23948sdkhjf

Modeinköp till Röhsska museet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Väska och sjal från Van Deurs till samlingarna. Föremålen sätter fingret på återbruk och cirkulära produktionsmetoder.

Röhsska museet i Göteborg har har köpt in väskan Faux samt en plisserad sjal från modemärket Van Deurs, grundat av Susanne Beskow, till sina samlingar.

Sedan 2009 samarbetar designern Susanne Beskow med Myrorna och de inköpta föremålen är del av resultatet av ett återbruksprojekt med plissé och upcycling av vintagesjalar.

Väskan Faux är inspirerad av folkdräktens kjolsäck, återbrukad och upcyclad av en piratkopierad sjal märkt Hermés handplockad hos Myrorna. Även den plisserade sjalen är exempel på hur upcycling räddar textilier från att bli sopor genom att tillföra designkvalitet och hantverk genom tvättat, omkomponering och plissering.

– Faux får representera modebranschen som lockelse och bländverk som bidrar till en överproduktion och överkonsumtion av mode och kopiering av varumärken. Men också en kommentar till hur man kan återanvända även slängda textilier till åtråvärda produkter. Jag är stolt och glad över att Röhsska har valt att köpa in ett exempel på hur mode kan vara hållbart och härligt, säger Susanne Beskow, designer och grundare, Van Deurs.

Föremålen är inköpta med medel ur Röhsska museets donerade inköpsfonder. Sedan tidigare har museet också en svart plisserad väska i ull av märket van Deurs i samlingen, förvärvad 2006. Varje år samlar museet in cirka 50 nya föremål, inköp och gåvor.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Jaber i konkurs

E-handlaren inför korttidsarbete

Färre e-handlar – då väljs mode bort

När konsumenterna skjuter på inköp av sällanköpsvaror så drabbas även e-handeln, uppger Postnord.

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Ny marknadschef på Björn Borg

Polygiene redo ta klivet in i modebranschen

Hållbarhetstänk i fokus när Polygiene inom kort lanserar samarbeten med några av de främsta varumärkena inom modebranschen.

Nyhetsbrev

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Nio fysiska butiker och 28 anställda berörs. Konkursförvaltaren uppger att intresse för att förvärva märket finns.

Arkiv

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Hockeyprofil för Scorett

Går från att vara ansikte utåt till egen kollektion.

Copenhagen Fashion Week: "Beredda att ändra planerna om det behövs"

Kan tvingas planera om sedan danska regeringen förlängt förbud gällande folksamlingar.

Modekedjan klarar inte hyran

Fastighetsbolaget Västsvensk logistik, som äger Kappahls huvudkontor, har bara fått halva hyran från modekedjan i april.

Jobb & Karriär
Föreslås till Kinnevik

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Plus

Modestudenten som tog saken i egna händer

Rita Roslin investerade själv tid och pengar för att förkovra sig i 3D.

Jobb & Karriär
Arbesko rekryterar ny försäljningschef

Boozt drar tillbaka prognos – skriver ned lager

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Stockmann i rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Stor yta på Stockholm och Göteborg berörs.

Sportkedjans vd: "Vi permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan"

De föreslås till Björn Borg

Mässförändringar för Ciff

Danska modemässans planer på att arrangera barnmodedelen som fristående mässa skjuts på framtiden.

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Positivt för H&M före corona

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

H&M har inlett dialog om permitteringar

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.125