23948sdkhjf

Ny rapport: Hundratals second hand-plagg har mindre klimatpåverkan än ett enda nytillverkat

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Den ideella second hand-organisationen Björkåfrihet har publicerat en rapport med med jämförelser i klimatavtryck mellan second hand-kläder och nytillverkade. 

Återbruksbarometern 2019 del 1 är den första rapport som publicerats där klimatpåverkan från insamling, hantering, distribution och försäljning av second hand-textil tagits fram på ett sätt som går att jämföra med nyproducerade plagg.

Läs också: Bara en av tjugofem vet att kläder som återvinns inte kan bli nya

För de olika typer av plagg som jämförts, visar rapporten att det är 194 till 394 gångers skillnad i utsläppen av koldioxidekvivalenter.

– Alla förstår ju att second hand är klimatsmartare än nyköp, men nu kan vi tala om hur proportionerna verkligen ser ut. Vi är själva förvånade att skillnaden var så enorm. Vi hoppas givetvis att detta kommer beröra folk, för plötsligt blir det verkligt att dina val som konsument spelar roll. Det blir också tydligt att vad stat och kommuner gör för att påverka möjligheterna till mer återanvändning är avgörande för framtiden, säger Magnus Nilsson, hållbarhetsansvarig på Björkåfrihet.

Undersökningen består i att klimatutsläppen från de livscykelfaser hos nya plagg som utgörs av tillverkning, distribution och försäljning jämförts med insamling, sortering, prismärkning, distribution och butiksförsäljning av secondhand-textil som skänks och säljs i butik i Sverige. Resultatet visar alltså att det är flera hundra gångers skillnad i klimatutsläpp, trots att Björkåfrihets second hand-verksamhet också sker i industriell skala.

– Att politiska och offentliga satsningar på att öka återanvändningen av textil i framtiden blir rätt, och faktaförankrade, kommer att spela stor roll för hur Sverige ska klara sina klimatåtaganden, säger Magnus Nilsson. Risken med till exempel ett producentansvar som inte regleras på rätt sätt skulle kunna bli att all textil och allt ansvar för sortering och avfall exporteras till resurssvagare länder, medan nykonsumtionen med allt vad det innebär fortsätter ostörd eller till och med ökar i Sverige.

Läs också: Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

För en t-shirt är skillnaden i utsläpp 194 gånger, för jeans 197, för en klänning 325 och för en jacka 397 gånger.

– Det innebär att den som handlar en t-shirt i en secondhand-butik kan göra det 194 gånger innan varorna sammanlagt kommit upp i samma klimatavtryck som en enda nytillverkad t-shirt. Och då är ändå t-shirten det plagg där skillnaden är minst bland de fyra typerna som vi kunde jämföra, säger Magnus Nilsson.

Möjligheten att få fram klimatsiffror för varje second hand-plagg kom framförallt utifrån att Björkåfrihet under 2019 blev världens första ideella secondhand-organisation med miljöledningssystem och certifiering enligt ISO14001. På så vis tvingades organisationen räkna på alla miljöaspekter av secondhand-verksamheten.

Utsläppssiffrorna för de nytillverkade plaggen är hämtade från det svenska textilforskningsprojektet Mistra Future Fashions rapport Environmental assessment of Swedish clothing consumption som också släpptes 2019.

I undersökningen har inte utsläpp orsakade av kundens resor eller efterkommande faser i plaggen livscykel tagits med, då det idag inte finns jämförbara data och inte heller en definierad standard för livscykelanalys i en cirkulär modell.

Rapporten i sin helhet finns tillgänglig för gratis nerladdning på Björkåfrihets hemsida.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Plus

Från telekomstrateg till väskdesigner

Med väskmärket Anton Alice vill hon ge affärsvärldens män och kvinnor en snyggare vardag.

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Minskat resultat för Björn Borg

Gant drar i gång auktion

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Tillbaka till H&M

Går från posten som affärsområdeschef för mode hos Åhléns.

Arkiv

Blaou till salu

Duon bakom hyllade och prisbelönta barnmodemärket är aktuella med en sista säsong för märket de lanserade 2017.

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Wearcolour i konkurs

I december i fjol lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen efter drygt fyra månader. Intressenter till att köpa verksamheten finns.

Gillblads i konkurs

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Har öppnar Decathlon

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

De öppnar i Hede fashion outlet

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

PV med datum för 2021

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.125