23948sdkhjf

Här nyöppnar H&M

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

"Butikens roll förändras och förbättras" säger Filip Ekvall, landschef i Sverige, till Habit. Så här ser nyrenoverade butiken vid Sergels torg ut.

På onsdagen premiärvisade H&M den nya butiken vid Sergels torg i Stockholm, som öppnar på fredag den 29 november, för press.

Läs också: Helena Helmersson om H&M:s förändrade framtid

Butiken om cirka 3 200 kvadratmeter samlar en rad olika funktioner som modekoncernen både testat och rullar ut i flera andra butiker men också helt nya tjänster för den nyrenoverade butiken som uthyrning av festkläder och en station för att skanna och köpa och beställa varor online.

Därtill erbjuds ett urval av externa varumärken och ett sortiment specialkurerat för butiken och plagg som annars är exklusiva för e-handeln.

I butiken tillhandahålls även möjligheten att hämta och returnera e-handlade varor.

I den här butiken finns det bästa vi har av varumärket i dag. Vi har även samlat funktioner och tjänster som vi testar och utvärderar och de bästa vill vi så snart som möjligt ta med oss till andra butiker. Vissa tjänster finns redan i andra butiker men uthyrning är nytt för oss. Det finns en stor eftefrågan från kunderna att lyfta in den digitala butiken i den fysiska miljön och hitta synergier, säger Filip Ekvall, H&M:s landschef i Sverige, till Habit.

Att valet föll på att totalrenovera ytan vid Sergels torg i Stockholm handlar enligt Filip Ekvall om läget och därmed bästa adress för att möta Stockholmskunden men också om att butiken till ytan är stor, har samtliga koncept och även har H&M home som närmaste granne.

Bottenvåningen med ingång från Drottningatan öppnar redan 07:30 på morgonen måndag till fredag. Där finns under morgontimmarna koncernens egna kafékoncept It´s Pleat och där ligger även samarbetspartnern Dashls skönhetssalong för behandlingar.

Läs också: Positivt för H&M före corona

Vi vill kunna haffa kunden på språng och det går i linje med att sätta kunden i sitt nu och erbjuda allt från en snabb kaffe till strumpbyxinköp och möjlighet till skönhetsbehandlingar. Hur vi ska ha öppet i fysisk miljö är en av de saker vi tittar på och utvärderar.

Butiken innehåller också många bitar som H&M redan testat i bland annat butiken i Fältöversten.

Att kunden själv vill kunna påverka tiden i butik och hur de handlar blir allt mer tydligt, menar Filip Ekvall.

Det handlar dock inte om någon utrullning av ett nytt koncept och när någon ny butik i samma stil ska se dagens ljus är inget han kommunicerar.

Läs också: Så parerar H&M coronakrisen

I dagsläget finns det inga direkta planer för vilken butik som står näst på tur. Vi ser hela tiden över butiksbeståndet och vi kan ta enstaka eller flera element från den här butikerna och applicera i andra butiker. I takt med att butikens roll förändras och förbättras kan vi testa och plocka in nya tjänster, sortiment och funktioner och också lyfta fram det som inte finns i den digitala miljön, säger Filip Ekvall.

Förutom vanliga kassor finns även självutcheckningsstationer på flera platser i butiken. Sedan starten 2018 finns självskanning i fyra svenska butiker och därtill finns tjänsten i ett antal butiker utanför för Sverige, men det handlar om totalt under tio, enligt Daniel Claesson, head of business development.

Testet med självskanning har fått ett övervägande positivt gensvar från kunderna, enligt Daniel Claesson. Umaningen är att kunderna ska larma av varor och betala själv med kort men även med hjälp av appen där H&M integrerat Klarnas betalningssytem och där även digitala kvittton erbjuds.

Digitala skärmar i butiken har valts bort för att, enligt Daniel Claesson, ge ett så varmt och lugnt intryck som möjligt. Istället har den digitala och fysiska upplevelsen integrerats i appen.

Helt nytt och unikt för den nya butiken är uthyrningsdelen som för närvarande omfattar festplagg som klänningar som kunderna kan hyra under en veckas tid för 350 kronor.

Sortimentet ska på sikt byggas ut och även omfatta herrplagg. Uthyrning av plagg är en del i H&M:s hållbarhetsarbete och något som också ska genomsyra verksamheten framgent. Dit hör även inredningen i nya butiken där bland annat mycket väggfast inredning skippats för att kunna göra butiken lätt att förändra.

Förutom uthyrning av plagg finns även en sytaljé i butiken; den fjärde i Sverige efter butiken på Hamngatan i Stockholm samt en butik vardera i Göteborg och Malmö. Därtill erbjuds skrädderitjänster.

Mer om: H&M
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu
1

Jobb & Karriär
Ska ge Dunderdon nytt liv

Axel Nyhage går från Vagabond till rollen som affärsområdeschef för work- och streetwearmärket Dunderdon.

Vill se kraftfulla åtgärder för att rädda hela modebranschen

”Agenter, distributörer, leverantörer och varumärken får bära stora kostnader", skriver Trade Partners Sweden i ett upprop.

Katastrofsiffror för modehandeln i mars

Under andra halvan av mars rasade försäljningen i sko- och klädhandeln med upp till 60 procent, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Skobutiker i konkurs

Färre e-handlar – då väljs mode bort

När konsumenterna skjuter på inköp av sällanköpsvaror så drabbas även e-handeln, uppger Postnord.

Polygiene redo ta klivet in i modebranschen

Hållbarhetstänk i fokus när Polygiene inom kort lanserar samarbeten med några av de främsta varumärkena inom modebranschen.

Nyhetsbrev

E-handlaren inför korttidsarbete

Arkiv

Jaber i konkurs

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Nio fysiska butiker och 28 anställda berörs. Konkursförvaltaren uppger att intresse för att förvärva märket finns.

Ny marknadschef på Björn Borg

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Hockeyprofil för Scorett

Går från att vara ansikte utåt till egen kollektion.

Jobb & Karriär
Föreslås till Kinnevik

Copenhagen Fashion Week: "Beredda att ändra planerna om det behövs"

Kan tvingas planera om sedan danska regeringen förlängt förbud gällande folksamlingar.

Plus

Modestudenten som tog saken i egna händer

Rita Roslin investerade själv tid och pengar för att förkovra sig i 3D.

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Modekedjan klarar inte hyran

Fastighetsbolaget Västsvensk logistik, som äger Kappahls huvudkontor, har bara fått halva hyran från modekedjan i april.

Jobb & Karriär
Arbesko rekryterar ny försäljningschef

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Boozt drar tillbaka prognos – skriver ned lager

Stockmann i rekonstruktion

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

De föreslås till Björn Borg

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Positivt för H&M före corona

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

H&M har inlett dialog om permitteringar

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Se alla Företagens egna nyheter

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.109