23948sdkhjf

Rekordmånad för Miinto – så ska plattformen bli mer än en säljkanal

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Oktober blev onlineplattformen Miintos bästa försäljningsmånad hittills.

Onlineplattformen Miinto, som säljer skor, kläder, accessoarer och vintageprodukter från 2 500 anslutna och lokala butiker via sin plattform till åtta europeiska länder, satte i oktober 2019 nytt försäljningsrekord. 

Modeportalen sålde för över 140 miljoner svenska kronor på en månad vilket är en ökning med över 50 procent i jämfört med i fjol.

Det rekordhöga omsättningsresultatet beror delvis på partnerbutikerna ökade försäljningen över gränserna till andra länder. Därtill ökade det genomsnittliga köpet per kund som i oktober månad låg på mer än 2 100 svenska kronor vilket motsvarar en ökning med 25 procent jämfört med förra året.

För att fortsätta tillväxtresan har företaget bland annat investerat i att utveckla individuella köprekommendationer för sina partner. Med hjälp av att analysera data från mer än 5 miljoner månatliga besökare på plattformen, från bland annat de över 2 500 anslutna butikernas försäljning men även trender online, kan partnerbutikerna få rekommendationer på vad de kan köpa in till sina fysiska butiker och webbutiker baserat på vad slutkunder letar efter. 

— Då blir Miinto blir mer än en säljkanal för våra partner. Eftersom vi är en av Europas största digitala marknadsplatser inom mode för kvinnor, män och barn har vi otroligt mycket data som köpbeteende, trender förväntan på bästsäljande varumärken och produkter om vi delar med oss till de anslutna butikerna. Denna information tillsammans med den per butik individuellt framtagna inköpsguiden för kommande säsong blir ett ovärderligt verktyg i den allt mer hårdnade konkurrensen, säger Patrik Sonesson, landschef för Miinto i Sverige till Habit.

I augusti kommunicerade Miinto siffrorna för föregående räkenskapsår då modeportalens kunder tillsammans redovisade en omsättning på över 1 miljard kronor vilket var en ökning med 40 procent jämfört med fjolåret. 

– Vi har lyckats genomföra en ambitiös tillväxtstrategi som är resultat av ett intensivt fokus på handelsvolym och personlig kundupplevelse. Eftersom vi levererar produkter från enskilda butiker istället från ett lager får kunderna en personlig touch som de verkligen uppskattar. Dessutom har vi lyckats erbjuda produkter som kunderna efterfrågar. Trots ett partnerskap med över 2 000 butiker är det endast bristen på produkter och partner som hindrar oss från att expandera ännu mer.

Nytt i sortimentet på den svenska marknaden är sedan en tid tillbaka en vintagesektion och Miinto hoppas kunna bygga vidare med segmentet i samarbete med noga utvalda handlare, för att säkerställa kvalitet och auatencitet, inom secondhand och märkesvintage. I förlängningen skulle vintage från privatpersoner, likt hur Vestiaire Collective arbetar, kunna bli verklighet genom modeportalen. 

– Att komma in på vintagemarknaden är en naturlig och hållbar utveckling av Miintokonceptet, vilket också starkt betonar våra värderingar som företag. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butik för Arcteryx

Premiär för märkets lånebibliotek i Europa.

Cos i samarbete med uthyrningssajt

Daisy Grace under lupp

De vann Årets Modebutik

HABIT MODEGALAN: Johnny Hedlund och Alexander Nordlund kammade hem priset Årets Modebutik på Habit Modegalan i tisdags kväll. Läs om entreprenörsduon som satsar i Skellefteå.

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

De föreslås till MQ

Nyhetsbrev

Comeback för By the number

Efter vilan kommer en känga som ska hålla över tid.

Arkiv

Digital kompetensutveckling en investering för framtiden

Utbildningsprogrammet Transformationsloopen ska sporra personalen

Mingel i nya händer

Grundarduon har sålt dammodemärket. Ny ägare tog över i slutet av november.

Grundarduo säljer i Boohoo

Björn Borg samarbetar med Hollywoodskådis – vill få fler att träna

Blir ansikte för både sport- och underkläder.

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Klassisk kulör – blå är den varmaste färgen

"Universell favorit" utsedd till årets färg.

Modeplattform förvärvas av riskkapitalbolag

Team Sportia säljer varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Stylein redo att växla upp

Öppnar ytterligare yta på Åhléns, lanserar denim och för dialog med investerare.

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Mingelbilder från Habit Modegalan

Under tisdagskvällen korades modebranschens allra bästa entreprenörer, företag och personer. Se bildspelet här!

Na-kd lanserar makeup

Här är vinnarna på Habit Modegalan 2019

Närmare 200 gäster, sju priskategorier, ”sharing dinner” och underhållning av Zikai. Tisdagskvällens modegala på Grand Hôtel var en fest för alla sinnen.

Prisad av H&M

Håraccessoarbolag i konkurs

Cecilia Tall bekräftar: Teko har lämnat SFC

I oktober lämnade Teko delägarskapet i Swedish Fashion Council. Samtidigt klev generalsekreteraren, Cecila Tall, av styrelseuppdraget.

Trio med koll på logistiken – tävlar om Årets Logistiklösning på Habit Modegalan

Rekord för Black friday – kläder mest poppis

Så sålde Na-kd

Färre konkurser i november

Så hanterar modebranschen Black friday

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Nu drar Stadium sig ur Tyskland

Wesc tackar för sig i egna butiksledet

Butiksnytt
Din sko i specialdesignat format

Butiksnytt
Sjunde butiken för Ideal of Sweden

Jobb & Karriär
Intersport värvar från Clas Ohlson

Sports Direct byter namn

Asos rekryterar

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.135