23948sdkhjf

Pressad lönsamhet i modehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

2019 ser ut att bli ett år präglat av konkurser, rekonstruktioner, pressade marginaler och höjda importpriser. Dock skönjer Svensk Handel ljuset i tunneln för vissa modeaktörer.

Att modehandeln haft ett omtumlanade år med vikande försäljningssiffror i fysiska butiker, konkurser, rekonstruktioner och växande e-handel har nog inte undgått någon.

Det konstaterar också Svensk Handel som i pressmeddelande menar att modehandeln haft ett trögt år med ihärdiga minussiffror i både kläd- och skohandeln.

Bland annat har låg kronkurs pressat modehandelns priser och marginaler negativt och bidragit till imoportpriserna stigit samtidigt som priserna mot konsument pressats ned och minskade med 0,7 procent, enligt Svensk Handel.

Under perioden januari till augusti steg importpriserna för kläder och skor med 5,7 procent samtidigt som konsumentpriserna sjönk med 1,1 procent.

- Den fördjupade internationella konkurrensen innebär att priserna sätts globalt medan kostnaderna för hyror och arbetskraft fortsatt sätts på den svenska inhemska marknaden. Minskade konsumentpriser samtidigt som importpriserna går upp är ett tecken på den stenhårda konkurrensen och att företagen inte kan kompensera sig för de stigande importpriserna, vilket pressar lönsamheten, säger Johan Davidson, chefekonom på Svensk Handel.

Men trots det tuffa läget menar Svensk Handel att det finns ljusglimtar bland annat med en växande modehandel på nätet och branschorganisationen menar att tillväxten för kläder och skor på nätet är fortsatt stark; inte minst för skohandeln som fortfarande kan sko sig på en pågående sneakertrend.

Men där digitaliseringen öppnar möjligheter till nya varuflöden och affärer i Sverige och utomlands hämmas aktörerna av ”en trögrörlighet som hänger samman med långa hyreskontrakt, dyra investeringar och anställningar".

- Det ser ut att bli fortsatt tufft 2019, men de som varit tidigt ute med sin omställning borde kunna skönja ljuset i tunneln, säger Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Stor yta på Stockholm och Göteborg berörs.

Helena Helmersson om H&M:s förändrade framtid

”Vi tittar på vad som får kunden att komma tillbaka och handla i butikerna igen."

Sportkedjan permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan

De föreslås till Björn Borg

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Ändrade planer för Ciff Youth

Ciffs planer på att arrangera barnmodedelen som fristående mässa skjuts på framtiden.

Nyhetsbrev

Puma tar ett rejält miljösprång

Globala sportmärket Puma samarbetar med First Mile. Två miljoner PET-flaskor har blivit en helt ny sportkollektion för idrottare över hela världen.

Arkiv

Så parerar H&M coronakrisen

Försäljningen rasade och nära halverades i mars. Samtliga delar av verksamheten berörs av permitteringar och eventuella uppsägningar.

SFD mot målet att inköpsveckan ska äga rum som planerat

Datum för Fashion Week Trade ligger fast.

Positivt för H&M före corona

Intersport permitterar och säger upp

Pitti Uomo med nya datum

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

Anrik herrekipering i konkurs

Na-kd ökar 80 procent

Jobb & Karriär
Duo till Revolutionrace

H&M har inlett dialog om permitteringar

Plus

Sju sjudande trender kompletterar orderblocken

Ökad Inköpsprecision har aldrig varit viktigare. Praktfull nyromantik är höstens starkaste budskap.

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Kemikalieskatt på mode kan bli verklighet

Utredning klar och ett betänkande om hur kemikalieskatt på kläder och skor i så fall skulle utformas har lämnats över till regeringen.

Valerie flyttar "hem" till kunderna

Valerie Aflalo kör liveshopping via egna kanaler.

Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”

Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Zalando vinstvarnar

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Gap fortsätter hålla butiker stängda

Eton startar välgörenhetsinitiativ

Gant avslutar samarbete med kinesisk distributör

H&M vill se hyreslättnader

Så påverkar coronapandemin Odd Molly

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.111