23948sdkhjf

Riskkapitalist majoritetsägare i Revolutionrace

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Altor förvärvar majoritetspost i outdoorföretaget.

I oktober 2017 gick norska Altor in som delägare i Boråsföretaget Revolutionrace, som säljer outdoorkläder under eget varumärke i den egna e-handeln. Grundarna Pernilla Nyrensten och Niclas Nyrensten har sedan dess kvarstått som majoritetsägare.

I samband med delägarskapet hade Altor option på strax under 20 procent, som bolaget nu utnyttjat. Affären blev klar i dagarna. Under förmiddagen informerades personalen.

Läs också: Duo till Revolutionrace

Altor har därmed en aktiepost på strax över 60 procent, enligt Pernilla Nyrensten, och tar kontrollen över bolaget. Pernilla Nyrensten och Niclas Nyrensten har en ”signifikant” minoritetspost på 35 procent. Pernilla Nyrensten kvarstår som vd i bolaget medan Niclas Nyrensten fortsätter att utveckla sortimentet.

Att grundarna nu tappar kontrollen, är inget som oroar Pernilla Nyrensten.

– Det känns positivt för oss båda, säger hon till Habit. Vi har en bra relation med Altor och våra kontaktpersoner Andreas Källström Säfweräng och Jens Browaldh. Vi har samsyn om hur Revolutionsrace ska drivas framåt, säger hon vidare.

Under det brutna räkenskapsåret 2017/2018 hade bolaget en tillväxt på 85 procent jämfört med motsvarande period 2016/2017 och nådde en omsättning på 205 miljoner kronor och levererade en rörelsemarginal, EBITDA, på 25 procent. Målet 2023 är en miljard kronor i omsättning.

Till Habit berättar Pernilla Nyrensten att det fortsatt går bra för Revolutionrace.

– Vi växer med 40 procent ’year over year’ och har lyckats växa på många marknader i hela EU. Vi säljer mer i EU än i Norden och vi har utvecklat både befintligt och nytt sortiment. Vi har även en fortsatt fin EBITDA.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Nyhetsbrev

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.11