23948sdkhjf

De kan utses till Årets Denimleverantör

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Två svenska och ett norsk jeansvarumärke har chans att vinna pris på Habits stora branschgala i nästa vecka.

Samtliga tre finalister i kategorin Årets denimleverantör -- Weekday, Nudie Jeans och Karve -- nämner miljöarbete som en viktig milstolpe under året som har gått.

Nudie Jeans har tagit ett stort steg, berättar Eliina Brinkberg, miljöchef hos Nudie Jeans, och nämner företagets återvunna material.

– Kvaliteten är gjord av våra egna, insamlade jeans; de som vi inte har sålt som secondhand eller som har blivit över efter att jeans har lappats i vår lagningsservice. Materialet vi har klippt upp och skickat till vår leverantör i Turkiet som har malt ner det, blandat med ny ekologisk bomull, spunnit nya trådar och vävt nytt tyg.

Läs också: Nudie Jeans utsedd till Årets denimleverantör

Det återvunna tyget utmynnande i en begränsad kollektion om 199 stycken jeansjackor till 3 657 par jeans.

– Förhoppningen är att vi ska kunna ha en rullande, återvunnen kvalitet. Vi har ganska mycket mer jeans på lager, så det ska inte vara några problem. Vi jobbar också på att få in fler jeans, att öka inflödet.

Därmed har Nudie Jeans för första gången slutit cirkeln, berättar hon.

– Det är kul att se att det blev så fina kvaliteter och att vi faktiskt tar tillvara allt det som vi tar emot.

Läs också: Weekday har Årets kreativa kundupplevelse

– För några år sedan hade vi inga svar på vad vi skulle göra av de insamlade jeansen – nu har i en lösning. Ibland måste man ha lite is i magen och vänta på att utvecklingen ska hinna ikapp. Det har varit värt att spara dem några år, säger Eliina Brinkeberg.

För norska Karve Jeans, som ägs av Varner, är 2019 året då ny teknikutveckling och innovation exploderade. Det berättar Martin Gustafsson, designer hos Karve, till Habit.

– Det är på tygsidan och hos tvätterierna som det har skett och sker väldigt mycket inom hållbarhet. Vårt fokus har legat på att minska vattenförbrukningen. Vi har övergått till laser hundra procent, och fått ned vår vattenförbrukning i produktionen med hälften.

Designmässigt då, vad utmärker året?

– Den vidare silhuetten, som kom för någon säsong sedan och som man trodde skulle vara kortvarig, växer fortfarande. De lösare, raka, vida jeansen, det är den trendbilden vi ser befästas.

Per Axén, denimdesigner på Weekday, uppger även han miljöarbetet som 2019 års främsta framsteg hos Weekday, även om miljön har varit i fokus under flera år.

– Det är framför allt vårt hållbarhetstänkande som vi har jobbat stenhårt med; att ständigt nå nya mål,  jobba med strategier och hur vi utvecklar nya kvaliteter. Under året fick vi en person på plats som är dedikerad våra kvaliteter, hur vi samlar dem och hur vi jobbar inhouse med hållbarhet.

Vivianne Kontros, denimdesiger för dam hos Weekday, är mycket glad över finalistplatsen. 
Det är en sådan fin nominering och jag blir så stolt, skriver hon i en kommentar till Habit.

Vinnaren utses under Habit Modegalan den 3 december på Grand Hôtel, Spegelsalen.
Läs mer om Habit Modegalan här

Jury:
Thomas Lundberg, Calik

Magnus Senke, Senke Fashion AB
Erik Sackari, ES&Co The Blue Family
Peter Lindh, Alternative Purpose SC
Kajsa Åström, Habit Sko & Mode



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Butiksnytt
Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet i Stockholmsvaruhuset.

Stylein växer digitalt

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Nyhetsbrev

Maska för alla

Arkiv

Revolver lanserar digitalt showroom

I väntan på att presentera nya datum och hur kommande säsong i Köpenhamn ska arrangeras lanserar modemässan nytt samarbete med Traede.

Sellpy växer och nyanställer

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Modedesigner relanserar webbutik

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Boozt stänger och öppnar

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.11