23948sdkhjf

De kan bli Årets Designer 2019

| Av Christina Bild | Tipsa redaktionen

Arket, Stand eller Tôteme. Startfältet i kategorin Årets designer håller hög kreativ nivå. Alla kännetecknas av att ha gjort internationell succé på kort tid.

Finalisterna i kategorin Årets Designer i Habit Modegalan 2019 har egentligen bara en sak gemensamt utöver en jämn och hög designnivå. Alla har på bara något år lyckats nå internationell framgång, trots stora skillnader i förutsättningar.

Anna Teurnell, designchef på H&M-kedjan Arket, har kapital och produktionsmöjligheter i ryggen som andra bara kan drömma om, men också en koncern vars aktieägare förväntar sig stabila resultat. Tôteme å sin sida fick en kickstart tack vare att grundaren Elin Kling redan var en ledande modeprofil vid lanseringen. Och så har vi, i sammanhanget, Stand, vars grundare Nellie Kamras har skinnplagg och entreprenörskap i blodet sedan födseln.
– Jag är otroligt stolt över var vi kommit till i dag på en väldigt kort tid. Att ha blivit ett globalt varumärke som så många runt om i världen vill bära. Det hade jag nog aldrig kunnat drömma om, säger

Läs också: Utlyser stipendier till nya designtalanger
Nellie Kamras, som startade sitt varumärke 2014 i samarbete med pappans väletablerade skinnföretag House of Saki.

För Tôteme, som började verksamheten i New York sommaren 2014, var en global marknad en självklarhet från start, likaså att grundarna, tillika äkta paret Karl Lindman och Elin Kling, ville skapa ett varumärke som nafsar lyxsegmentet i hälarna. Vad har då varit Tôtemes främsta framgångsfaktor?
– Vi varit konsekventa i vårt uttryck och aldrig tagit några genvägar på bekostnad av varumärket Tôteme. Vi vill visa att det går att bygga upp ett modernt svenskt modevarumärke med världen som marknad utan kompromisser i produkt, budskap eller estetik, säger Karl Lindman.

För att skapa ett designbaserat varumärke krävs tydlighet och långsiktighet i formgivning och uttryck, något alla finalister gör med den äran. Men kanske är utmaningen störst för en kedja med stora butiksytor.
– Vårt DNA? Jag skulle säga att ett Arket-plagg känner man igen på en hållbar design och hög kvalitet. Det är vackra men funktionella plagg som vi vill göra tillgängliga för fler och som vi hoppas ska stå sig och användas under lång tid. Jag har alltid tyckt att man känner sig lite stärkt av att bära välgjorda kläder, säger

Läs också: Arket till Tmall
Anna Teurnell.

För samtliga finalister är hållbarhet en integrerad del av designprocessen men ur olika perspektiv. Karl Lindman menar att Tôteme genom att ”skapa en tidlös garderob i bra kvalitet som överskrider säsonger” uppmuntrar till att konsumera mindre. Nellie Kamras väljer att jobba med nära samarbeten med sina leverantörer för att ”säkerställa ansvar genom hela processen och ständigt introducera nya, hållbara material”.

Arket introducerade redan vid starten 2017 full transparens kring material, produktionsland och miljöaspekter på varje plagg. Hållbarhet genomsyrar allt arbete, menar Anna Teurnell.

– Vi har bland annat lanserat Upcycled down under hösten, vilket är en kollektion med vackra och funktionella ytterplagg och accessoarer producerade av återvunnet dun. För vår- och sommarsäsongen gör vi en återkommande kollektion badkläder tillverkade av Econyl, ett material av återvunnen nylon som tar tillvara gamla fiskenät och andra plastprodukter som annars hade kasserats.

Den 3 december koras vinnaren på Habit Modegalan på Grand Hôtel i Stockholm.

Jury:
Josefine Ahlengren
, Lectra
Philip Warkander, Lunds universitet
Pär Engsheden, Designer

Läs också: Stand Studio breddas

Margareta van den Bosch, H&M
Katarina Angelin, Habit Sko & Mode

Mer om: Arket | Stand Studio | Totême
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eton drar upp tempot i USA

Butiksnytt
Isabel Marant har öppnat på NK

Mini Rodini till Zalando

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Källor: Amazonetablering i Sverige höst

Uppgifterna om e-handelsjättens ankomst uppges vara bekräftade.

Lindex tillbaka till normala nivåer efter kraftig försäljningsminskning

Nyhetsbrev

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Arkiv

Odd Molly-ägda Used By slås ihop med Yaytrade

Transaktionen värderar Odd Mollys second hand-bolag till 27 miljoner kronor.

Footway köper upp Solestory

Zalando knyter till sig Arket

Filippa K satsar på svenskt specialläder

Filippa K har skapat en ny spårbar leveranskedja för svenskt specialläder. Tre exklusiva plagg släpps i höst/vinter-kollektionen.

Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En ny 2 500 kvadratmeter byggnad beräknas vara färdigställd våren 2021.

Kläd- och skohandeln fortsätter att sjunka

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.143