23948sdkhjf

De kan utses till Årets Denimleverantör

Två svenska och ett norsk jeansvarumärke har chans att vinna pris på Habits stora branschgala i nästa vecka.

Samtliga tre finalister i kategorin Årets denimleverantör -- Weekday, Nudie Jeans och Karve -- nämner miljöarbete som en viktig milstolpe under året som har gått.

Nudie Jeans har tagit ett stort steg, berättar Eliina Brinkberg, miljöchef hos Nudie Jeans, och nämner företagets återvunna material.

– Kvaliteten är gjord av våra egna, insamlade jeans; de som vi inte har sålt som secondhand eller som har blivit över efter att jeans har lappats i vår lagningsservice. Materialet vi har klippt upp och skickat till vår leverantör i Turkiet som har malt ner det, blandat med ny ekologisk bomull, spunnit nya trådar och vävt nytt tyg.

Läs också: Nudie Jeans utsedd till Årets denimleverantör

Det återvunna tyget utmynnande i en begränsad kollektion om 199 stycken jeansjackor till 3 657 par jeans.

– Förhoppningen är att vi ska kunna ha en rullande, återvunnen kvalitet. Vi har ganska mycket mer jeans på lager, så det ska inte vara några problem. Vi jobbar också på att få in fler jeans, att öka inflödet.

Därmed har Nudie Jeans för första gången slutit cirkeln, berättar hon.

– Det är kul att se att det blev så fina kvaliteter och att vi faktiskt tar tillvara allt det som vi tar emot.

Läs också: Weekday har Årets kreativa kundupplevelse

– För några år sedan hade vi inga svar på vad vi skulle göra av de insamlade jeansen – nu har i en lösning. Ibland måste man ha lite is i magen och vänta på att utvecklingen ska hinna ikapp. Det har varit värt att spara dem några år, säger Eliina Brinkeberg.

För norska Karve Jeans, som ägs av Varner, är 2019 året då ny teknikutveckling och innovation exploderade. Det berättar Martin Gustafsson, designer hos Karve, till Habit.

– Det är på tygsidan och hos tvätterierna som det har skett och sker väldigt mycket inom hållbarhet. Vårt fokus har legat på att minska vattenförbrukningen. Vi har övergått till laser hundra procent, och fått ned vår vattenförbrukning i produktionen med hälften.

Designmässigt då, vad utmärker året?

– Den vidare silhuetten, som kom för någon säsong sedan och som man trodde skulle vara kortvarig, växer fortfarande. De lösare, raka, vida jeansen, det är den trendbilden vi ser befästas.

Per Axén, denimdesigner på Weekday, uppger även han miljöarbetet som 2019 års främsta framsteg hos Weekday, även om miljön har varit i fokus under flera år.

– Det är framför allt vårt hållbarhetstänkande som vi har jobbat stenhårt med; att ständigt nå nya mål,  jobba med strategier och hur vi utvecklar nya kvaliteter. Under året fick vi en person på plats som är dedikerad våra kvaliteter, hur vi samlar dem och hur vi jobbar inhouse med hållbarhet.

Vivianne Kontros, denimdesiger för dam hos Weekday, är mycket glad över finalistplatsen. 
Det är en sådan fin nominering och jag blir så stolt, skriver hon i en kommentar till Habit.

Vinnaren utses under Habit Modegalan den 3 december på Grand Hôtel, Spegelsalen.
Läs mer om Habit Modegalan här

Jury:
Thomas Lundberg, Calik

Magnus Senke, Senke Fashion AB
Erik Sackari, ES&Co The Blue Family
Peter Lindh, Alternative Purpose SC
Kajsa Åström, Habit Sko & Mode



Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078