23948sdkhjf

Starkt kvartal för Björn Borg

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Björn Borgs nettoomsättning ökade med 13,5 procent till 230,6 miljoner kronor (203,1) under tredje kvartalet, juli till september. Exklusive valutaeffekter ökade omsättningen med 11,5 procent Nettoomsättningen för egen e-handel och till e-handlare uppgick till 57,8 miljoner kronor (49,5), en ökning om 16,9 procent.

Rörelseresultatet försämrades dock och uppgick till 33,1 miljoner kronor (37,0). Resultatet påverkades av ökade kostnader som valutaeffekter, ökade rörliga kostnader kopplade till starkare försäljning och ökade personalkostnader.

Bruttovinstmarginalen uppgick till 52,5 procent (57,7).Resultat efter skatt uppgick till 27,0 MSEK (29,0).

I rapporten skriver bolaget ”aldrig tidigare har vi omsatt så mycket” och omsättningstillväxten finns i framförallt Nederländerna men även Sverige, Tyskland och England och Finland där omsättningen är tillbaka på samma nivå som i fjol efter tapp under andra kvartalet.

Trögare är utvecklingen i Belgien, Norge, Danmark och Finland. Ökningen sker inte minst i de egna butikerna och i Sverige ökade den jämförbara försäljningen i butik med 8 procent. Försäljningen i den egna e-handeln ökade med 32 procent under kvartalet.

I rapporten skriver bolaget att ökningen framförallt ligger inom sportklädessortimentet som hade en tillväxt om 29 procent under årets första nio månader.

"Framförallt är det vår sportkollektion som driver tillväxten, och jag kan konstatera att vår höstkollektion har fått ett fantastiskt mottagande av våra konsumenter”, skriver Henrik Bunge, vd i rapporten.

Men även underklädesförsäljningen fortsätter öka och hade en tillväxt om 5 procent under årets första tre kvartal medan skoförsäljningen inte har samma tillväxt. Underkläder utgjorde 55 procent av varumärkesförsäljningen.

Vid utgången av september uppgick antalet butiker till samma antal som vid utgången av motsvarande kvartal i fjol; 34 butiker varav 30 är egna.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu
Plus

Den gröna vågen och modebranschen

I Storbritannien har Extinction Rebellion’s Fashion Action, XRFA, på kort tid vuxit till en världsomspännande rörelse som sätter press på modeindustrin. Är den ett hot eller står den svenska modebranschen och aktivisterna närmare varandra än vi tror?

Hos dem ökar e-handeln mest

Jobb & Karriär
Han rekryteras till ny roll i Boozt

Datum klara för inköpsdagarna i Nacka

Footways omsättning backar

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Arkiv

Knowledge Cotton Apparel lanserar damkollektion

Nya augustidatum för Köpenhamns modevecka

På torsdagen kom beskedet att Copenhagen Fashion Week och mässorna Ciff och Revolver ska äga rum som planerat i augusti men flyttas en knapp vecka.

Butiksnytt
Här öppnar Glitter

Hon ska hjälpa Odd Molly med livesänd shopping

Footway vill köpa Caliroots

Förvärvade nyligen Sportamore och vill skapa en ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Rains vill byta läge i Stockholm

Den danska modeverksamhetens butik är tillfälligt stängd.

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Stylein växer digitalt

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
& Other Stories öppnar butik i Norge

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Sellpy växer och nyanställer

Maska för alla

Butiksnytt
Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet i Stockholmsvaruhuset.

Revolver lanserar digitalt showroom

I väntan på att presentera nya datum och hur kommande säsong i Köpenhamn ska arrangeras lanserar modemässan nytt samarbete med Traede.

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Hyllad designer för Ellos

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Stort omsättningstapp för Wesc

Masai i nya händer

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.094