23948sdkhjf

Årets modejulklapp utsedd

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Mjukt och mysigt i modepaketen om Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council får välja.

Årets Modejulklapp är loungewear.

Julklappen är vald med anledning av de senaste årens ”starka trend med fokus på träning, yoga och ett sökande efter större välbefinnande i vardagen” skriver Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council i motiveringen.

Vikten att ta hand om sig själv rimmar också väl med valet menar branschorganisationerna. 

– De senaste säsongerna har basplaggen börjat göras på ett mer exklusivt vis. Det handlar ofta om enkla plaggklassiker som fått ett lyxigt utförande och i år är det hemmaplaggen, eller loungewear, som fått renässans jämförbar med 70-talets satin-set och pyjamaskult, säger Sofia-Li Molin, kreativ chef på Swedish Fashion Council.

I pressreleasen skriver branschorganisationerna att plaggen även gärna ska vara i hållbara naturmaterial.

De menar också att det tidigare så omdiskuterade materialet fleece fått grönt ljus av forskare i Sverige åtminstone om det handlar om en återvunnen polyester av PET-flaskor som också kan återvinnas igen.

– Det här är plagg som våra medlemsföretag identifierat som en av de starkaste trenderna i vinter. Det syns tydligt i butikerna och på nätet där jakten på den mest ultimata comfy-byxan pågår för fullt, säger Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil.

Årets modejulklapp utses för tolfte året i rad.

Här är tidigare års modeklappar:

2018 – Sneakern

Gärna klumpig och ”chunky”, är hetare än någonsin

2017 – Fuskpälsen
Värmer och är snäll mot både djur och människa

2016 – Bomberjackan
Tuff klassiker som inspirerar till mängder av varianter på den midjekorta jackan

2015 – Ponchon
Ett suveränt plagg både på jobb och fritid, värmer nu frusna nordbor året om.

2014 – Hatten
Återtog förlorad mark bland både män och kvinnor som tröttnat på keps och mössa.

2013 – Lättviktsjackan
Fylld med dun eller superlätt isolermaterial, formligen exploderade i modet. Och de finns kvar.

2012 – Galoscher
I glada färger började synas i gatubilden. Ett bra sätt att skydda sina skor och samtidigt vara moderätt.

2011 – Tröjan
Blev julens storsäljare. V-ringat och ovanligt mycket stickat i modebilden.

2010 – ”Den nya” herrskjortan
Satte fart på försäljningen, med avvikande färg, gärna i mönster, på insidan av krage, manschett och knappslå.

2009 – Halsduken
Värmde och fick ett uppsving i modet, inte minst på herrsidan.

2008 – Pyjamasen
Gjorde come-back, nu i delad form - killar sov i byxorna, tjejen i skjortan.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Så ska retailkomet bli e-com-raket

John Henric skördar fysiska framgångar och bygger ut butiken i Sturegallerian. Samtidigt är bolaget på allvar redo att växla upp digitalt.

Gina Tricot lyfter in skönhet – inleder samarbete med Dashl

Debatt: Cirkulära affärsmodeller i mode- och textilbranschen – greenwash i ny tappning

Jobb & Karriär
Lämnar Ellos för Rebel walls

E-handlarens designchef byter jobb.

Zalando i nordiskt designsamarbete

Åhléns fortsätter bygga om varuhusen

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Från Zound industries till Klättermusen

Blir global marketing manager.

Arkiv

Butiksnytt
Förlänger i Mood

Jobb & Karriär
Går till CBR group

Jobb & Karriär
Han blir vd för Haglöfs

Outdoorföretaget skiftar vd efter två år.

Positivt fjolår för Outnorth

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen och med spetskompetens inom digital handel.

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Välkommen till årets första nummer av Habit

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Bambuser gör företrädesemission

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Se alla Företagens egna nyheter

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.094