23948sdkhjf

Revolver skjuter upp premiären av nytt mässkoncept

| Av Christina Bild | Tipsa redaktionen

Nytt koncept och ny lokal. Revolvers framtidsvision blev den stora snackisen under Copenhagen Fashion Week i augusti, men nu har mässgeneralen dragit i handbromsen.

Köpenhamnsmässorna hann inte ens tömma montrarna i augusti förrän ryktet var i full gång. Revolver skulle flytta i februari. Eller skulle det till och med bli två mässor?

Båda spekulationerna är korrekta. Revolver kommer att flytta till Forum och Öksnehallen kvarstår som mässarena, men i ny form – detaljerna kommer att offentliggöras inom kort. Däremot har tidsplanen förskjutits i sex månader. Det berättar Revolvers mässgeneral Christian Maibom för Habit.

– Jag ville göra saker lite för snabbt, men insåg att vi inte skulle hinna om vi ska kunna hålla en hög kvalitet.

Under nästa mässa, 29-31 januari, kommer en försmak av det nya konceptet, som bland annat innebär att logotyper och imagebilder rensas bort, presenteras på Öksnehallen.

– Tanken är att utveckla och förädla Revolver och flytta in på Forum i augusti med ett mycket hållbarare koncept. Jag vet inte hur mycket saker jag slängt i kontejnrar efter mässorna genom åren, möbler och material som bara använts i tre dagar. Det är vansinne! Även om det har minskat, så går det inte snabbt nog.

Som en del av miljöprofileringen fortsätter mässan med den montermärkning, baserad på FNs globala klimatmål, som infördes i augusti.

– Det vi ville med märkningen var att ge varumärkena en chans att visa vilka frågor de jobbar med, att öppna upp för samtal med inköparna. För många varumärken handlar hållbarhet bara om plaggen, men om vi ska göra världen bättre är det lika mycket en fråga om att utbilda barn och förbättra arbetsförhållanden i fabriker.

Miljön spelade också huvudrollen när Swedish Fashion Council i juni meddelade att Stockholms visningsvecka i augusti var inställd ”på grund av framtiden” och hänvisade till ”behovet av den omställning som krävs för branschens överlevnad”.

– Jag ser fram emot att se hur mycket förnyelse som Stockholm kommer att leverera nästa år. Om man går ut med ett sådant uttalande som Jennie Rosén på Swedish Fashion Council gjorde i somras, så får man också räkna med att branschen väntar på att få veta vad det nya ska innebära, säger Christian Maibom.

Ett antal nya varumärken flyttar in på Revolver i januari, som Sunflower, Marimekko, Tonsure och Rave Review och Christian Maibom tror att alltfler svenskar kommer att vilja delta på den danska arenan.

– Det riktiga namnet på modeveckan borde vara Scandinavian Fashion Week. Köpenhamns succé handlar ju inte bara om danska varumärken. Det är lika mycket tack vare de svenska, och numera även norska, som Köpenhamn har blivit en destination. Och det finns inte utrymme för två modeveckor i Skandinavien.

Christian Maibom menar att attraktiva internationella inköpare aldrig kommer att göra två resor per säsong till Skandinavien.

– Om modeindustrin vill åka till Luleå då är det där vi ska vara. Men just nu funkar Köpenhamn, så låt oss samarbeta för att göra livet lättare för branschen.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Nyhetsbrev

Tumba centrum tappar H&M

Arkiv

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Lanseringsdags för The Wiman

Hon blir ny vd för Åhléns

Efterträder Gustaf Öhrn den 1 september.

Invigningsdags för Naturkompaniet

H&M: Brakförlust och stängning av 170 butiker

Nettominskning med 40 butiker när H&M stänger fler butiker än de öppnar.

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Jobb & Karriär
Från Uniqlo till Marimekko

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.125