23948sdkhjf

Här nyöppnar H&M

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

"Butikens roll förändras och förbättras" säger Filip Ekvall, landschef i Sverige, till Habit. Så här ser nyrenoverade butiken vid Sergels torg ut.

På onsdagen premiärvisade H&M den nya butiken vid Sergels torg i Stockholm, som öppnar på fredag den 29 november, för press.

Läs också: H&M:s nya provisionsavtal omdiskuterat

Butiken om cirka 3 200 kvadratmeter samlar en rad olika funktioner som modekoncernen både testat och rullar ut i flera andra butiker men också helt nya tjänster för den nyrenoverade butiken som uthyrning av festkläder och en station för att skanna och köpa och beställa varor online.

Därtill erbjuds ett urval av externa varumärken och ett sortiment specialkurerat för butiken och plagg som annars är exklusiva för e-handeln.

I butiken tillhandahålls även möjligheten att hämta och returnera e-handlade varor.

I den här butiken finns det bästa vi har av varumärket i dag. Vi har även samlat funktioner och tjänster som vi testar och utvärderar och de bästa vill vi så snart som möjligt ta med oss till andra butiker. Vissa tjänster finns redan i andra butiker men uthyrning är nytt för oss. Det finns en stor eftefrågan från kunderna att lyfta in den digitala butiken i den fysiska miljön och hitta synergier, säger Filip Ekvall, H&M:s landschef i Sverige, till Habit.

Att valet föll på att totalrenovera ytan vid Sergels torg i Stockholm handlar enligt Filip Ekvall om läget och därmed bästa adress för att möta Stockholmskunden men också om att butiken till ytan är stor, har samtliga koncept och även har H&M home som närmaste granne.

Bottenvåningen med ingång från Drottningatan öppnar redan 07:30 på morgonen måndag till fredag. Där finns under morgontimmarna koncernens egna kafékoncept It´s Pleat och där ligger även samarbetspartnern Dashls skönhetssalong för behandlingar.

Läs också: Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Vi vill kunna haffa kunden på språng och det går i linje med att sätta kunden i sitt nu och erbjuda allt från en snabb kaffe till strumpbyxinköp och möjlighet till skönhetsbehandlingar. Hur vi ska ha öppet i fysisk miljö är en av de saker vi tittar på och utvärderar.

Butiken innehåller också många bitar som H&M redan testat i bland annat butiken i Fältöversten.

Att kunden själv vill kunna påverka tiden i butik och hur de handlar blir allt mer tydligt, menar Filip Ekvall.

Det handlar dock inte om någon utrullning av ett nytt koncept och när någon ny butik i samma stil ska se dagens ljus är inget han kommunicerar.

Läs också: H&M lanserar ”handla nu, betala senare”-tjänst

I dagsläget finns det inga direkta planer för vilken butik som står näst på tur. Vi ser hela tiden över butiksbeståndet och vi kan ta enstaka eller flera element från den här butikerna och applicera i andra butiker. I takt med att butikens roll förändras och förbättras kan vi testa och plocka in nya tjänster, sortiment och funktioner och också lyfta fram det som inte finns i den digitala miljön, säger Filip Ekvall.

Förutom vanliga kassor finns även självutcheckningsstationer på flera platser i butiken. Sedan starten 2018 finns självskanning i fyra svenska butiker och därtill finns tjänsten i ett antal butiker utanför för Sverige, men det handlar om totalt under tio, enligt Daniel Claesson, head of business development.

Testet med självskanning har fått ett övervägande positivt gensvar från kunderna, enligt Daniel Claesson. Umaningen är att kunderna ska larma av varor och betala själv med kort men även med hjälp av appen där H&M integrerat Klarnas betalningssytem och där även digitala kvittton erbjuds.

Digitala skärmar i butiken har valts bort för att, enligt Daniel Claesson, ge ett så varmt och lugnt intryck som möjligt. Istället har den digitala och fysiska upplevelsen integrerats i appen.

Helt nytt och unikt för den nya butiken är uthyrningsdelen som för närvarande omfattar festplagg som klänningar som kunderna kan hyra under en veckas tid för 350 kronor.

Sortimentet ska på sikt byggas ut och även omfatta herrplagg. Uthyrning av plagg är en del i H&M:s hållbarhetsarbete och något som också ska genomsyra verksamheten framgent. Dit hör även inredningen i nya butiken där bland annat mycket väggfast inredning skippats för att kunna göra butiken lätt att förändra.

Förutom uthyrning av plagg finns även en sytaljé i butiken; den fjärde i Sverige efter butiken på Hamngatan i Stockholm samt en butik vardera i Göteborg och Malmö. Därtill erbjuds skrädderitjänster.

Mer om: H&M
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Riskkapitalist majoritetsägare i Revolutionrace

Altor förvärvar majoritetspost i outdoorföretaget.

Ägarskifte hos Nilson group

Nilson groups styrelseordförande och ytterligare två styrelsemedlemmar lämnar.

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Butiksnytt
Andra butiken för Chimi eyewear

Använd plagget fler gånger, halvera klimatpåverkan

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Nyhetsbrev

Hon är Årets designer

I förra veckan delades utmärkelsen ut på Habit Modegalan.

Arkiv

Beckmansstudenter klädde kulturministern

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Ted Bakers vd lämnar – modeföretaget vinstvarnar

Hon ska utreda producentansvar för textilavfall

Ska göra den hållbaraste löparskon – äskar pengar genom crowdfunding

Fusion i barnklädesbranschen

Gant rekyterar igen

Här använder sig H&M av cykelbud

Robotlösning och självskanning hos XXL

Butiksnytt
Lanserar sig bredare med pop up-butik

Nystartat varumärke aktuell med tredje kollektionen och tillfällig yta på Södermalm.

De föreslås till MQ

Daisy Grace under lupp

Cos i samarbete med uthyrningssajt

De vann Årets Modebutik

HABIT MODEGALAN: Johnny Hedlund och Alexander Nordlund kammade hem priset Årets Modebutik på Habit Modegalan i tisdags kväll. Läs om entreprenörsduon som satsar i Skellefteå.

Butik för Arcteryx

Premiär för märkets lånebibliotek i Europa.

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Mingel i nya händer

Grundarduon har sålt dammodemärket. Ny ägare tog över i slutet av november.

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Grundarduo säljer i Boohoo

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Prisad av H&M

Håraccessoarbolag i konkurs

Rekord för Black friday – kläder mest poppis

Så sålde Na-kd

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Så hanterar modebranschen Black friday

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Nu drar Stadium sig ur Tyskland

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.226