23948sdkhjf

Fransk workwear på Söder

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Funktionellt, hållbart och tidlösa plagg hos nya L'Usine Bleue.

Högt upp Skånegatan, ett stenkast från Nytorget, på Södermalm i Stockholm huserar sedan ett par veckor nystartade L’Usine Bleue. Butiken är grundad och drivs av av Søder Reklambyrå och Vincent Tallec och är åtminstone till en början inrymd i gatulokal som är del av reklambyråns kontor.

Inriktningen hos L’Usine Bleue är stil snarare än mode och grundarna vill förutom att erbjuda ett handplockat sortiment av hållbara, tidlösa plagg från varumärken som under generationer burits och slitits av franska hantverkare även värna fransk produktion och hantverk..

Och när Habit besöker butiken går det inte att ta miste på Vincent Tallecs passion för hantverket, kvaliteterna, framtagandet av ullen och produktionen av plaggen.

Frankrike har en lång tradition av arbetarkläder av hög kvalitet som är frukten av ett levande hantverk. Min förhoppning är, förutom att erbjuda tidlösa plagg, även att också hjälpa våra leverantörer att överleva och fortsätta att ta fram ull och tillverka högkvalitativa plagg som producerats i generationer, säger Vincent Tallec.

Det är också plagg han vuxit upp med och som är i det närmaste omöjliga att slita ut.

I sortimentet finns således fransk workwear från klassiska varumärken som Le laboureurs arbetarjackor och yllejackor, klassiska tvärrandiga ”Breton”-tröjor och sjömanströjor i ylle och bomull från Saint James, Le Tricoteurs traditionella tätvävda fiskartröjor i ull från Guernsey som alltjämt stickas på urgamla maskiner och slutsys för hand av lokala sömmerskor.

Därtill finns sjömanströjor från Le Minor och snart väntar skjortor från klassiska Kidur som tillverkat plagg heritage-stil sedan 1932.

Senare väntar även en test av skor och därtill finns accessoarer som mössor och kepsar samt fällkniv från Opinel och anteckningböcker och kalendrar i klassiskt format anpassade för arbetskläder från Calepinos i butiken.

Förutom försäljningen i den fysiska butiken har L’Usine Bleue öppnat webbutik och sköter även marknadsföring och kommunikation i huvudsak via sociala medier.

Loggan då? Jo, den knutna näven och en fabrikssilhuett  är sprungen ur och med inspiration från ett klassiskt tryck från 1968.

Fram till i början av janauri nästa år huserar butiken på Skånegatan 83 därefter hoppas grundarna öppna i ny lokal två portar ned från nuvarande lokal. Om inte så fortsätter man på nämnda adress ett slag till.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Stor yta på Stockholm och Göteborg berörs.

Helena Helmersson om H&M:s förändrade framtid

”Vi tittar på vad som får kunden att komma tillbaka och handla i butikerna igen."

Sportkedjan permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan

De föreslås till Björn Borg

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Puma tar ett rejält miljösprång

Globala sportmärket Puma samarbetar med First Mile. Två miljoner PET-flaskor har blivit en helt ny sportkollektion för idrottare över hela världen.

Nyhetsbrev

Ändrade planer för Ciff Youth

Ciffs planer på att arrangera barnmodedelen som fristående mässa skjuts på framtiden.

Arkiv

Så parerar H&M coronakrisen

Försäljningen rasade och nära halverades i mars. Samtliga delar av verksamheten berörs av permitteringar och eventuella uppsägningar.

SFD mot målet att inköpsveckan ska äga rum som planerat

Datum för Fashion Week Trade ligger fast.

Positivt för H&M före corona

Intersport permitterar och säger upp

Pitti Uomo med nya datum

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

Anrik herrekipering i konkurs

Na-kd ökar 80 procent

Jobb & Karriär
Duo till Revolutionrace

H&M har inlett dialog om permitteringar

Plus

Sju sjudande trender kompletterar orderblocken

Ökad Inköpsprecision har aldrig varit viktigare. Praktfull nyromantik är höstens starkaste budskap.

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Kemikalieskatt på mode kan bli verklighet

Utredning klar och ett betänkande om hur kemikalieskatt på kläder och skor i så fall skulle utformas har lämnats över till regeringen.

Valerie flyttar "hem" till kunderna

Valerie Aflalo kör liveshopping via egna kanaler.

Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”

Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Zalando vinstvarnar

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Gap fortsätter hålla butiker stängda

Eton startar välgörenhetsinitiativ

Gant avslutar samarbete med kinesisk distributör

H&M vill se hyreslättnader

Så påverkar coronapandemin Odd Molly

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.141