23948sdkhjf

Starkt kvartal för Björn Borg

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Björn Borgs nettoomsättning ökade med 13,5 procent till 230,6 miljoner kronor (203,1) under tredje kvartalet, juli till september. Exklusive valutaeffekter ökade omsättningen med 11,5 procent Nettoomsättningen för egen e-handel och till e-handlare uppgick till 57,8 miljoner kronor (49,5), en ökning om 16,9 procent.

Rörelseresultatet försämrades dock och uppgick till 33,1 miljoner kronor (37,0). Resultatet påverkades av ökade kostnader som valutaeffekter, ökade rörliga kostnader kopplade till starkare försäljning och ökade personalkostnader.

Bruttovinstmarginalen uppgick till 52,5 procent (57,7).Resultat efter skatt uppgick till 27,0 MSEK (29,0).

I rapporten skriver bolaget ”aldrig tidigare har vi omsatt så mycket” och omsättningstillväxten finns i framförallt Nederländerna men även Sverige, Tyskland och England och Finland där omsättningen är tillbaka på samma nivå som i fjol efter tapp under andra kvartalet.

Trögare är utvecklingen i Belgien, Norge, Danmark och Finland. Ökningen sker inte minst i de egna butikerna och i Sverige ökade den jämförbara försäljningen i butik med 8 procent. Försäljningen i den egna e-handeln ökade med 32 procent under kvartalet.

I rapporten skriver bolaget att ökningen framförallt ligger inom sportklädessortimentet som hade en tillväxt om 29 procent under årets första nio månader.

"Framförallt är det vår sportkollektion som driver tillväxten, och jag kan konstatera att vår höstkollektion har fått ett fantastiskt mottagande av våra konsumenter”, skriver Henrik Bunge, vd i rapporten.

Men även underklädesförsäljningen fortsätter öka och hade en tillväxt om 5 procent under årets första tre kvartal medan skoförsäljningen inte har samma tillväxt. Underkläder utgjorde 55 procent av varumärkesförsäljningen.

Vid utgången av september uppgick antalet butiker till samma antal som vid utgången av motsvarande kvartal i fjol; 34 butiker varav 30 är egna.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butik för Arcteryx

Premiär för märkets lånebibliotek i Europa.

Daisy Grace under lupp

De vann Årets Modebutik

HABIT MODEGALAN: Johnny Hedlund och Alexander Nordlund kammade hem priset Årets Modebutik på Habit Modegalan i tisdags kväll. Läs om entreprenörsduon som satsar i Skellefteå.

Cos i samarbete med uthyrningssajt

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Digital kompetensutveckling en investering för framtiden

Utbildningsprogrammet Transformationsloopen ska sporra personalen

Nyhetsbrev

De föreslås till MQ

Arkiv

Comeback för By the number

Efter vilan kommer en känga som ska hålla över tid.

Mingel i nya händer

Grundarduon har sålt dammodemärket. Ny ägare tog över i slutet av november.

Grundarduo säljer i Boohoo

Björn Borg samarbetar med Hollywoodskådis – vill få fler att träna

Blir ansikte för både sport- och underkläder.

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Stylein redo att växla upp

Öppnar ytterligare yta på Åhléns, lanserar denim och för dialog med investerare.

Klassisk kulör – blå är den varmaste färgen

"Universell favorit" utsedd till årets färg.

Modeplattform förvärvas av riskkapitalbolag

Team Sportia säljer varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Mingelbilder från Habit Modegalan

Under tisdagskvällen korades modebranschens allra bästa entreprenörer, företag och personer. Se bildspelet här!

Na-kd lanserar makeup

Här är vinnarna på Habit Modegalan 2019

Närmare 200 gäster, sju priskategorier, ”sharing dinner” och underhållning av Zikai. Tisdagskvällens modegala på Grand Hôtel var en fest för alla sinnen.

Prisad av H&M

Håraccessoarbolag i konkurs

Cecilia Tall bekräftar: Teko har lämnat SFC

I oktober lämnade Teko delägarskapet i Swedish Fashion Council. Samtidigt klev generalsekreteraren, Cecila Tall, av styrelseuppdraget.

Trio med koll på logistiken – tävlar om Årets Logistiklösning på Habit Modegalan

Rekord för Black friday – kläder mest poppis

Så sålde Na-kd

Färre konkurser i november

Så hanterar modebranschen Black friday

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Nu drar Stadium sig ur Tyskland

Wesc tackar för sig i egna butiksledet

Butiksnytt
Din sko i specialdesignat format

Butiksnytt
Sjunde butiken för Ideal of Sweden

Jobb & Karriär
Intersport värvar från Clas Ohlson

Sports Direct byter namn

Asos rekryterar

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.129