23948sdkhjf

Revolver skjuter upp premiären av nytt mässkoncept

| Av Christina Bild | Tipsa redaktionen

Nytt koncept och ny lokal. Revolvers framtidsvision blev den stora snackisen under Copenhagen Fashion Week i augusti, men nu har mässgeneralen dragit i handbromsen.

Köpenhamnsmässorna hann inte ens tömma montrarna i augusti förrän ryktet var i full gång. Revolver skulle flytta i februari. Eller skulle det till och med bli två mässor?

Båda spekulationerna är korrekta. Revolver kommer att flytta till Forum och Öksnehallen kvarstår som mässarena, men i ny form – detaljerna kommer att offentliggöras inom kort. Däremot har tidsplanen förskjutits i sex månader. Det berättar Revolvers mässgeneral Christian Maibom för Habit.

– Jag ville göra saker lite för snabbt, men insåg att vi inte skulle hinna om vi ska kunna hålla en hög kvalitet.

Under nästa mässa, 29-31 januari, kommer en försmak av det nya konceptet, som bland annat innebär att logotyper och imagebilder rensas bort, presenteras på Öksnehallen.

– Tanken är att utveckla och förädla Revolver och flytta in på Forum i augusti med ett mycket hållbarare koncept. Jag vet inte hur mycket saker jag slängt i kontejnrar efter mässorna genom åren, möbler och material som bara använts i tre dagar. Det är vansinne! Även om det har minskat, så går det inte snabbt nog.

Som en del av miljöprofileringen fortsätter mässan med den montermärkning, baserad på FNs globala klimatmål, som infördes i augusti.

– Det vi ville med märkningen var att ge varumärkena en chans att visa vilka frågor de jobbar med, att öppna upp för samtal med inköparna. För många varumärken handlar hållbarhet bara om plaggen, men om vi ska göra världen bättre är det lika mycket en fråga om att utbilda barn och förbättra arbetsförhållanden i fabriker.

Miljön spelade också huvudrollen när Swedish Fashion Council i juni meddelade att Stockholms visningsvecka i augusti var inställd ”på grund av framtiden” och hänvisade till ”behovet av den omställning som krävs för branschens överlevnad”.

– Jag ser fram emot att se hur mycket förnyelse som Stockholm kommer att leverera nästa år. Om man går ut med ett sådant uttalande som Jennie Rosén på Swedish Fashion Council gjorde i somras, så får man också räkna med att branschen väntar på att få veta vad det nya ska innebära, säger Christian Maibom.

Ett antal nya varumärken flyttar in på Revolver i januari, som Sunflower, Marimekko, Tonsure och Rave Review och Christian Maibom tror att alltfler svenskar kommer att vilja delta på den danska arenan.

– Det riktiga namnet på modeveckan borde vara Scandinavian Fashion Week. Köpenhamns succé handlar ju inte bara om danska varumärken. Det är lika mycket tack vare de svenska, och numera även norska, som Köpenhamn har blivit en destination. Och det finns inte utrymme för två modeveckor i Skandinavien.

Christian Maibom menar att attraktiva internationella inköpare aldrig kommer att göra två resor per säsong till Skandinavien.

– Om modeindustrin vill åka till Luleå då är det där vi ska vara. Men just nu funkar Köpenhamn, så låt oss samarbeta för att göra livet lättare för branschen.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Lämnar Ellos för Rebel walls

E-handlarens designchef byter jobb.

Gina Tricot lyfter in skönhet – inleder samarbete med Dashl

Debatt: Cirkulära affärsmodeller i mode- och textilbranschen – greenwash i ny tappning

Plus

Så ska retailkomet bli e-com-raket

John Henric skördar fysiska framgångar och bygger ut butiken i Sturegallerian. Samtidigt är bolaget på allvar redo att växla upp digitalt.

Zalando i nordiskt designsamarbete

Jobb & Karriär
Går till CBR group

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Han blir vd för Haglöfs

Outdoorföretaget skiftar vd efter två år.

Arkiv

Butiksnytt
Förlänger i Mood

Jobb & Karriär
Från Zound industries till Klättermusen

Blir global marketing manager.

Åhléns fortsätter bygga om varuhusen

Positivt fjolår för Outnorth

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen och med spetskompetens inom digital handel.

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Välkommen till årets första nummer av Habit

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Bambuser gör företrädesemission

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Se alla Företagens egna nyheter

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.141