23948sdkhjf

Ny rapport: Hundratals second hand-plagg har mindre klimatpåverkan än ett enda nytillverkat

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Den ideella second hand-organisationen Björkåfrihet har publicerat en rapport med med jämförelser i klimatavtryck mellan second hand-kläder och nytillverkade. 

Återbruksbarometern 2019 del 1 är den första rapport som publicerats där klimatpåverkan från insamling, hantering, distribution och försäljning av second hand-textil tagits fram på ett sätt som går att jämföra med nyproducerade plagg.

Läs också: Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

För de olika typer av plagg som jämförts, visar rapporten att det är 194 till 394 gångers skillnad i utsläppen av koldioxidekvivalenter.

– Alla förstår ju att second hand är klimatsmartare än nyköp, men nu kan vi tala om hur proportionerna verkligen ser ut. Vi är själva förvånade att skillnaden var så enorm. Vi hoppas givetvis att detta kommer beröra folk, för plötsligt blir det verkligt att dina val som konsument spelar roll. Det blir också tydligt att vad stat och kommuner gör för att påverka möjligheterna till mer återanvändning är avgörande för framtiden, säger Magnus Nilsson, hållbarhetsansvarig på Björkåfrihet.

Undersökningen består i att klimatutsläppen från de livscykelfaser hos nya plagg som utgörs av tillverkning, distribution och försäljning jämförts med insamling, sortering, prismärkning, distribution och butiksförsäljning av secondhand-textil som skänks och säljs i butik i Sverige. Resultatet visar alltså att det är flera hundra gångers skillnad i klimatutsläpp, trots att Björkåfrihets second hand-verksamhet också sker i industriell skala.

– Att politiska och offentliga satsningar på att öka återanvändningen av textil i framtiden blir rätt, och faktaförankrade, kommer att spela stor roll för hur Sverige ska klara sina klimatåtaganden, säger Magnus Nilsson. Risken med till exempel ett producentansvar som inte regleras på rätt sätt skulle kunna bli att all textil och allt ansvar för sortering och avfall exporteras till resurssvagare länder, medan nykonsumtionen med allt vad det innebär fortsätter ostörd eller till och med ökar i Sverige.

Läs också: Re:textile för Björkåfrihet

För en t-shirt är skillnaden i utsläpp 194 gånger, för jeans 197, för en klänning 325 och för en jacka 397 gånger.

– Det innebär att den som handlar en t-shirt i en secondhand-butik kan göra det 194 gånger innan varorna sammanlagt kommit upp i samma klimatavtryck som en enda nytillverkad t-shirt. Och då är ändå t-shirten det plagg där skillnaden är minst bland de fyra typerna som vi kunde jämföra, säger Magnus Nilsson.

Möjligheten att få fram klimatsiffror för varje second hand-plagg kom framförallt utifrån att Björkåfrihet under 2019 blev världens första ideella secondhand-organisation med miljöledningssystem och certifiering enligt ISO14001. På så vis tvingades organisationen räkna på alla miljöaspekter av secondhand-verksamheten.

Utsläppssiffrorna för de nytillverkade plaggen är hämtade från det svenska textilforskningsprojektet Mistra Future Fashions rapport Environmental assessment of Swedish clothing consumption som också släpptes 2019.

I undersökningen har inte utsläpp orsakade av kundens resor eller efterkommande faser i plaggen livscykel tagits med, då det idag inte finns jämförbara data och inte heller en definierad standard för livscykelanalys i en cirkulär modell.

Rapporten i sin helhet finns tillgänglig för gratis nerladdning på Björkåfrihets hemsida.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Nyhetsbrev

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Arkiv

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.125