23948sdkhjf

Tre ess på kundupplevelse – vem vinner på Habit Modegalan?

| Av Christina Bild | Tipsa redaktionen

Vinnaren av Årets kreativa kundupplevelse levererar ständigt på topp när det gäller exponering, kommunikation och visuell helhetsupplevelse. Antingen tar Weekday, Grandpa eller Mini Rodini hem priset.

Kategorin Årets kreativa kundupplevelse i Habit Modegalan har skapats för att hylla allt det där som känslomässigt kittlar kundens habegär och triggar såväl försäljning som lojalitet: skyltfönster, exponering, display och marknadsföring.

Habit ställde samma fråga till årets tre finalister: Vad betyder en god kundupplevelse för just er?

– Att kunden får ett genuint och integritetsfullt bemötande, blir sedd, och verkligen får hjälp med sina behov och problem. Att man känner både inspiration och samhörighet, och därmed får med sig något mer än bara fina produkter med sig från besöket - oavsett om det sker online eller i butik. Många pratar om att sätta kunden i främsta rummet, men vi menar det verkligen, säger Helene Forsberg, vd på multibrandkedjan Grandpa, som idag driver fyra butiker och e-handel.

Mönstermästarna för de minsta, Mini Rodini, deklarerar att företaget vill ”ge en hel upplevelse: inspirera, ta hand om, engagera och utbilda”, något de idag kommunicerar i sju butiker, varav sex i Sverige och en i London samt egen e-handel.

– Vi tar barn på allvar och kundupplevelsen är lika mycket till för barnen som för de vuxna, säger Malin Odelfelt, marknadschef på Mini Rodini.

Karin Hagman är pr-ansvarig på H&M-ägda Weekday, som driver 38 butiker i tio länder för en ung och trendkänslig målgrupp:

– För oss handlar kundupplevelse om att på varje plats där vi möter vår kund vara tydliga och relevanta, genom att svara upp mot kundens behov på samma gång som vi är sanna mot vårt varumärke. I våra fysiska butiker vill vi till exempel inspirera kunden med våra produkter och kollektioner, och samtidigt visualisera kreativiteten i vårt varumärke.

Juryn tittar i första hand på det visuella uttrycket i fysiska butiker men även kreativ höjd i e-butik och digitala kanaler granskas för att säkerställa att företaget håller en jämn nivå oavsett var de möter kunden. – I och med att vi har en väldigt speciell atmosfär i butikerna så är det den vi försöker uttrycka i webbshoppen. Vi arbetar aktivt med färg, form och bildspråk, vi använder inte bara samma färger som i butikerna utan försöker även använda samma naturliga ljus. I och med att vi producerar allt kampanjmaterial själva blir det lättare att verkligen förmedla en enhetlig känsla, förklarar Helene Forsberg

På Weekday skapas kundteam som jobbar tvärfunktionellt med alla avdelningar, från sortiment, marknad, store sales och online för att bibehålla helikopterperspektivet.

– Tillsammans äger och sätter teamen vår kommersiella planering och sedan ansvarar vi individuellt för att ta ut den på bästa sätt i sina respektive kanaler som webshopen, butikerna eller social media.

För Mini Rodinis del tror Malin Odefelt att det är en del av företagets styrka och profil att våga vara personlig, inte bara genom sin lekfulla designprofil utan även sticka ut hakan i samhällsdebatten i frågor som engagerar dem själva. Företaget har bland annat samarbetet med Sea Shepherd, en ickevåldsam aktivistorganisation som jobbar mot rovfiske i världshaven. – Vi jobbar med saker vi tror på och vi tror att kunden uppskattar det personliga och genuina engagemanget. Vi skapar engagemang med samarbeten där vi kan driva frågor som vi brinner för och gör skräddarsydda events med upplevelser för barn och vuxna.

Jury:

Anne Hesselgren, KOM

Charlotte Norden, Cellbes

Fredrik Thorsson, FTP Projects

Eva Nilsson, Marimekko

Juryordförande: Freddy Bustos, Habit Sko & Mode

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

Wearcolour i konkurs

I december i fjol lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen.

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

Gillblads i konkurs

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Nyhetsbrev

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Arkiv

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Har öppnar Decathlon

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Houdini med pop up-butik för secondhand

Reuse-konceptet blir snart även tillgängligt via företagets webbutik samt Instagram.

Butiksnytt
Tolfte butiken för Edblad

Plus

"Vi vill avsluta eran av snabbkonsumtion"

Asket, som växer med rekordfart, bygger en klassisk och begränsad herrgarderob med material som är spårbart till minsta tråd.

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Underklädesföretag plockar in ny kompetens

Välkomnar duo med bakgrund inom detalj- och digitalhandel och med kompetens att bygga bolag.

"Vi ska bli modets Airbnb"

I dag lanserar entreprenören Emelie Gustafsson Maistedt sajten Gemme Collective. Målet är att expandera i de största städerna i Europa.

Plus

Miljövänligt engångsmode

Ett modemässigt paradigmskifte, där ägande ersätts av brukande och konsumerade plagg läggs i komposten. Möt eldsjälen bakom textila utvecklingsprojektet Streamateria.

Förbättrat helårsresultat för Lindex

De öppnar i Hede fashion outlet

Tillväxt för Löplabbet

Tvåsiffrig försäljningsökning för sportkonceptet.

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Nu får Gul & Blå nytt liv

Här öppnar XXL butik om 4 000 kvadratmeter

Qliros vd slutar – Qliro group blir Nelly group

Macy's stänger 125 varuhus i stort sparpaket

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.453