23948sdkhjf

Här nyöppnar H&M

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

"Butikens roll förändras och förbättras" säger Filip Ekvall, landschef i Sverige, till Habit. Så här ser nyrenoverade butiken vid Sergels torg ut.

På onsdagen premiärvisade H&M den nya butiken vid Sergels torg i Stockholm, som öppnar på fredag den 29 november, för press.

Läs också: Tumba centrum tappar H&M

Butiken om cirka 3 200 kvadratmeter samlar en rad olika funktioner som modekoncernen både testat och rullar ut i flera andra butiker men också helt nya tjänster för den nyrenoverade butiken som uthyrning av festkläder och en station för att skanna och köpa och beställa varor online.

Därtill erbjuds ett urval av externa varumärken och ett sortiment specialkurerat för butiken och plagg som annars är exklusiva för e-handeln.

I butiken tillhandahålls även möjligheten att hämta och returnera e-handlade varor.

I den här butiken finns det bästa vi har av varumärket i dag. Vi har även samlat funktioner och tjänster som vi testar och utvärderar och de bästa vill vi så snart som möjligt ta med oss till andra butiker. Vissa tjänster finns redan i andra butiker men uthyrning är nytt för oss. Det finns en stor eftefrågan från kunderna att lyfta in den digitala butiken i den fysiska miljön och hitta synergier, säger Filip Ekvall, H&M:s landschef i Sverige, till Habit.

Att valet föll på att totalrenovera ytan vid Sergels torg i Stockholm handlar enligt Filip Ekvall om läget och därmed bästa adress för att möta Stockholmskunden men också om att butiken till ytan är stor, har samtliga koncept och även har H&M home som närmaste granne.

Bottenvåningen med ingång från Drottningatan öppnar redan 07:30 på morgonen måndag till fredag. Där finns under morgontimmarna koncernens egna kafékoncept It´s Pleat och där ligger även samarbetspartnern Dashls skönhetssalong för behandlingar.

Läs också: H&M: Brakförlust och stängning av 170 butiker

Vi vill kunna haffa kunden på språng och det går i linje med att sätta kunden i sitt nu och erbjuda allt från en snabb kaffe till strumpbyxinköp och möjlighet till skönhetsbehandlingar. Hur vi ska ha öppet i fysisk miljö är en av de saker vi tittar på och utvärderar.

Butiken innehåller också många bitar som H&M redan testat i bland annat butiken i Fältöversten.

Att kunden själv vill kunna påverka tiden i butik och hur de handlar blir allt mer tydligt, menar Filip Ekvall.

Det handlar dock inte om någon utrullning av ett nytt koncept och när någon ny butik i samma stil ska se dagens ljus är inget han kommunicerar.

Läs också: Fortfarande nästan 4 000 H&M-butiker stängda

I dagsläget finns det inga direkta planer för vilken butik som står näst på tur. Vi ser hela tiden över butiksbeståndet och vi kan ta enstaka eller flera element från den här butikerna och applicera i andra butiker. I takt med att butikens roll förändras och förbättras kan vi testa och plocka in nya tjänster, sortiment och funktioner och också lyfta fram det som inte finns i den digitala miljön, säger Filip Ekvall.

Förutom vanliga kassor finns även självutcheckningsstationer på flera platser i butiken. Sedan starten 2018 finns självskanning i fyra svenska butiker och därtill finns tjänsten i ett antal butiker utanför för Sverige, men det handlar om totalt under tio, enligt Daniel Claesson, head of business development.

Testet med självskanning har fått ett övervägande positivt gensvar från kunderna, enligt Daniel Claesson. Umaningen är att kunderna ska larma av varor och betala själv med kort men även med hjälp av appen där H&M integrerat Klarnas betalningssytem och där även digitala kvittton erbjuds.

Digitala skärmar i butiken har valts bort för att, enligt Daniel Claesson, ge ett så varmt och lugnt intryck som möjligt. Istället har den digitala och fysiska upplevelsen integrerats i appen.

Helt nytt och unikt för den nya butiken är uthyrningsdelen som för närvarande omfattar festplagg som klänningar som kunderna kan hyra under en veckas tid för 350 kronor.

Sortimentet ska på sikt byggas ut och även omfatta herrplagg. Uthyrning av plagg är en del i H&M:s hållbarhetsarbete och något som också ska genomsyra verksamheten framgent. Dit hör även inredningen i nya butiken där bland annat mycket väggfast inredning skippats för att kunna göra butiken lätt att förändra.

Förutom uthyrning av plagg finns även en sytaljé i butiken; den fjärde i Sverige efter butiken på Hamngatan i Stockholm samt en butik vardera i Göteborg och Malmö. Därtill erbjuds skrädderitjänster.

Mer om: H&M
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Nyhetsbrev

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Lanseringsdags för The Wiman

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.204