23948sdkhjf

Rekordmånad för Miinto – så ska plattformen bli mer än en säljkanal

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Oktober blev onlineplattformen Miintos bästa försäljningsmånad hittills.

Onlineplattformen Miinto, som säljer skor, kläder, accessoarer och vintageprodukter från 2 500 anslutna och lokala butiker via sin plattform till åtta europeiska länder, satte i oktober 2019 nytt försäljningsrekord. 

Modeportalen sålde för över 140 miljoner svenska kronor på en månad vilket är en ökning med över 50 procent i jämfört med i fjol.

Det rekordhöga omsättningsresultatet beror delvis på partnerbutikerna ökade försäljningen över gränserna till andra länder. Därtill ökade det genomsnittliga köpet per kund som i oktober månad låg på mer än 2 100 svenska kronor vilket motsvarar en ökning med 25 procent jämfört med förra året.

För att fortsätta tillväxtresan har företaget bland annat investerat i att utveckla individuella köprekommendationer för sina partner. Med hjälp av att analysera data från mer än 5 miljoner månatliga besökare på plattformen, från bland annat de över 2 500 anslutna butikernas försäljning men även trender online, kan partnerbutikerna få rekommendationer på vad de kan köpa in till sina fysiska butiker och webbutiker baserat på vad slutkunder letar efter. 

— Då blir Miinto blir mer än en säljkanal för våra partner. Eftersom vi är en av Europas största digitala marknadsplatser inom mode för kvinnor, män och barn har vi otroligt mycket data som köpbeteende, trender förväntan på bästsäljande varumärken och produkter om vi delar med oss till de anslutna butikerna. Denna information tillsammans med den per butik individuellt framtagna inköpsguiden för kommande säsong blir ett ovärderligt verktyg i den allt mer hårdnade konkurrensen, säger Patrik Sonesson, landschef för Miinto i Sverige till Habit.

I augusti kommunicerade Miinto siffrorna för föregående räkenskapsår då modeportalens kunder tillsammans redovisade en omsättning på över 1 miljard kronor vilket var en ökning med 40 procent jämfört med fjolåret. 

– Vi har lyckats genomföra en ambitiös tillväxtstrategi som är resultat av ett intensivt fokus på handelsvolym och personlig kundupplevelse. Eftersom vi levererar produkter från enskilda butiker istället från ett lager får kunderna en personlig touch som de verkligen uppskattar. Dessutom har vi lyckats erbjuda produkter som kunderna efterfrågar. Trots ett partnerskap med över 2 000 butiker är det endast bristen på produkter och partner som hindrar oss från att expandera ännu mer.

Nytt i sortimentet på den svenska marknaden är sedan en tid tillbaka en vintagesektion och Miinto hoppas kunna bygga vidare med segmentet i samarbete med noga utvalda handlare, för att säkerställa kvalitet och auatencitet, inom secondhand och märkesvintage. I förlängningen skulle vintage från privatpersoner, likt hur Vestiaire Collective arbetar, kunna bli verklighet genom modeportalen. 

– Att komma in på vintagemarknaden är en naturlig och hållbar utveckling av Miintokonceptet, vilket också starkt betonar våra värderingar som företag. 

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Nyhetsbrev

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.109