänkt för en begränsad tidsperiod och nu är tiden mogen. The Lobby är helt nytt sätt att arbeta på och som fastighetsägare  har vi kommit mycket närmare våra hyresgäster och har en annan förståelse för deras behov och verksamhet. Tidigare möttes ofta bara en reatailansvarig med våra uthyrare. Nu träffar vi designer, marknadschefer och vd:ar och får en helt annan kontakt. Det är de samarbetena vi ska arbeta vidare med.

Har The Lobby varit ett lönsamt projekt?

– Vi  kommenterar inte våra investeringar i exakta belopp. Syftet med The Lobby har varit att generera insikter om framtidens handel, som kan komma AMF Fastigheters handelsplatser och hyresgäster till gagn. Så tror jag inte det går att jämföra The Lobby med en traditionell affär. Nu handlar det om affärsutveckling där huvudsyftet har varit att lära oss för att säkra framtida intäkter och säkerställa att vi kan vara relevanta och skapa värde till våra kunder i framtiden. Med det sagt är vi mycket nöjda med utfallet.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

E-handlaren inför korttidsarbete

Jaber i konkurs

Färre e-handlar – då väljs mode bort

När konsumenterna skjuter på inköp av sällanköpsvaror så drabbas även e-handeln, uppger Postnord.

Polygiene redo ta klivet in i modebranschen

Hållbarhetstänk i fokus när Polygiene inom kort lanserar samarbeten med några av de främsta varumärkena inom modebranschen.

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Ny marknadschef på Björn Borg

Nyhetsbrev

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Nio fysiska butiker och 28 anställda berörs. Konkursförvaltaren uppger att intresse för att förvärva märket finns.

Arkiv

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Hockeyprofil för Scorett

Går från att vara ansikte utåt till egen kollektion.

Copenhagen Fashion Week: "Beredda att ändra planerna om det behövs"

Kan tvingas planera om sedan danska regeringen förlängt förbud gällande folksamlingar.

Modekedjan klarar inte hyran

Fastighetsbolaget Västsvensk logistik, som äger Kappahls huvudkontor, har bara fått halva hyran från modekedjan i april.

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Plus

Modestudenten som tog saken i egna händer

Rita Roslin investerade själv tid och pengar för att förkovra sig i 3D.

Jobb & Karriär
Föreslås till Kinnevik

Jobb & Karriär
Arbesko rekryterar ny försäljningschef

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Boozt drar tillbaka prognos – skriver ned lager

Stockmann i rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Stor yta på Stockholm och Göteborg berörs.

Sportkedjans vd: "Vi permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan"

De föreslås till Björn Borg

Mässförändringar för Ciff

Danska modemässans planer på att arrangera barnmodedelen som fristående mässa skjuts på framtiden.

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Positivt för H&M före corona

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

H&M har inlett dialog om permitteringar

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.095