23948sdkhjf

Mingel i nya händer

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Grundarduon har sålt dammodemärket. Ny ägare tog över i slutet av november.

Dammodemärket Mingel, baserat i Rydebäck utanför Helsingborg, har sålts till Växjöbaserade Berns Wo-Mens Wear som den 25 november tog över försäljningen och framtida utveckling av varumärket.

Märket förvärvades från Style Sweden HGB, grundat av Klas Snell och Lena Borgenvall Östlund 2005, och köpet gäller endast varumärket då grundarna behåller bolaget för avveckling under kommande vår.

Style Sweden kommer även att som planerat leverera den insålda vårkollektionen medan införsäljningen av höstkollektionen 2020 sker i regi av den nya ägaren Berns Wo-Mens Wear.

Ny säljare för Mingel blir Peter Malm hos Berns.

– Vi känner oss glada att det är ett etablerat och stabilt familjeföretag med 30 års erfarenhet som ska ta hand om det märke vi startat och byggt upp under 15 år. Berns har en väl fungerande organisation och Mingel kommer att bli ett väldigt bra komplement i deras produktportfölj, säger Klas Snell, medgrundare och försäljningschef till Habit.

Till Habit uppger Klas Snell att anledningarna till att grundarduon nu sålt varumärket är flera men bland annat handlar det om att det är tufft för en mindre aktör som Style Sweden, som inte finns i så många länder, att driva företaget framåt med den kostym som företaget har i dag utan att behöva göra ytterligare stora satsningar.

– Lena och jag startade företaget tillsammans och vi har bestämt att vi också ska lämna det tillsammans. Det har varit 15 helt fantastiska år. Vi känner oss nöjda med hur vi har skött och utvecklat företaget och lämnar nu över märket och ser istället fram emot nya utmaningar, säger Klas Snell till Habit.

Berns har med sina varumärken Soda Collection, Cool Blue, Bern´s och Rapido en komplett säljorganisation, med kundtjänst, lager och ekonomi placerat i Växjö.

Ingen av de tidigare medarbetarna följer med märket till den nya ägaren men Zandra Falk som arbetet som designer för Mingel sedan 2016 gör en mindre kollektion under varumärket som säljs in under januari och februari nästa år.

Sedan en tid tillbaka säljer Style Sweden jackor från Danwear och Windfield och Klas Snell fortsätter att sälja varumärkena under januari och februari i hela Sverige och representerar även jackmärkena på mässorna i Köpenhamn och Stockholm.

Mingels nya ägare ställer i sin tur ut varumärket på mässan i Stockholm i februari.

Style Sweden omsatte 23 miljoner 2018 och rörelseresultatet, EBIT, landade på 1,2 miljoner kronor.

Mer om: Mingel
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Lämnar Ellos för Rebel walls

E-handlarens designchef byter jobb.

Gina Tricot lyfter in skönhet – inleder samarbete med Dashl

Zalando i nordiskt designsamarbete

Debatt: Cirkulära affärsmodeller i mode- och textilbranschen – greenwash i ny tappning

Plus

Så ska retailkomet bli e-com-raket

John Henric skördar fysiska framgångar och bygger ut butiken i Sturegallerian. Samtidigt är bolaget på allvar redo att växla upp digitalt.

Jobb & Karriär
Han blir vd för Haglöfs

Outdoorföretaget skiftar vd efter två år.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Går till CBR group

Arkiv

Jobb & Karriär
Från Zound industries till Klättermusen

Blir global marketing manager.

Butiksnytt
Förlänger i Mood

Åhléns fortsätter bygga om varuhusen

Positivt fjolår för Outnorth

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen och med spetskompetens inom digital handel.

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Välkommen till årets första nummer av Habit

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Bambuser gör företrädesemission

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Se alla Företagens egna nyheter

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.095