23948sdkhjf

Lanserar sig bredare med pop up-butik

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nystartat varumärke aktuell med tredje kollektionen och tillfällig yta på Södermalm.

Sxtno, uttalas Sixteen-o, har öppnat tillfällig butik på Götgatan 34 på Södermalm i Stockholm.

Märket, som växt fram genom ett community, lanserade tredje kollektion i mitten av november.

– Vi startade varumärket för drygt ett år sedan och det har växt fram och utvecklats också via vårt community och inte minst Instagram. Men vi fick förfrågningar från kunderna om att få möjlighet att känna på kvaliteterna och då tog vi steget till att öppna en pop up-butik till att börja med. Materialen är viktiga för oss och vi arbetar i en tung jerseykvalitet och lägger stor vikt vid passformen, säger Christian Ronnerstam, marknadschef till Habit.

Ytan är planerad att vara öppen till i slutet av januari men hur länge den fysiska satsningen pågår handlar också om gensvaret och så länge det finns plagg kvar.

I samband med tredje kollektionssläppet lanserades även en första sko; en sneaker- och bootshybrid i kanvas med läder- och mockadetaljer och kraftig gummisula.

Pop up-butiken på Södermalm är första steget för varumärket mot en mer fysisk upplevelse och framgent vill grundarna öppna fler tillfälliga butiker, primärt utanför Sverige, men även sälja via återförsäljare.

– Vi har planer på att öppna fler pop up-butiker då primärt utanför Sverige. Framöver ska vi också öppna upp för att sälja via återförsäljare och vi planerar även en större kollektion till kommande höst, säger Christian Ronnerstam till Habit.

Bakom märket finns förutom Christian Ronnerstam och även David Markfant, som ansvarar för designteamet och som tidigare arbetade med olika designprojekt hos J.Lindeberg. Christian Ronnerstam säger till Habit att fler designer är inblandade i märket men de är inga som duon vill gå ut officiellt med just nu.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Lämnar Ellos för Rebel walls

E-handlarens designchef byter jobb.

Gina Tricot lyfter in skönhet – inleder samarbete med Dashl

Debatt: Cirkulära affärsmodeller i mode- och textilbranschen – greenwash i ny tappning

Plus

Så ska retailkomet bli e-com-raket

John Henric skördar fysiska framgångar och bygger ut butiken i Sturegallerian. Samtidigt är bolaget på allvar redo att växla upp digitalt.

Zalando i nordiskt designsamarbete

Jobb & Karriär
Går till CBR group

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Han blir vd för Haglöfs

Outdoorföretaget skiftar vd efter två år.

Arkiv

Butiksnytt
Förlänger i Mood

Jobb & Karriär
Från Zound industries till Klättermusen

Blir global marketing manager.

Åhléns fortsätter bygga om varuhusen

Positivt fjolår för Outnorth

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen och med spetskompetens inom digital handel.

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Välkommen till årets första nummer av Habit

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Bambuser gör företrädesemission

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Se alla Företagens egna nyheter

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.128