23948sdkhjf

De kan bli Årets Designer 2019

| Av Christina Bild | Tipsa redaktionen

Arket, Stand eller Tôteme. Startfältet i kategorin Årets designer håller hög kreativ nivå. Alla kännetecknas av att ha gjort internationell succé på kort tid.

Finalisterna i kategorin Årets Designer i Habit Modegalan 2019 har egentligen bara en sak gemensamt utöver en jämn och hög designnivå. Alla har på bara något år lyckats nå internationell framgång, trots stora skillnader i förutsättningar.

Anna Teurnell, designchef på H&M-kedjan Arket, har kapital och produktionsmöjligheter i ryggen som andra bara kan drömma om, men också en koncern vars aktieägare förväntar sig stabila resultat. Tôteme å sin sida fick en kickstart tack vare att grundaren Elin Kling redan var en ledande modeprofil vid lanseringen. Och så har vi, i sammanhanget, Stand, vars grundare Nellie Kamras har skinnplagg och entreprenörskap i blodet sedan födseln.
– Jag är otroligt stolt över var vi kommit till i dag på en väldigt kort tid. Att ha blivit ett globalt varumärke som så många runt om i världen vill bära. Det hade jag nog aldrig kunnat drömma om, säger

Läs också: De är Årets Designer Nellie Kamras, som startade sitt varumärke 2014 i samarbete med pappans väletablerade skinnföretag House of Saki.

För Tôteme, som började verksamheten i New York sommaren 2014, var en global marknad en självklarhet från start, likaså att grundarna, tillika äkta paret Karl Lindman och Elin Kling, ville skapa ett varumärke som nafsar lyxsegmentet i hälarna. Vad har då varit Tôtemes främsta framgångsfaktor?
– Vi varit konsekventa i vårt uttryck och aldrig tagit några genvägar på bekostnad av varumärket Tôteme. Vi vill visa att det går att bygga upp ett modernt svenskt modevarumärke med världen som marknad utan kompromisser i produkt, budskap eller estetik, säger Karl Lindman.

För att skapa ett designbaserat varumärke krävs tydlighet och långsiktighet i formgivning och uttryck, något alla finalister gör med den äran. Men kanske är utmaningen störst för en kedja med stora butiksytor.
– Vårt DNA? Jag skulle säga att ett Arket-plagg känner man igen på en hållbar design och hög kvalitet. Det är vackra men funktionella plagg som vi vill göra tillgängliga för fler och som vi hoppas ska stå sig och användas under lång tid. Jag har alltid tyckt att man känner sig lite stärkt av att bära välgjorda kläder, säger

Läs också: Hon är Årets designerAnna Teurnell.

För samtliga finalister är hållbarhet en integrerad del av designprocessen men ur olika perspektiv. Karl Lindman menar att Tôteme genom att ”skapa en tidlös garderob i bra kvalitet som överskrider säsonger” uppmuntrar till att konsumera mindre. Nellie Kamras väljer att jobba med nära samarbeten med sina leverantörer för att ”säkerställa ansvar genom hela processen och ständigt introducera nya, hållbara material”.

Arket introducerade redan vid starten 2017 full transparens kring material, produktionsland och miljöaspekter på varje plagg. Hållbarhet genomsyrar allt arbete, menar Anna Teurnell.

– Vi har bland annat lanserat Upcycled down under hösten, vilket är en kollektion med vackra och funktionella ytterplagg och accessoarer producerade av återvunnet dun. För vår- och sommarsäsongen gör vi en återkommande kollektion badkläder tillverkade av Econyl, ett material av återvunnen nylon som tar tillvara gamla fiskenät och andra plastprodukter som annars hade kasserats.

Den 3 december koras vinnaren på Habit Modegalan på Grand Hôtel i Stockholm.

Jury:
Josefine Ahlengren
, Lectra
Philip Warkander, Lunds universitet
Pär Engsheden, Designer

Läs också: Återvinn med Arket
Margareta van den Bosch, H&M
Katarina Angelin, Habit Sko & Mode

Mer om: Arket | Stand Studio | Totême
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen. Han ska även ha spetskompetens inom digital handel.

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Nyhetsbrev

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

Arkiv

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Välkommen till årets första nummer av Habit

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Acne Studios byter läge – tillfälligt

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

DEBATT Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

1

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Bambuser gör företrädesemission

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.095